|
Szenzációs felfedezés: Botticelli Esztergomban Egy freskó, amely viták tárgya lesz Másfél éve a művészettörténészek már szinte biztosnak tartották, hogy az esztergomi királyi palota egyik freskóját, a Mértékletesség allegóriáját az itáliai kora reneszánsz egyik legrangosabb művésze, Sandro Botticelli festette. A Firenzében legutóbb rendezett nemzetközi konferencián - a közelmúltban - Wierdl Zsuzsa, a restaurátor-csoport vezetője és Prokopp Mária művészettörténész professzor felfedték a festmény titkát. A freskó Vitéz János esztergomi érsek európai hírű egykori dolgozószobáját ékesítette a várban, ahol még több falfestmény várja a feltárást, s az alkotók azonosítását. A restaurátori munkák hét éve kezdődtek: az 1460-as években alkotott képeket állítják helyre. A szakértők szinte kétséget kizáróan állítják, hogy az Okosság, a Mértékletesség, az Erő és Igazságosság szimbólumai közül (női alakok) a második Botticelli műve. A művész ifjúként valószínűleg mestere: fra Filippo Lippi műhelyével járhatott Esztergomban, Mátyás király korában. A magyar kutatók úgy vélik, hogy az ifjú mester talán első önálló munkája a nevezett kép. Wierdl Zsuzsa kezdeményezésére próbálták ki (a világon először!) az esztergomi freskókon a hollandiai Musis cég számítógépes rétegvizsgálati módszerét: a hét különböző hullámhosszon működő kamera megmutatja az emberi szemnek láthatatlan rétegeket is. A kutatás rendkívüli eredményt hozott: elkülöníthetővé váltak az eredeti és a későbbi restaurálások során kiegészített képelemek. A festményen folyamatosan "átütött" az eredeti vonalvezetés. Botticelli nőalakjai köztudottan hasonlítanak egymásra, sok rajtuk a jól felismerhető elem. A Mértékletesség a firenzei Uffizi képtárban található legismertebb Botticelli-kép, a Vénusz fejvonalával is hasonlatosságot mutat. A fölfedezés bizonyára sok vitát vált ki a szakemberek körében, amíg Botticellinek a Firenzében és a római Sixtus-kápolnában látható freskói mellé lesz írható az esztergomi is. (T.S.)
|
||||||
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|