Uj Ember

2000. június 25.
LVI. évf. 26. (2709.)

Magyar pünkösd
2000

.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
A manna
Egy korszak mérlege
Jegyzetlap
Évforduló
Élő egyház
Teret kap egy pápa
Az utolsó keresztes vitéz és az egyesült Európa első képviselője
Magyarföldi szentek a Térszínház műsorán
...és tőlem mennyi telik?
A Sapientia Szerzetesi Főiskola közleménye
Részletek Putyin pápai kihallgatásáról
Riport
A görög katolikus öntudat központja
Az oktatási centrum Hajdúdorogon
Csepeli pünkösd
Felépült az összefogás temploma
Paul Valadier az információról
Kultúra
Tüskés Tibor 70 éves
Egész emberiséghez szólóan...
Medgyessy Ferenc kiállítása
Versek
Pinokkió jelenség
Krisztus-ábrázolások
Ifjúság
Eljutott-e Pál Hispániába? (II. rész)
A kenyér vallomása
Avagy a házimunka dicsérete
Békesség nektek
Kereszténység és egészségvédelem
Mozaik
Lélekvárás a pálos romoknál
Magyar szentek tisztelete és ereklyéi
Amit Isten egybekötött...
Rejtvény
A Balaton északi partjának miserendje július és augusztus hónapban
.

 

Egy korszak mérlege

A szegedi Tiszatáj nemcsak otthona Nagy Gáspárnak — huszonöt év alatt majdnem száz versét közölte itt —, hanem botrányt keltő fóruma is volt. Emlékezetes verse jelent meg itt, A fiú naplójából (1986), amelyet az MSZMP Politikai Bizottsága tüstént „ellenséges tartalmúnak” minősített, s a folyóirat megjelenését sebesen betiltották. A költemény különben nagyszabású allegória: a nyolcvanas évek közérzetének, a kisebb-nagyobb árulásoknak keserű szatírája. A legdöbbenetesebbek talán a következő sorai voltak: „eljönnek ablakod — alá a szegényes alkuvások vénei-ifjai mint mindenre — elszánt hittérítők s beárad a dögszag: a teletömött — gyomor békessége meg az ígéretekkel megtelt szemek — tócsafénye és fénytelen homálya...” Aki visszaemlékezik, tanúsíthatja így volt. S ami a legszomorúbb: a romlás megfertőzte az egész társadalmat, a küzdést felváltotta a beletörődés a jólét reményének kényelmes várakozása. A majdani történetíró, akinek éleslátását már nem homályosítja el személyes kötődése, rokon- és ellenszenve, nemcsak a levéltárakban és a különféle lapokban kutathat eredményesen, Nagy Gáspár költeményeiben — és kényszerű hallgatásaiból — bőséges ismereteket gyűjthet a korszak természetrajzáról. Már a Tiszatájban megjelent első verse, a Söprik a reményt is egy nemzedék kiábrándult, fájdalmas számvetésének dokumentuma: „Már nem a miénk az Óperenciás, — elhullunk majd a — tányérsapkás őszben...” Nem fiatalos, magabízó hangütés volt ez, igaz, sem Nagy Gáspárnak, sem nemzedékének nem volt oka üde optimizmusra. Ráadásul költői alaptermészete sem derűre hangolt. Ennek részben az a magyarázata, hogy történelmi távlatokban gondolkozik, s a múltat figyelve is számtalan negatívumot tapasztalhat, mintha minden korszakban újratermelődne a júdási magatartás, a harminc ezüstpénz utáni vágyakozásból elkövetett önfeladás, árulás, behódolás. Az idők közepénhez választott, Camus-től vett mottó sok mindent elárul költői alapállásáról: „Az undort... Fordítsuk makacssággá”. S ha lírája első korszakát szemléljük, valóban meghatározója ez a makacsság, a „csak azért is” kurucos daca.

Ugyanakkor figyelemre méltó és aligha csak a költészet kedvelői számára tanulságos, ahogy ebből az életállapotból — a történelmi idő változása közben — kialakít egy szemlélődő, várakozó, reménykedő magatartást, amely versbeszédét is áthatja, talányosabbá, mélyebbé teszi. Egyik remek verse, a Várok, valaki így akarja képvilága az értelmezésnek egészen tág tartományába nyit a „képzelgések szerpentinjeivel” és a „várakoztatás angyalaival”. S innen már csak egyetlen lépéssel ér el a Szokolay Sándornak ajánlott A kincsről, ami van gyermeki hittel és dallammal kifejezett látomásához: „Árva dallam... lányka-hangon — s belénk költözik a lélek, — déli harang bongásával — szól a kórus: élek, élek!”

A törtetők és árulók korszakától a Reménység jegenyéjéig küzdelmes történelmi időszakot élt meg a nemzet és a költő is. S ezzel talán azt is jeleztem, hogy Nagy Gáspár abban az időszakban is nemzeti költőnk maradt, amikor ennek a magatartásnak nincs megbecsültsége, sőt e minősítés hallatán sokan lekicsinylően legyintenek. Pedig a magyar lírában nem csak legszebb és időtálló hagyományai miatt sincs helye s nem lehet szerepe a globalizációnak. A mi líránk valóban a magyarok szimfóniája, amelyen akkor is ilyen átélten és mélyen kell zengenie, amikor gondok őrlik a népet. Hiszen égboltján most is jelet ír az imára kulcsolt kéz, Szent István keze. (Tiszatáj könyvek)

Rónay László

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu