|
|
"A fiatalok nevelése szabadságszerető hazában..." Egy iskola arca A Mustármag Katolikus Általános Iskola és Gimnázium az óvodával már a környezetével is vonzó. A helymegjelölés: Békásmegyer, Templom utca. A régiek még így ismerik: Óbuda-Ófalu.
A tavaszi télben a sok faelemet is tartalmazó épület még otthonosabbnak tűnik, a tanári szoba, a tantermek sora s maga a fogadó "házigazda" Novák Gyuláné igazgatónő (1998-tól) vendégmarasztaló közvetlensége szinte "provokálja" a kérdések sokaságát. Pedig ő a természettudományban, meg a közgazdaságtanban járatos. Korántsem fricska ez a "humanistáknak", hanem finom érzékeltetése annak a szellemiségnek, amit az iskolai közösséggel jelmondatként választottak, Széchenyi Istvántól: "A fiatalok tökéletes nevelése szabadságszerető hazában kötelesség." A kihívás: a tökéletes nevelés; s ez mindenkire vonatkozik, aki bármely tantárgyat tanít. A Mustármag "elvetése" remélt jó talajba 1990-ban történt, amikor az óvoda ökumenikus szellemben megkezdte a működését, majd 1991-ben az iskola, 1994-től pedig a gimnázium. Az első "generáció" 1998-ban érettségizett. A lakótelep 18 ezer embert számlál - mondja az igazgatónő, amelyből maroknyi, de meghatározó "csapat" a vallásosaké. A tanulók létszáma (tizenkét osztályos rendszerben építkezünk) 300 körüli, 105 gyerekkel foglalkozik az óvoda. A lelkiigazgató Forgách Alajos, aki a gimnázium hittanára, lelkigyakorlatokon evangéliumi kenyér osztogatója. A gyerekek nem csupán lakótelepiek, hanem járnak hozzánk budakalásziak, pomáziak, ürömiek, szentendreiek... Ez számomra azt jelenti: stabil intézményről van szó. Katolikus szellemű nevelés a célunk. 1996 óta ugyanis egyházmegyei fenntartású iskola vagyunk. Akkor a tantestület jó része kicserélődött; akik most tanítanak, hitükben, értékfelfogásukban egyértelműen a kívánt szellemiséget képviselik. Erről az értékfelfogásról írja az egyházmegye "örökös tagja": Prohászka Ottokár püspök: "Krisztusból élünk! Kultúránknak alapjai, nagy gondolataink, eszméink eddig mind tőle vannak..." Ebből nem engedhetünk, s a keresztény következetességből, amely a megfelelő nevelést biztosítja. Az értékrend-igényt fel nem adhatjuk, a rendet, fegyelmet, még ha ez a tanulók számának csökkenését jelentené is. Határozottság, következetesség, értéktisztelet sohasem a szeretet ellen szólnak. Egyesek a szeretetet, megértést azonosítják a gyügeséggel, amit aztán mások jól kihasználhatnak. Mi keresztények akarunk lenni a munkánkban, megítéléseinkben, magatartásunkban. S mi a keresztény szó jelentése? Hát nem krisztusi? Milyen nevelési alapeszményt követnek? A Don Boscóét. Négy fő célunk: megőrizni a gyerekben meglévő értékeket (személyi méltóságot); a bizalom, a nevelői jelenlét köztük valóságos védelem, azaz: megelőzés; folyton javítani kell a hibákat (igenis adni kell az öltözetre, a viselkedésre, és ez a nevelőkre is vonatkozik); a gyerek irányítása, ami a szórakozást is érinti. A HÉV-en valaki arról beszélt, milyen jól érezte magát az egyik Mustármag rendezvényen... Ebben is az igényesség a döntő. Nem a magnó üvölt órákon át, hanem bemutatkoznak osztályok, gondosan megrendezett műsorral szórakoztatják a jelenlévőket, van teaház, diákok-készítette sütemény. Berzsenyi Dániel írja, hogy "aki etikailag él, az mindenütt feladatokat lát." Ez a személyre szóló nevelésre is vonatkozik s a nevelői hivatásra, amely rengeteg figyelmet, készséget és készenlétet követel. Gyakorlati megvalósításában fontos az osztálylétszám. Nálunk ez átlagosan 18 tanuló. Aligha szükséges magyarázgatni, mit jelent egy-egy diákunk közelébe "férkőzni". Az iskolai etikához tartozik a szülőkkel való kapcsolat minősége. - Nyíltan elmondják észrevételeiket. El kellett készítenünk a szervezeti és a működési szabályzatunkat, a házirendet, a nevelési programot. Az elfogadásuknál ott volt a diákönkormányzat, a szülői szervezet, az iskolaszék. Arról értesültem, hogy erős támogatást élveznek az egyházmegye és az önkormányzat részéről. Az egyházmegye évente sok milliót ad az iskola teljes felújítására. Nagyon rossz állapotban voltak az épületeink, összesen három, melyekből kettő az önkormányzaté. Tartós bérletbe adta, de díjat nem kér. Tarlós István polgármester szellemiségére jellemző, mennyire komolyan veszi a jövő generációinak nevelését. Van-e kiemelt tanulmányi szakág? A számítástechnika. Már az óvodában kezdjük, aztán alsó tagozatban szakköri formában ismerkednek a gyerekek a gépekkel, felsőben, gimnáziumban pedig tantervi kötelezettségként. Húsz számítógépünk van, csak a múlt évi eszközfejlesztésre 550 ezer forintot kaptunk az egyházmegyétől. Beiskolázások? Sokrétű programot készítettünk, s számítunk a szülői ház segítségére. Programunkat eljuttatjuk a környező plébániáknak, a III. kerületi iskoláknak is. A plébánosok készségesek. Schunk János atyát külön megemlítem, aki mindenben a segítségünkre siet. Persze a kerület, a környező települések lelkipásztorainak fáradozása is aranylapra kívánkozik. Egyház és iskola - együtt, biztosan a jövendő reménye és fölnevelő fészke. (Ebben segít az a bizonyos egy százalék is! Az iskolát támogató alapítvány neve: Hittel Békásmegyerért Alapítvány, Mustármag, adószáma: 180827933-1-41) Tóth Sándor
|
Új
Ember: ujember@drotposta.hu
|
||||||