Uj Ember

2001. február 18.
LVII. évf. 7. (2743.)

Február 22.
Szent Péter apostol székfoglalásának ünnepe

Főoldal
Lelkiség
„Legyetek irgalmasok,
amint Atyátok is irgalmas”
A kamalduli költő
Jegyzetek a liturgiáról -
A gregorián ének kiválósága
A hét liturgiája C év
Katolikus szemmel
Ép lélek, ép testben
A népszámlálási kérdőívek feldolgozóinak figyelmébe!
Jegyzetlap
Felfedező utakon
Lapszél
Élő egyház
Királyi koldulás ez,
nemzetkincs-mentő
Nyírbéltek 2 millió forintot vár
Isten kezében
A Duna Televízió új vallási műsorairól
Pezsgő szellemi élet Alba Regiában
Cél: a családok
megerősítése
Élő egyház
Együtt a Szentatyával
Nemcsak Popieluszkót ölték meg
Stanislaw Suchowolec atya vértanúsága
Fórum
Könyvespolc
Az Olvasó írja
Röviden
Fórum
Az útkeresők látják a célt…
Lelkipásztori napok Esztergomban
Millenniumi egyetemi találkozó
Két nemzet a szeretet parancsáért
Fórum
„Az írom, ami a szívemben van”
Az el nem felejtett Fekete István
A lélek szótára - Evangélium
Esztergom - Budapesti Egyházmegye
Katolikus közösség a műegyetemen
Plébánia és iskola
Az egyházmegye katolikus iskoláiról
Bemutatkozik a Budapesti Egyetemi Lelkészség
Egyetemes újság
„A fiatalok nevelése szabadságszerető hazában…”
Egy iskola arca
Ifjúság
Istengyermekség
iskolakór helyett, VI. rész
Filmvászonszentek
Gondolatok Székely Orsolya Ikonosztáz című filmjéről
Rejtvény
Kultúra
Az a másik életünk
„Szeplőtlent és kristálytisztát…”
Tíz mondat a rehabilitációról
Gombfoci
Versek
Mozaik
Görög rítus – Rómához közel
Tavaszváró
Képviselők szemléje a pesti bazilikában
Az egészséges nemzedékért
Az ökumenizmus égető kérdései

 

 

A népszámlálási kérdőívek feldolgozóinak figyelmébe!

A népszámlálás napokon belül (február 21-én) véget ér. Legalábbis a házról házra járó számlálóbiztosok nehéz adatfelvevő munkája. A kitöltött kérdőívek feldolgozásának még nehezebb munkája azonban csak ezután kezdődik.

Ez a feldolgozás a kérdőív válaszainak kódolásával kezdődik. A 24. kérdés így szól: "Vallása, hitfelekezete?" Az erre adott (önkéntes) válaszok kódolására kiadott vallásjegyzék mintegy háromszáz vallást tart számon. Aki azonban némi hozzáértéssel tanulmányozza, az nem egy pontatlanságot fedez fel benne, és számos átfogó szemponton vagy furcsa részleten elcsodálkozik. A statisztikus sem érthet mindenhez. Jó lett volna vallási kérdésekben szakértő(k)től korábban tanácsot kérni. De még most sem késő. A kódolási segédlet még nyilván módosítható.

A vallási válaszok kódolását segítő kódjegyzékben egy főcím a történeti Isten-kinyilatkoztatás vallásait fogja át. Ezen belül szerepelnek a keresztény vallások. A szakasz első részének címe: "Római katolikus egyházakhoz tartozó vallások " Ebben a részben négy további alcím található a következő vallásmegnevezésekkel:

"320-329 Római katolikus vallás // 320 Magyar Katolikus Egyházhoz tartozó / 321 Regnum Marianum-mozgalomhoz tartozó / 322 Bokor-mozgalomhoz tartozó / 323 Katolikus Karizmatikus Megújulás mozgalomhoz tartozó / 324 Focolare ("Tűzhely") mozgalom / 325 "Éljük az Igét"-mozgalom / 326 Taizé-i csoportokhoz tartozó/ 327 más római katolikus mozgalomhoz tartozó / 329 római katolikus k[ülön] m[egjelölés] n[élkül]"

"400-409 Görög katolikus vallás // 400 Hajdúdorogi Görög Katolikus Egyházmegyéhez tartozó / 401 Miskolci Görög Katolikus Apostoli Exarchátushoz tartozó / 409 más görög katolikus vallásközösséghez tartozó / görög katolikus k.m.n."

"410 Örmény katolikus vallás // 410 örmény katolikus k.m.n."

"420-439 Más katolikus vallások // 420 rutén katolikus / 421 román katolikus / 422 bolgár katolikus / 423 malabán Szíria [helyesen: malabár India]

424 melchita (Szíria) / 425 maronita (Libanon) / 426 jakobita [helyesen: szír katolikus (Szíria); a jakobiták ugyanis mind ortodoxok] / 427 káld (Irak) / 428 Tamás-keresztény (India) / 429 kopt katolikus (Egyiptom) / 430 abesszin keresztény [ helyesen: abesszin katolikus ; vannak ugyanis ortodox abesszinok is, akik tehát ugyancsak keresztények ] / 439 más katolikus."

Az idézett megnevezések a 326. (és talán a 325.) kivételével mind a római katolikusokra vonatkoznak. (A taizéi csoportokban vannak katolikusok, ortodoxok, protestánsok is, mindenki megtartja saját vallási hovatartozását, tehát nem egyértelműen katolikus vallási megjelölés, az "Éljük az Igét" katolikus mozgalomról pedig nem tudok.) A 400. és 401. pont mintájára a "Magyar Katolikus Egyházhoz tartozó" megnevezés (320. pont) alatt összefoglalt katolikusokat is a tizenkét latin szertartású magyar egyházmegyére (és a pannonhalmi főapátság kis egyházmegyéjére) bontva lehetne számba venni. Miért kell a görög szertartású római katolikusokat (köznyelven görög katolikusokat) egyházmegyéhez tartozás szerint megkülönböztetni, a latin szertartású római katolikusok (köznyelven római katolikusokat) pedig nem? Továbbá szabatos felosztás szerint a görög (pontosabban: bizánci szertartású) katolikusok közé kell számítani a rutén, román és bolgár katolikusokat is, a 410. pontot pedig a 423-430. pontokkal egy csoportba kell helyezni.

Nagyon fontos szempont továbbá, hogy a 321-327. pontban felsorolt mozgalmak nem jelentenek a 320. ponttól (a Magyar Katolikus Egyháztól) elválasztható más vallást vagy egyházat. Ugyanakkor a mozgalmak, közösségek felsorolása nem teljes. Alig hiszem ugyan, hogy valaki a vallására vonatkozó kérdésre nem azt válaszolná, hogy római katolikus, hanem például azt, hogy ő a "Regnum Marianum mozgalomhoz tartozik", de ha már a kódjegyzék megkülönböztet néhány katolikus mozgalmat, miért hagyja ki a hazánkban ugyancsak létező neokatekumenátus, Hit és Fény, cursillo, schönstadti család, Szent Egyed közösség és még további mozgalmakat, lelkiségi irányzatokat képviselő közösségeket? De ha már a magyar katolikus egyházon belül (320. pont) külön csoportokat kívánnak megjelölni, a mozgalmak helyett inkább a szerzetesrendek jöhetnének szóba. Ám a népszámlálás szemszögéből a szerzetesek kiemelése éppen úgy értelmetlen dolog volna, mint értelmetlen a mozgalmaké.

A népszámlálás hagyományos kérdésfeltevésének és megválaszolásának az tűnik megfelelni, hogy a katolikusokat a következő (és nem más) felosztás szerint vegyük számba (a kódolás segítségével): római (szertartású) katolikus, görög (pontosan: magyar nyelvű, bizánci szertartású) katolikus, rutén (nyelvű, bizánci szertartású) katolikus, örmény (szertartású katolikus, és így tovább. A kódolási segédlet javításához illetékeseknek szívesen segítünk mindezek alaposabb megvilágításával - a népszámlálás sikere érdekében.

Nagy Ferenc S.J.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu