Uj Ember

2000. június 25.
LVI. évf. 26. (2709.)

Magyar pünkösd
2000

.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
A manna
Egy korszak mérlege
Jegyzetlap
Évforduló
Élő egyház
Teret kap egy pápa
Az utolsó keresztes vitéz és az egyesült Európa első képviselője
Magyarföldi szentek a Térszínház műsorán
...és tőlem mennyi telik?
A Sapientia Szerzetesi Főiskola közleménye
Részletek Putyin pápai kihallgatásáról
Riport
A görög katolikus öntudat központja
Az oktatási centrum Hajdúdorogon
Csepeli pünkösd
Felépült az összefogás temploma
Paul Valadier az információról
Kultúra
Tüskés Tibor 70 éves
Egész emberiséghez szólóan...
Medgyessy Ferenc kiállítása
Versek
Pinokkió jelenség
Krisztus-ábrázolások
Ifjúság
Eljutott-e Pál Hispániába? (II. rész)
A kenyér vallomása
Avagy a házimunka dicsérete
Békesség nektek
Kereszténység és egészségvédelem
Mozaik
Lélekvárás a pálos romoknál
Magyar szentek tisztelete és ereklyéi
Amit Isten egybekötött...
Rejtvény
A Balaton északi partjának miserendje július és augusztus hónapban
.

 

Az oktatási centrum: Hajdúdorog

A görög katolikus öntudat központja

A Hajdúdorogi Görög Katolikus Egyházmegyének — Keresztes Szilárd püspök megfogalmazása szerint — három központja van. Nyíregyháza az igazgatási, Máriapócs a lelki, és Hajdúdorog az oktatási centrum. Ezt a hajdúsági várost — amely nem véletlenül névadója az egyházmegyének — a magyar görög katolikus öntudat központjának is nevezhetnénk. A múlt század közepén ugyanis innen indult az a mozgalom, amely előbb a magyar liturgikus nyelv elismertetését, majd az önálló püspökség megalapítását kívánta elérni. Küzdelmek és áldozatok árán céljukat el is érték. A város szerepe tehát kiemelkedően fontos a hazai görög katolikusság múltja szempontjából. S a jövőt tekintve ugyancsak 1990-ben itt alakult az első új egyházi iskola, majd egy évvel később megalapították a görög katolikus gimnáziumot is.


Tóth Tamás igazgató

Az elmúlt kilenc év az építés jegyében telt. A modern épületegyüttes Török Ferenc tervei szerint valósult meg: benne a gimnázium, mezőgazdasági szakiskola és a kollégium kapott elhelyezést.


A korszerű oktatás és a keresztény nevelés elválaszthatatlan

— Nem az igazgatói irodával vagy a tanári szobával kezdtük — emlékezik vissza Tóth Tamás igazgató —, de ezekre is sor került. Ma elmondhatjuk: optimális körülmények között dolgozunk. Az egyházmegye, az egész hazai görög katolikusság kiemelkedően fontosnak találta ennek az iskolának az ügyét.


A kápolna ikonjai

Az iskolák államosításától 1990-ig nem volt görög katolikus iskola Magyarországon. A „görög” gyerekek a nyolc „római” egyházi gimnázium valamelyikében tanulhattak katolikus szellemben. A mai középkorú papság máig hálásan emlegeti Pannonhalmát vagy Esztergomot, ahol legtöbbjük tanult: ahol ugyanazt a hitet élték és vallották a szerzetes tanárok és a diáktársak, mint ők, de más szavakkal és más liturgikus formák között. Ennek a helyzetnek voltak kétségtelen előnyei — megismerték egymást, megtanulhatták elfogadni „ugyanazt másképp” —, de mégiscsak kényszerhelyzet volt.

A hajdúdorogi Görög Katolikus Gimnázium és Szakközépiskola négy évfolyamos középiskolaként működik, két-két gimnáziumi és egy szakközépiskolai osztállyal. A háromszáznegyven diák közül kétszáz kollégista. A három keleti megyéből, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar településeiről valók a gyerekek, de tanul itt huszonöt kárpátaljai fiatal is, és néhányan az ország más tájairól.

Tavaly kétszeres volt a gimnáziumi jelentkezés, a szakiskola iránt csekélyebb az érdeklődés. Tóth Tamás igazgató ennek ellenére fontosnak tartja:

— A magyar mezőgazdaság helyzetének előbb-utóbb rendeződnie kell, és normális megélhetést kell biztosítania azok számára, akik értenek hozzá. Mi ennek szeretnénk elébe menni. A végzett növendékek családi vagy kisebb közösségi gazdaságok vezetésére alkalmassá tevő tudást szerezhetnek nálunk.

Oktatás és nevelés elválaszthatatlanságáról beszélt a matematika-fizika szakos fiatal igazgató. Ez volt a szempont a tanári kar megszervezésében is. Szakmailag jó, vallásos, fiatal tanárokat kerestek a tantestületbe. A volt szakmunkásképző tanári karát viszont átvették: mindazokat, akik vállalták, hogy ebben a szellemiségben fognak dolgozni. Mintegy negyven tanár dolgozik az iskolában, illetve a kollégiumban. És három főállású görög katolikus pap. Ők hittanárként, nevelőtanárként, lelkivezetőként tevékenykednek.

— Nagyon fontosnak tartjuk, hogy ne csak a hittanóráknak, hanem az egész iskola életének görög katolikus jellege legyen — magyarázza Grunda János lelki igazgató. — A fiatalokban erősíteni kell a tudatot, hogy ők görög katolikusok, hogy egyházunk, liturgiánk kétezer éves, tehát időtálló és életképes értékek tárháza. Ezeket szeretnénk átörökíteni, s ezeket kell majd nekik is továbbadniuk leendő családjukban.

A diákok közösen vesznek részt a hétvégi szertartásokon: vasárnap a székesegyházban, utrenyén és vecsernyén az iskola kápolnájában.

A képzőművészeti nevelés során megismerkednek az ikonfestés műhelytitkaival és az ikonok teológiájával, a keleti kereszténység sajátos szimbólumrendszerével is. A gimnáziumi tanulmányok mellett kántori képesítést is szerezhetnek a tanulók: tudásukat a közösség szolgálatába állítva ez megélhetést is jelenthet. Színvonalas énekkar működik az iskolában.

— Iskolánk a keleti országrész nagyvárosi iskolái mellett jól szerepel a különböző megmérettetéseken — mondja szerény büszkeséggel Tóth Tamás igazgató, aki Pannonhalmán, a bencés gimnáziumban érettségizett. S amit talán még fontosabbnak tart: az itteni gyerekek fogékonyabbak a hitélet iránt. Az itt tanuló több mint háromszáz diák legalább tíz százaléka komolyan foglalkozik a papi hivatás kérdésével, vagy hogy más módon — például kántorként — szolgálja az egyházat.

Hajdúdorog valóban a magyar görög katolikus öntudat központja lehet.

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu