Uj Ember

2000. június 25.
LVI. évf. 26. (2709.)

Magyar pünkösd
2000

.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
A manna
Egy korszak mérlege
Jegyzetlap
Évforduló
Élő egyház
Teret kap egy pápa
Az utolsó keresztes vitéz és az egyesült Európa első képviselője
Magyarföldi szentek a Térszínház műsorán
...és tőlem mennyi telik?
A Sapientia Szerzetesi Főiskola közleménye
Részletek Putyin pápai kihallgatásáról
Riport
A görög katolikus öntudat központja
Az oktatási centrum Hajdúdorogon
Csepeli pünkösd
Felépült az összefogás temploma
Paul Valadier az információról
Kultúra
Tüskés Tibor 70 éves
Egész emberiséghez szólóan...
Medgyessy Ferenc kiállítása
Versek
Pinokkió jelenség
Krisztus-ábrázolások
Ifjúság
Eljutott-e Pál Hispániába? (II. rész)
A kenyér vallomása
Avagy a házimunka dicsérete
Békesség nektek
Kereszténység és egészségvédelem
Mozaik
Lélekvárás a pálos romoknál
Magyar szentek tisztelete és ereklyéi
Amit Isten egybekötött...
Rejtvény
A Balaton északi partjának miserendje július és augusztus hónapban
.

 

Lovag, király

A tudományos kutatásoknak ma is kemény feladatuk Szent László személye, szentségének híre, az a gazdag hagyományértelmezés, amely koszorúként őt körülveszi.

A „haza védelmezője” — „bajnoka (athleta patriae)”, a különféle tudománytörténeti és kegyességi irodalomban egyaránt ékeskedik jelzőkben, csupán a megközelítési módok különböznek...

E sorok írója az elmúlt nyáron mátrai barangolásaikor találta meg azt az évtizedekig elzárt erdei ösvényt, amely a legendás-költői Csörgő-patak mentén harminc méteres sziklafalhoz vezet. A szürke andezit, a napfényben égő fák összehajló ívében gyönyörűséges és félelmetes a látvány: lenn a zúgó (bővizű) patak kiöblösödve, fenn a sziklabérc s a fellegek játéka. Mindez a patakvölgy felé hajló derék vastagságú fagyökerekről egyenesen a természet születéséhez vezetik a gondolatot. A Mátrában egy legenda-forráshoz, a XII. századi László lovag históriájához, aki talán innen indult tovább vitézeivel, majd „sámán eredetű” Zug lovával a közeli Ágasvárról (Castrum Agas — mint írja az oklevél) a Cserhát „köveihez ugratott”.

A László nevével tündöklő északi hegység — a hajdani római borostyánút mentén, Mátraverebély titokzatos történetét csak mélyítve, ha újabb történeti vizsgálódások helyszíne lenne, nem gazdagítaná-e a Szent néplélekben élő, eddig jobbára csak legenda-kultuszának jelenlétét, s hogy egy kiválasztott élete nem politikától, társadalmi háttértől, dinasztikus érdekektől függ, hanem az Írás-adta sorokból kikövetkeztetett kegyelmi dráma a magyarázata, amelyről „modern elmélyítők” is sokkal többet tudnak: „Az ösztönlény-állatok is megsejtik / hogy bizonytalan lények vagyunk, / értelmezett világunk nem az otthonunk.” (R. M. Rilke)

Ott, a patak felett, szikla-védelemben képzeletemben előlépett a lovag-király, hogy szembesítsen ön-valóságával; a róla alkotott lovag-kép szentté avatásának történeti vizsgálata jogos és nélkülözhetetlen (lásd Klaniczay Gábor: Az uralkodók szentsége a középkorban című, idén megjelent könyvét), de a kétezer esztendős keresztény (krisztusi!) távlatban mégis csak részletvizsgálat, vagyis a történelmi időé, hiszen László szentsége azzal a megállapítással függ össze a legszorosabban, amit László Gyula munkáiban hangsúlyoz, s amit az iménti szerző így foglal össze: „A László-ciklus tényleges üzenete csak az egyes elemeit létrehozó korban értelmezhető. A tatárjárás, a kun viszályok, a belső háborúskodás traumáin túljutó XIV. századi kereszténység összefüggéseit kell majd tekintetbe venni, s ezek keretében kereshetjük a választ arra, miről is szól a történet: a külső pogány ellenség elleni védekezésről? A saját pogány múlttal történő leszámolásról? A konfliktusos keleti eredet újra-feltámadásának tudomásulvételéről? Anynyi azonban kétségkívül megállapítható: László lovagias szentségének emlékét e történet méltó emblémába foglalta.”

De mi ez a történet? Az 1068. évi kerlési csata, amelynek során László a magyar leányt megszabadította a kuntól. („Szép húgom ragadd meg a kunt az övénél, és vesd magad a földre!” — írja a krónika) Ez a jelenet él legelevenebben a középkori magyar falképfestészetben, ez szerepel „érdekes ciklussal” a Magyar Anjou Legendáriumban. Erről ír színes történetet latinul Mügeln Henrik német költő 1352 táján; az Orosz Évkönyvek lapján erre született változat.

Előhozhatjuk a László-emlékek más formáit is: a váradi szív izzadt főjét, amikor vérzett a székely, a lovag-király könnyeitől nedves kőereklyét (mindkettő Váradon); utóbbi a szentté avatattó III. Béla király bizánci tartózkodásának idejére utal (?), amikor a nevezett város kolostora (a Mindeneket Megváltó) 1169-ben Efezusból ajándékul kapa azt a vörösmárvány darabot, amelyre — a hagyomány szerint — Krisztus testét fektették a keresztről való levétel után. A követ a Szent Szűz könnyei áztatták...

A keresztény gondolat — az egységben — biztosan ezt is integrálta. A hit kemény aranyláncolata, amely Szent László történetében jelen van, ahogyan mindig, minden időben, hiszen „a Teremtmény mély ujjongása nem hiábavaló, sem az a titok, melyet az égi csillagok miriádja virrasztva őriz...”

Amint a „fényességes csillag”, Szent László is.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu