Uj Ember

2007.06.17
LXIII. évf. 24. (3070.)

Templomi esküvőnk
kiadvány
a házasulandóknak!

Főoldal
Címlap
Istennek legyen dicsőség mindörökké
Világegyházi tapasztalatokkal - a hazai egyházban
Beiktatták Ternyák Csaba érseket
Ünnepek és hétköznapok
Az MKPK nyári üléséről
XVI. Benedek pápa Assisiben
Lelkiség
Elmaradt katarzis
Szentírás-magyarázat
Szíve mennyország
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XIX. rész)
LITURGIA
Szerelmes teremtményeibe
A hét szentjei és ünnepei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Ember és világkép a mai politikában
A történelem diktálja a feladatokat
Erdő Péter nyilatkozata az együttműködés fontosságáról
"Pápábbak a pápánál..."
Bábel érsek válasza a kioktatásra
Jegyzet
Kinek lehet érdeke?
Élő egyház
Gyermekarcok, dalok
Ünnep: az ének
"Legyen mindenkinek embere"
Országos karitásztalálkozó Székesfehérváron
Élő egyház
A katolikus sajtó világkongresszusa
"A szolidaritás fejedelemasszonya"
Erzsébet türingiai éveiről
Fórum
Egy régi kórus újjászületik
Új tagokat várnak
Téma variációkkal
Tűnődések a hétről
"A zene mindenkié!"
Olvasói levél
Gyökerek
Fórum
Úton vagyunk...
Magyar zarándoklat Aachenbe (1.)
Fórum
Önazonosság és az alternatív életmódok
Az egyénről a családok hétvégéjén
Díjak az egyházért végzett munkáért
Életüket szentelték a faluért
A Pápai Misszós Művek új vezetője
Madassery Sebestyén átvette kinevezését
Fórum
"Az Úr gondoskodik"
Papszentelések a hazai egyházmegyékben
Temetetlen hőseinkről - koncert helyett
Fél évszázada történt...
Katolikusok elleni perek 1956 után
Marco, avagy öröm a mennyben
A Regina Pacis közösség első papja
Kispap-napló 1944-45-ből
Ifjúság
Börtöncellák fényvivői
Kaposvári képzés önkéntes segítőknek
Főiskolások búcsúztatták az érseket
Seregély István szívügyének tekintette a felsőoktatást
A zarándok visszatért
Hangulatjelentés
REJTVÉNY
Számokból betűk
Kultúra
Továbbvitt örökség
Sütő András velünk valósága
Szenzációs felfedezés: Botticelli Esztergomban
Egy freskó, amely viták tárgya lesz
Időívek - negyedszer
Arcus Temporum fesztivál Pannonhalmán
A messzi szentek
Tíz mondat Duinóról
Miért?
Paletta
Fórum
Örülni mindannak, amit Istentől kaptunk
A Regnum Marianum mozgalom
El Camino - az óceánig
Mozaik
Egy régi mesterség emlékei
Harangtörténeti ankét Budapesten és Nógrádban
Kápolna nyílt a Tisztviselőtelepen
Kinek szól a harang?
Álmodik a múlt
Rajzok, színdarabok
Szent Erzsébetről
Ragyogó színű kecskerágók
Különleges szobor a páduai szentről

 

Szenzációs felfedezés: Botticelli Esztergomban

Egy freskó, amely viták tárgya lesz

Másfél éve a művészettörténészek már szinte biztosnak tartották, hogy az esztergomi királyi palota egyik freskóját, a Mértékletesség allegóriáját az itáliai kora reneszánsz egyik legrangosabb művésze, Sandro Botticelli festette.



A Firenzében legutóbb rendezett nemzetközi konferencián - a közelmúltban - Wierdl Zsuzsa, a restaurátor-csoport vezetője és Prokopp Mária művészettörténész professzor felfedték a festmény titkát. A freskó Vitéz János esztergomi érsek európai hírű egykori dolgozószobáját ékesítette a várban, ahol még több falfestmény várja a feltárást, s az alkotók azonosítását. A restaurátori munkák hét éve kezdődtek: az 1460-as években alkotott képeket állítják helyre.

A szakértők szinte kétséget kizáróan állítják, hogy az Okosság, a Mértékletesség, az Erő és Igazságosság szimbólumai közül (női alakok) a második Botticelli műve. A művész ifjúként valószínűleg mestere: fra Filippo Lippi műhelyével járhatott Esztergomban, Mátyás király korában. A magyar kutatók úgy vélik, hogy az ifjú mester talán első önálló munkája a nevezett kép.

Wierdl Zsuzsa kezdeményezésére próbálták ki (a világon először!) az esztergomi freskókon a hollandiai Musis cég számítógépes rétegvizsgálati módszerét: a hét különböző hullámhosszon működő kamera megmutatja az emberi szemnek láthatatlan rétegeket is. A kutatás rendkívüli eredményt hozott: elkülöníthetővé váltak az eredeti és a későbbi restaurálások során kiegészített képelemek. A festményen folyamatosan "átütött" az eredeti vonalvezetés. Botticelli nőalakjai köztudottan hasonlítanak egymásra, sok rajtuk a jól felismerhető elem. A Mértékletesség a firenzei Uffizi képtárban található legismertebb Botticelli-kép, a Vénusz fejvonalával is hasonlatosságot mutat.

A fölfedezés bizonyára sok vitát vált ki a szakemberek körében, amíg Botticellinek a Firenzében és a római Sixtus-kápolnában látható freskói mellé lesz írható az esztergomi is.

(T.S.)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu