Uj Ember

2000. június 25.
LVI. évf. 26. (2709.)

Magyar pünkösd
2000

.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
A manna
Egy korszak mérlege
Jegyzetlap
Évforduló
Élő egyház
Teret kap egy pápa
Az utolsó keresztes vitéz és az egyesült Európa első képviselője
Magyarföldi szentek a Térszínház műsorán
...és tőlem mennyi telik?
A Sapientia Szerzetesi Főiskola közleménye
Részletek Putyin pápai kihallgatásáról
Riport
A görög katolikus öntudat központja
Az oktatási centrum Hajdúdorogon
Csepeli pünkösd
Felépült az összefogás temploma
Paul Valadier az információról
Kultúra
Tüskés Tibor 70 éves
Egész emberiséghez szólóan...
Medgyessy Ferenc kiállítása
Versek
Pinokkió jelenség
Krisztus-ábrázolások
Ifjúság
Eljutott-e Pál Hispániába? (II. rész)
A kenyér vallomása
Avagy a házimunka dicsérete
Békesség nektek
Kereszténység és egészségvédelem
Mozaik
Lélekvárás a pálos romoknál
Magyar szentek tisztelete és ereklyéi
Amit Isten egybekötött...
Rejtvény
A Balaton északi partjának miserendje július és augusztus hónapban
.

 

Krisztus-ábrázolások

Már a magyar románkor zsugorított „Tabáni Krisztusa” is remekmű — a nagykőrösi Arany János Múzeumban őrzött „Ludasi kereszt” nemkülönben. Nagy szó, amit mondok, de igaz — Grünwald „Isenheimi oltárával” azonos rangú az esztergomi Keresztény Múzeum féltett kincse — M.S. mester „Golgotája” az éppen kiszenvedett Megváltóval, aki éppen testi gyötörtsége miatt már háromnapos halottnak tűnik — a kéz görcseit föloldó faágak kellemes ritmusával. A valaha Budán, a Koronázó Mátyás templom múzeumában őrzött és most Esztergomba, a szemináriumba került XVII. századi fából faragott „Pusztavacsi Krisztus” értékrendje azonos Donatello és Brunelleschi Firenzében Krisztus-ábrázolásaival. „A keszthelyi Pieta” — bár túl szerények vagyunk az összehasonlítást illetően, mégis kétségtelen, hogy ez a kőbe álmodott plasztika eléri a nemzetközileg méltán elismert festményt, az „Avignoni Pietát”.

Sorolhatnám századunk magyar példáit is: Ferenczy Károly „Hegyi beszéd”-ét, Kerényi Jenő „Golgotá-ját” Somogyi József a Velencei Biennálén is megérdemelt sikert aratott megrendítő „Krisztus” értelmezését. A fénycsóvát most egy kevéssé ismert mesterműre irányítom, alkotója Búza Barna szobrászművész. Nehéz esztendőkben, 1954-57-ben készült több keresztútja. Sümegen, a ferences templomban ma is gyönyörűséget szerez és áhítatot kelt az a diófából faragott stáció-domborműsorozata, amely már a nyolcvanas évek alkotása. Nevezetes ciklusa pirogránitból készült, a pusztazámori templomban szentelték föl 1996-ban páratlanul szép és nemes mozgáskombinációkkal, melyek megrendüléssel és hallatlan szobrászi ökonómiával kísérik végig Krisztus szenvedéseit a Pilátus előtti jelenettől a sírbatételig. Iváncsa főoltára a szilfából faragott „Feszület”, Búza Barna a gyötörtetésben is a kín következő állomását is érzékelteti — a töviskoronázott fejben a föltámadás reményét.

A felejthetetlen mű azonban a székesfehérvári püspöki bazilikába komponált 76 cm-es nagyságú, diófából faragott „Golgota”. Formákba öltöztetett szobrászi nyelven képes folytatni a nagy előzményeket. A kínlódó test újabb fájdalmat visel. Tagbaszakadt poroszló veri jobb lábába a szöget, heves, oly kifejező közömbös mozdulatával. Hóhér és áldozat teremtődik egységes alakzattá, azonos mozgásrendszerrel, duhaj, szinte barokkos mozdulattal. A lendület feszült energiája föllobban a sátánlény robbanó gesztusában, és az Istenember tűrő hatalmában. Szobrászi dráma ez, maradandó üzenet arról, hogy csak aki vesztes, az érheti el a győzelmet a világon: az igazság, a lélek tisztasága. A gonoszság múlandó, de az önfeláldozó erény maga az örökkévalóság. Holnapunk.

Losonci Miklós

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu