Uj Ember

2001. február 18.
LVII. évf. 7. (2743.)

Február 22.
Szent Péter apostol székfoglalásának ünnepe

Főoldal
Lelkiség
„Legyetek irgalmasok,
amint Atyátok is irgalmas”
A kamalduli költő
Jegyzetek a liturgiáról -
A gregorián ének kiválósága
A hét liturgiája C év
Katolikus szemmel
Ép lélek, ép testben
A népszámlálási kérdőívek feldolgozóinak figyelmébe!
Jegyzetlap
Felfedező utakon
Lapszél
Élő egyház
Királyi koldulás ez,
nemzetkincs-mentő
Nyírbéltek 2 millió forintot vár
Isten kezében
A Duna Televízió új vallási műsorairól
Pezsgő szellemi élet Alba Regiában
Cél: a családok
megerősítése
Élő egyház
Együtt a Szentatyával
Nemcsak Popieluszkót ölték meg
Stanislaw Suchowolec atya vértanúsága
Fórum
Könyvespolc
Az Olvasó írja
Röviden
Fórum
Az útkeresők látják a célt…
Lelkipásztori napok Esztergomban
Millenniumi egyetemi találkozó
Két nemzet a szeretet parancsáért
Fórum
„Az írom, ami a szívemben van”
Az el nem felejtett Fekete István
A lélek szótára - Evangélium
Esztergom - Budapesti Egyházmegye
Katolikus közösség a műegyetemen
Plébánia és iskola
Az egyházmegye katolikus iskoláiról
Bemutatkozik a Budapesti Egyetemi Lelkészség
Egyetemes újság
„A fiatalok nevelése szabadságszerető hazában…”
Egy iskola arca
Ifjúság
Istengyermekség
iskolakór helyett, VI. rész
Filmvászonszentek
Gondolatok Székely Orsolya Ikonosztáz című filmjéről
Rejtvény
Kultúra
Az a másik életünk
„Szeplőtlent és kristálytisztát…”
Tíz mondat a rehabilitációról
Gombfoci
Versek
Mozaik
Görög rítus – Rómához közel
Tavaszváró
Képviselők szemléje a pesti bazilikában
Az egészséges nemzedékért
Az ökumenizmus égető kérdései

 

 

Plébánia és iskola

Az egyházmegye katolikus iskoláiról

A püspöki konferencia döntése alapján Magyarországon az egyházmegyék, illetve szerzetesrendek lehetnek katolikus közoktatási intézmények fenntartói. A püspöki kar iskolabizottsága és a mellette működő Katolikus Pedagógiai, Szervezési és Továbbképzési Intézet mindkét típusú egyházi iskola ügyeivel foglalkozik, illetve segíti az intézményeket, az egyházmegyék pedig létrehozták a maguk iskolafenntartó szervezeteit. Az Esztergom-budapesti Főegyházmegye ilyen szervezetét az önkormányzatok oktatási irodáihoz hasonlítja az igazgatója: Kiss-Rigó László. A budai várban, a prímási palota épületében működő hivatal helyettes vezetője pedig Barabás Hunorné. Kettőjükkel beszélgettünk az egyházmegye katolikus oktatási intézményeiről.

Ezek sorában pedig megtalálható óvoda, általános iskola, szakképző iskola és gimnázium. Mindössze három intézmény működik a fővároson kívül - az egyik Esztergomban, a másik kettő Szentendrén. Érdekes, hogy a tizenkilenc katolikus iskola közül számos nem a kilencvenes évek elejének nagy lelkesedésével, hanem később, az évtized második felében indult. A szülők részéről mutatkozó igényt igazolja, hogy csökkenő vagy legalábbis nem gyarapodó gyermekszám mellett, önkormányzati iskolák közelében is akad elegendő jelentkező, amikor katolikus iskola alapításáról van szó. Persze ez az igény csak Budapesten és városokban kielégíthető, kis településeken a gyermekek száma nem teszi lehetővé az önkormányzati mellett egyházi iskola fenntartását. Nagyszámú új katolikus iskola alapítása most már nem cél, de továbbra is mindenütt, ahol a helyi plébánia és az önkormányzat együttműködése megfelelő adottságokat teremt, indulhat új katolikus iskola.

A kezdet nehézségei után nyugalmasabb időszakba jutottunk, a tantestületek megállapodottabbak, kialakultabbak lettek. Egyre inkább olyan pedagógusokból állnak, akik számára világos a cél: megvalósítani azt a többletet, ami az intézmény katolikus voltából eredhet. Mi volna ez a plusz? Az egyházmegyei iskolák főhatóságának igazgatója így fogalmaz: A katolikus iskola tanára érett keresztény tanúságtevő, felnőtt tagja az egyháznak. Hozzáteszi: nem attól lesz katolikus egy iskola, hogy az egyház tartja fenn, s a falán ott a kereszt. Katolikus tanítónak lenni Kiss-Rigó László szerint alap a helyes önbecsülésre, teljes értékű egyházi szolgálat ez. Persze, mint mondja, az önértékelést anyagi megbecsüléssel is támogatni kell. Legyen rang, legyen érdemes is katolikus iskolában tanítani. Míg korábban sok nehézség volt e téren, a jelenlegi kormány végre az önkormányzatiakkal teljesen azonos támogatást biztosít az egyházi iskoláknak. Ám így is csak nagy erőfeszítések árán, és sajnos csak hosszabb idő elteltével képesek behozni azt a hátrányt, ami az épületek rossz állapotából, tornatermek, felszerelések hiányából adódik.

Kiss-Rigó László, aki az esztergomi Szent Anna templom plébánosa, és a Mindszenty iskolának, az egyházmegye egyik első katolikus iskolájának alapítója, azt tekinti ideálisnak, ha a katolikus iskola szerves egységet képez a helyi plébániával. Összhangot feltételez ez az igazgató és a plébános, a hitoktatói munkaközösségek, az iskola nevelési céljai és a plébánia lelkipásztori törekvései között. Magyarországon ennek nincs kialakult hagyománya, viszont van már számos jó példa az ilyen szellemű együttműködésre. Az egyházmegye célkitűzését Kiss-Rigó László így fogalmazza meg: minden iskola természetesen nem lehet katolikus, de legyen minden család számára elérhető a katolikus iskola. Tulajdonképpen nem állunk messze ettől. Ami pedig az egész magyar közoktatást illeti, úgy véli, sok pozitív folyamat alakul, s ezeket a mi iskoláink is érdemben erősítik.

szikora

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu