Uj Ember

2007.07.22
LXIII. évf. 29. (3075.)

Megjelent
az Adoremus
augusztusi
száma!

Főoldal
Címlap
Úton a közösségi egyház felé
Családtábor Balinkán
Önmeghatározás - nem kirekesztés
Megismételt válaszok az egyházról
Bábel Balázs érsek a Hittani Kongregáció egyháztani dokumentumáról
Többségük számára megpróbáltatás...
Lelkiség
Kihez hasonlítunk?
Szentírás-magyarázat
Miért vagy nyugtalan?
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (IV. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
Július 23.
Egy igazságosabb
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
A papok és a politika
Dekrétum a magyar egyház védelmében
Akik igazán tisztelik az embert...
Közösség a homoszexuálisok gyógyulásáért
Lehet-e erkölcsöt tanítani?
Lengyel öngól Vilniusban
Élő egyház
Egység, hűség, nagylelkűség
A Jézus Szíve Társaság kettős emléknapja
Az elvesztett élet gyümölcse
Szentmise Hummel Kornél születésnapján
Imádság és engesztelés
Kármelhegyi Boldogasszony ünnepe Karancsság-Szentkúton
Nem vagyunk árvák...
Tiszántúli Máriás-lánycsoportok találkozója
Papszentelés Siófokon
A vendéglátás öröme
Szovátai gyerekek Somogyban
Fórum
"Segítünk!"
Tűnődések a hétről
A zenepavilon varázsa
Néhány sor az Oázishoz
Az Olvasó írja
Nehéz gondolkodásra késztetni az embert!
Kertben
Fórum
A szabadság városa - Gdansk (2.)
Nagycell és Kiscell
Mariazell és Celldömölk - kiállítás Szombathelyen
Fórum
Mindent az evangéliumért...
Aranymisés áldás előtt
Szent Erzsébet találkozása a görög szertartással
"Az élet a legnagyobb ajándék"
Patrik József kettős jubileuma
Fórum
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége (IV.)
Egy ládikó titkai
Ifjúság
C-dúr az életünk?
Ki metszi meg a rózsafákat?
Papp Lajos szívsebész az egerszalóki találkozó vendége
Nem csak ifjúsági világtalálkozó
Evangelizációs kampányra készül Ausztrália
Életet lehelni a kövekbe
Diákok, tanárok a sátoraljaújhelyi Magyar Kálvárián
Programajánló
Nyári tábor a "szentjános-bogarakkal"
Rejtvény
Kultúra
Legendák és misztikusok
Jubiláló avignoni fesztivál - "keresztény jelenléttel"
"Az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz partnerekkel muzsikáljunk"
Párizs-Budapest-Szeged zenei folyosó
Mária Magdolna keresése
Paletta
Fórum
A szenvedők szolgálói
Kamilliánus ünnep Lőrincen
Semmit nélküled - semmit nélkülünk
Magyar Schönstatt mozgalom
Mozaik
Szent Joachim
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Országos Szent Jobb-körmenet
Ha leselkedik a gonosz
Álmodik a múlt
Csicsergő szerenád

 

Kertben

A kis út a kertek alatt vezet. Aztán már az erdő. Ahogyan öszszeillenek a részletek az egészben, a kert(ek) is annak a részlete(i), ami a teremtéskor a boldogság teljéhez tartozott: térhez-időhöz, békességhez - magához az élethez...

Éjfél körül ha a tetőn "kosárban ül" a hold, egyazon dallammal muzsikálnak sugarai, mint tücskök éji hegedűi, s ilyenkor ki ne mondaná, amit a Teremtés könyve: "olyan (ez), mint Isten kertje - a táj, az erdő, a kerti virágok, fűszerek, a fehér virágú leander vagy a másik mediterrán "lakó", a zsenge fügefa. Minden arra a kertre utal, melyet kezdetkor a Teremtő az embernek adott...

A kertből indult keskeny útjára az élet, s lett az idő beteljesedésének jelképe. "A föld megtermi növényeit, és a kert kisarjasztja a veteményeket." Ezt már Izaiás, a "rettentő látomások" prófétája írja - a bűnbeesés után. Az "ősmegfigyelő", akinek a legapróbb részletek is fontosak, hiszen üdvéből a földnek egyetlen fűszál vagy kődarab sem maradhat ki. Ezékiel vigasztal: "A meggyötört, pusztult föld olyan lesz akkor, mint az Éden kertje, amit letaroltak, ezt az Úr újra beülteti." Isten "megvigasztalja a romokat" - az üdvösség bizonyítékául.

Fölfelé a holdlepte ösvényen a magaslatra, a kertek alul maradoznak, mégis mintha kinyújtanák karjaikat, hogy a vándor nehogy egyedül maradjon.

A régi név kísért, amely pogány szentély ligetére vonatkozott - klasszikus műveltségű nép korából: ad lucum felicem - a boldog ligethez - mondta a római, és isteneket keresett. Áldozott nekik. Izaiás rájuk is gondolhatott, amikor már jóval korábban erre figyelmeztette a népet: föltámad az Úr haragja, mivel az emberek "a kertekben" mutatnak be áldozatokat: kerteknek hódolnak, ligeteket imádnak.

Fordítanék a szón: efféle ligetekben is nem keresték-e az Egyetlent, akinek kövét Pál meglelte az athéni Areopágoszon? Az őskinyilatkoztatás a legbensőbb csarnokában lakozott - időn kívül, téren túl, s a vágyak azóta sem szünetelnek: keresik őt, aki a végső szállás, ahol "örvendezik Sion hegye és ujjong Júda lánya". Hozhat bármi "csodát" a kor, egyre óhajtottabb lesz az elveszett Paradicsom.

* * *

Az Írás újszövetségi lapja a kertet ama vacsora után emlegeti, amikor az ő valóságos testét, vérét - őt magát már magukhoz vették a barátai, akiket olykor fiacskáimnak szólított. Itt fogták el, előzőleg itt vigasztalta az angyal - a nagy belenyugvás, elfogadás helyén. A kertben volt a sírja is, ahová a Hajnal érkezett - vasárnapra virradóan.

Már hangzik az "énekek éneke": a zárt kerté, hogy kifejezze az áldott Anya bűntelenségét. Az angyali szó sem hallgat, amely köszönti őt naponta, óránként egyének és zarándokok szava az úton, mely mindig a Kert felé tart.

* * *

"Kezdetben volt a kert" és - a kék forrás. Unokámmal a délutánban fehér kövek partján járunk - a forrást most tisztítják. A kis tájról azt írják: fényesliget. Nem ez volt-e ama boldog liget? A kisebb fiú ezt mondja: Nézd, papa, tiszta a víz. A közelben fűzfa áll; hajlós az ága, de ki nem szakad. Paradicsomi fa. Hogy ők megértsék, hogyan mondjam?

Itt együtt a kék forrásnál csupán nagyapai szívvel ismételgetem, amit Sík Sándortól nemrégiben tanultam. A könyvéből, mely sok lapján visszahozza az igazi, boldog ligetet, gyermekszemekben a ki nem hunyó csillagot, ami lámpás a felnőtteknek: "...egymást kell, hogy mindig újra lássák, / És önnön arcuk vízi tiszta mását. / Míg árad bennük élő-melegen / Át a közös hajszálgyökereken / Mi az ár ellen Őket megmarasztja..."

A kertből kilépő Istennek malasztja.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu