Uj Ember

2000. június 25.
LVI. évf. 26. (2709.)

Magyar pünkösd
2000

.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
A manna
Egy korszak mérlege
Jegyzetlap
Évforduló
Élő egyház
Teret kap egy pápa
Az utolsó keresztes vitéz és az egyesült Európa első képviselője
Magyarföldi szentek a Térszínház műsorán
...és tőlem mennyi telik?
A Sapientia Szerzetesi Főiskola közleménye
Részletek Putyin pápai kihallgatásáról
Riport
A görög katolikus öntudat központja
Az oktatási centrum Hajdúdorogon
Csepeli pünkösd
Felépült az összefogás temploma
Paul Valadier az információról
Kultúra
Tüskés Tibor 70 éves
Egész emberiséghez szólóan...
Medgyessy Ferenc kiállítása
Versek
Pinokkió jelenség
Krisztus-ábrázolások
Ifjúság
Eljutott-e Pál Hispániába? (II. rész)
A kenyér vallomása
Avagy a házimunka dicsérete
Békesség nektek
Kereszténység és egészségvédelem
Mozaik
Lélekvárás a pálos romoknál
Magyar szentek tisztelete és ereklyéi
Amit Isten egybekötött...
Rejtvény
A Balaton északi partjának miserendje július és augusztus hónapban
.

 

Eljutott-e Pál Hispániába? (II. rész)

Az 1-2 Tim és Tit leveleket pasztorális leveleknek nevezzük, mert szerzőjük egyházi vezetőknek ír. Ezekben a levelekben arra látnak bizonyítékot egyes tudósok, hogy Pál a római fogságból kiszabadult, és újabb missziós útra ment. Kr. u. 62-ben felmentették Rómában és 62-64 között valóra váltotta elképzelését és Hispániába ment. 64-65 között Kréta szigetét kereste fel, majd Milétoszban járt (2Tim 4,20). 66-ban Kolosszé, Efezus, Filippi városokban járt (Filem 22; 1Tim 1,3). 66-67-ben Nikopoliszt kereste fel (Tit 3,12). 67-ben Rómába ment és ott vértanúságot szenvedett 67-68-ban.

Római Szent Kelemen, Origenész és Euszebiosz szerint Péter harmadik utódja volt Rómában. Tertullianus szerint még Szent Péter szentelte fel. Neve alatt ismerős egy levél, amelyet a korintusiakhoz írt 96 körül. Számunkra a következő mondat jelentős: „Ő (Pál) az egész világon tanította az igazságot, így jutott el nyugat határáig, majd a kormányzók előtt halt vértanúhalált”. A levélben szereplő „nyugat határáig” Spanyolországot jelenti és nem Rómát, amint azt egyesek állították.

Témánkhoz kapcsolódnak az ún. apokrif Péter akták. A Vercelliben felfedezett latin kézirat a Kr. u. 6-7. századból származik. A görög eredeti 190 előtt keletkezett. Címe: Praxeisz Petrou — Péter tettei. Ebben van szó Pál hispániai útjáról: „Mikor Pál egy ideig Rómában tartózkodott és sokakat a hitben megerősített, történt, hogy egy Candida nevű asszony, Quartus felesége, az őrség egyik tagja, aki Pált hallgatta és beszédén figyelemmel csüngve, hívő lett. És azután ő férjét tanította és az a keresztény hitre tért, Quartus Pál tetszésére bízta, hogy a fővárosból oda megy, ahova akar. De Pál azt mondta neki: „Ha ez Isten akarata, ő nekem ezt ki fogja nyilatkoztatni”. És Pál három napig böjtölt és az Úrtól kérte, amire ő alkalmas és arra látomása volt, amelyben az Úr beszélt hozzá: „Pál kelj fel és légy az emberek orvosa Spanyolországban”.

Pál búcsúzásakor már vértanúságáról is szó van: „És amint őt (Pált) hosszasan könnyezve kérték, az égből egy erős hang szólalt meg: „Pál, Isten szolgája, egész életére e szolgálatra van kiválasztva; az istentelen és rossz ember, Néró kezében, szemeitek előtt fog megdicsőülni.”

A következő emlék Muratori kánon néven ismerős. L. A. Muratori a milánói Szent Ambrus könyvtárban fedezte fel, amely egy latin nyelvű 85 sort tartalmazó lista magyarázatokkal az újszövetségi írásokról. Eleje és vége hiányzik. A szöveget 200 körül írták görög nyelven. A témánkhoz tartozó szöveg a 34-39-ig terjedő sorokban található: „Az összes apostol tettei egy könyvben vannak leírva. Lukács a kedves Teofilnak öszszefoglalja, egyenként, ami az ő jelenlétében történt, ahogy Péter szenvedése elhagyásával világos, épp úgy mint Pál utazásának (elhagyásával), aki a városból (Rómából) Spanyolországba ment.”

Nyilvánvaló, hogy az Apostolok Cselekedeteinek könyvéről van szó. Világos azt is, hogy a mű akkor is hiányos befejezése, Péter és Pál sorsa, a hívők között kérdést jelentett. Az író a problémát azzal az utalással igyekszik megoldani, hogy Lukács csak azt foglalta össze, „ami egyenként az ő jelenlétében történt”. Így azután ebben az esetben is csak a jelentés áll, hogy Pál Rómából Spanyolországba ment.

Cezareai Euszebioszt az „egyháztörténet atyjának” nevezik. Görögül írt művének első megfogalmazása 303-ban történt. Pálról a következőket írja: „Lukács pedig, aki az Apostolok Cselekedeteit is írta, azzal a megjegyzéssel fejezi be ezt a művét, hogy Pál két álló esztendeig szabadon élt Rómában és akadálytalanul hirdette Isten igéjét. A hagyomány szerint miután az apostol megvédte ügyét a bíróság előtt, ismét elindult, hogy az igehirdetés szolgálatát végezze, aztán pedig újból visszatért ugyanebbe a városba, hogy vértanúsággal fejezze be életét. Akkor fogolyként írta második levelét Timóteusnak, amelyben utalt egyúttal korábbi védőbeszédére és életének küszöbön álló befejezésére.”

Euszebiosz nem említi Spanyolországot, de tud az apostol kiszabadulásáról a római fogságból és egy negyedik missziós útról. A Timoteushoz írt második levelet Pál ezen élet szakaszához kapcsolja.

Láttuk a hispániai úttal kapcsolatos emlékeket. Meg kell vizsgálni történelmi értéküket.

A pasztorális levelek páli szerzőségét külső és belső érvek alapján tagadják. Viszonylag későn kerültek be a kánonba 180-200 körül. Úgy látszik, hogy a Filemon levél után, egy már létező páli gyűjteményhez lettek csatolva. A belső okok nyelvi és stílusbeli különbségeket hoznak fel. A tévtanítók elleni harc is lényegesen eltér az eredeti páli levelektől. Ezek alapján nem lehet belőlük egy negyedik missziós utat rekonstruálni.

A többi szövegben is feltűnik, hogy csak egyes történelmi adatok felsorolását adják: Róma, Hispánia, Róma, Néró, vértanúság. Csak ezeket az adatokat hozzák minden más információ nélkül, ami egyéni hagyományra menne vissza. A források homályban maradnak és a szövegek egyedi, karakterisztikus mondanivalója hiányzik.

Még egy kérdést vizsgálhatunk meg a témával kapcsolatban: van-e Spanyolországban hagyomány, ami az apostol ottani igehirdetését történelmileg megbízhatóan alátámasztaná. Legendás jellegű hagyományok ismeretesek csupán történelmi megbízhatóság nélkül. Éppen azt nem lehet eldönteni, hogy egy ilyen tradíció átöröklődő hagyományokon nyugszik-e, vagy a Róm 15,24 alapján keletkezett lokálpatriotizmusról van szó.

Eljutott Pál Spanyolországba? Az általunk ismert szövegtanúk ennek bizonyítására nem elegendők. Inkább annak a valószínűségét támasztják alá, hogy a Római levélben tett kijelentésre épülnek, ezt tovább fejlesztik minden önálló információ nélkül. Egyik kutató szerint a Népek Apostolának utolsó életszakaszáról csak ez állítható: Attól a pillanattól kezdve, amikor az Apostolok Cselekedeteinek könyve bezárul, Pál élettörténetére vonatkozólag a hipotézisek tartományába lépünk.

Gyürki László

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu