Uj Ember

2000. április 2.
LVI. évf. 14. (2697)

  A megfoghatatlan pillanat, a folyton mozgásban lévő pont, ahol jövőbe fordul át a múlt: az a jelen – egyedül az a tiéd, azt kell megragadnod.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Zelnik József - Istenkereső ökofilozófia*
Egységben (volna) az erő
Virradóra
Biomonitoring
"Vedd és olvasd"
Szent Tamás bibliamagyarázata
magyarul
Lapozgató
Atekintet áhítata
Korzenszky Richárd: „A te szavadra…”
Ünnepeltek
„Az odaadott életű emberek érdekelnek”
A közös munka díja
Rekviem – credóval…
Kossuth-díjas kántor:
Illés Lajos
Nincs más humánus tevékenység
Veszprémi Főegyházmegye
Pápai meglepetések
Devecser
Hévíz új temploma
Kultúra
Siófok és Jeruzsálem
Emlékkiállítás a siófoki Kálmán Imre Múzeumban
Stációk
Diplomataíró könyve
Chateaubriand: Síron túli emlékiratok
Bárány Tamás - Fekete köd
Ifjúság
Bibliai növények - A mirhafa
Gondola
Férfi és nő kapcsolata
Súlyos igazságok írója: Thury Zoltán
Rerjtvény 10-11 éveseknek
Keresztformák a kereszténységben
Élő egyház
A plakát „hangja”
Mayer Mihály püspök egy megbotránkozást kiváltott reklámról
Hardy Gilbert ciszterci - (1924-2000)
Lélek szótára - Béke
Mozaik
Teleki Pál miniszterelnök
Árvíz Mozambikban
Új Ember-est a Rátkai Klubban
A szeretet székhelyének szolgálatában -
Videofilm Kaszap Istvánról

A rózsafüzér titkai
Premontrei papszentelés
Hatvanötezer kioltott életre emlékeztek
Premontrei papszentelés.

.

 

A szentföldi zarándoklata

Sok téves és szándékosan torzító hírmagyarázat kísérte világszerte, amint ez már lenni szokott. Még hívő emberek körében is hallani lehetett rosszalló megjegyzéseket. Mégis túlzás nélkül állíthatjuk, hogy világtörténelmi jelentőségű tett volt II. János Pál pápa részéről ez a bocsánatkérés. 2000. március 12. pápaságának talán legfontosabb évszáma, és a XX. század egyháztörténetének talán legnagyobb tette.

A pápa Isten és az emberek előtt megvallotta az egyház gyermekeinek bűneit, amelyeket a kereszténység egysége, a béke és az emberi jogok ellen elkövettek. Ezek között vallotta meg sok kereszténynek az ószövetség választott népe ellen üldöztetést, szenvedést okozó magatartását.

Természetesen nem állította, hogy az egyház történetét csak ilyen bűnök jellemzik, hiszen tudjuk, hogy szentjei, hitbeli és erkölcsi tanítása, pótolhatatlan oktatási és karitatív intézményei nélkül a világ ma híján volna legfontosabb értékeinek.

Nem marasztalt el konkrét személyeket s nem minősített korokat, történelmi folyamatokat. Például nem ítélte el egészében még az inkvizíció korát és sokféle intézményét sem. De a történelmi bűnvallomás azon az igazságon alapult, hogy a keresztség révén az egyház tagjai nemcsak a szentek, erények közösségébe lépnek, hanem létezik a bűnökért való bizonyos fokú közös felelősség is.

Ne értse félre senki az „egyház gyermekei“ kifejezést sem, mintha az egyház nem, csak gyermekei lehetnek bűnösök. Hiszen e világon a pápa, püspökök, papok és hívek egyaránt az egyház gyermekei. A stílusbeli megkülönböztetés csak azt akarja jelezni, hogy az egyház egyszerre szent és bűnös. Szent, mert Krisztus teste, s minden krisztusi vonása szent és megszentelő. De tagjaiban bűnös, bűnre hajló és megtérő, emberi.

A bűnbánat csak akkor őszinte, ha megtérést jelent, a bűntől való elfordulás szándékát. A pápai könyörgésekben ez is kifejeződött és ebben van mindnyájunk felelőssége. És talán mások is tanulnak belőle.

Rosdy Pál

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu