Uj Ember

2007.06.17
LXIII. évf. 24. (3070.)

Templomi esküvőnk
kiadvány
a házasulandóknak!

Főoldal
Címlap
Istennek legyen dicsőség mindörökké
Világegyházi tapasztalatokkal - a hazai egyházban
Beiktatták Ternyák Csaba érseket
Ünnepek és hétköznapok
Az MKPK nyári üléséről
XVI. Benedek pápa Assisiben
Lelkiség
Elmaradt katarzis
Szentírás-magyarázat
Szíve mennyország
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XIX. rész)
LITURGIA
Szerelmes teremtményeibe
A hét szentjei és ünnepei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Ember és világkép a mai politikában
A történelem diktálja a feladatokat
Erdő Péter nyilatkozata az együttműködés fontosságáról
"Pápábbak a pápánál..."
Bábel érsek válasza a kioktatásra
Jegyzet
Kinek lehet érdeke?
Élő egyház
Gyermekarcok, dalok
Ünnep: az ének
"Legyen mindenkinek embere"
Országos karitásztalálkozó Székesfehérváron
Élő egyház
A katolikus sajtó világkongresszusa
"A szolidaritás fejedelemasszonya"
Erzsébet türingiai éveiről
Fórum
Egy régi kórus újjászületik
Új tagokat várnak
Téma variációkkal
Tűnődések a hétről
"A zene mindenkié!"
Olvasói levél
Gyökerek
Fórum
Úton vagyunk...
Magyar zarándoklat Aachenbe (1.)
Fórum
Önazonosság és az alternatív életmódok
Az egyénről a családok hétvégéjén
Díjak az egyházért végzett munkáért
Életüket szentelték a faluért
A Pápai Misszós Művek új vezetője
Madassery Sebestyén átvette kinevezését
Fórum
"Az Úr gondoskodik"
Papszentelések a hazai egyházmegyékben
Temetetlen hőseinkről - koncert helyett
Fél évszázada történt...
Katolikusok elleni perek 1956 után
Marco, avagy öröm a mennyben
A Regina Pacis közösség első papja
Kispap-napló 1944-45-ből
Ifjúság
Börtöncellák fényvivői
Kaposvári képzés önkéntes segítőknek
Főiskolások búcsúztatták az érseket
Seregély István szívügyének tekintette a felsőoktatást
A zarándok visszatért
Hangulatjelentés
REJTVÉNY
Számokból betűk
Kultúra
Továbbvitt örökség
Sütő András velünk valósága
Szenzációs felfedezés: Botticelli Esztergomban
Egy freskó, amely viták tárgya lesz
Időívek - negyedszer
Arcus Temporum fesztivál Pannonhalmán
A messzi szentek
Tíz mondat Duinóról
Miért?
Paletta
Fórum
Örülni mindannak, amit Istentől kaptunk
A Regnum Marianum mozgalom
El Camino - az óceánig
Mozaik
Egy régi mesterség emlékei
Harangtörténeti ankét Budapesten és Nógrádban
Kápolna nyílt a Tisztviselőtelepen
Kinek szól a harang?
Álmodik a múlt
Rajzok, színdarabok
Szent Erzsébetről
Ragyogó színű kecskerágók
Különleges szobor a páduai szentről

 

Harrach Péter

Ember és világkép a mai politikában

Van keresztény politikus? A válasz előtt kérdezzük meg: van keresztény pedagógus vagy keresztény gépkocsivezető?

Hogyne lenne! Az egyik a felnőtt keresztény felelősségével neveli és oktatja a gyermekeket, a másik keresztény emberként vesz részt a forgalomban, és persze mindkettő lelkiismeretesen dolgozik, és igyekszik jó szakemberré válni.

És a politikus? Ő nem tesz mást, mint keresztény társadalmi felelősségét gyakorolja szakmájának eszközeivel. A gyakorlatban ez két dolgot jelent, egyrészt, hogy minden megnyilatkozása és intézkedése mögött hiteles ember- és társadalomkép áll, másrészt, hogy nem használja a kalandorpolitika eszközeit.

Azt valljuk, hogy az ember két csodálatos ajándékot kapott. Az egyik a szabadság széles útja, amin bátran haladhat. A másik a korlát, ami megvédi, hogy szakadékba essen. És, hogy még szebb legyen a világ, ha mégis leesett, van létra, amin felmászhat. Miben különbözik ez a neoliberálisok emberképétől?

A védőkorlátban, a normákban. Ők megelégednek a szabadsággal. Ezért, amikor ők azt mondják, hogy a magzat élete a nő önrendelkezési jogának függvénye, mi arra kérjük az anyát, élje át a csodát, hogy a Teremtő társaként új emberi életet indít útjára.

A feladatunk prózai oldala megteremteni a lehetőséget, hogy ő vagy más felnevelje a gyermeket.

Amikor neoliberális dogma hirdeti a drogliberalizációt, mi azt mondjuk: ne add fel a szabadságodat, ne válj függővé. Azon dolgozunk, hogy a gyógyítás és megelőzés feltételeit megteremtsük. Az utóbbi igazi társadalomformáló feladat.

Amikor a házasságról csak annyit képesek mondani, hogy jogod van elválni, akkor mi azt mondjuk, hogy a házasság bátor elköteleződés, önmagunk fenntartás nélküli átadása, és a másik feltétel nélküli elfogadása. A véglegesség és kizárólagosság szándékával kötött kapcsolatra lehet családot alapítani. A keresztény politikus számára fontos a családpolitika, ami nemcsak családtámogatási rendszert jelent, hanem a két védendő intézmény - a házasság és család - értékeinek megjelenítését a közgondolkodásban. Ez különösen fontos ma, amikor a házasodási és gyermekvállalási kedv alacsony. Itt értünk el a társadalomképhez. Közösségekre épülő társadalomban gondolkodunk. Ez következik emberképünkből. Az ember számunkra nemcsak személy, akinek istenképiségéből adódó méltósága és jogai vannak, hanem közösségi lény is. A liberálisok megállnak a jogoknál, pedig az ember önmagát a másik emberrel való kapcsolatában találja meg. Nemcsak az egyén, hanem a társadalom számára is nélkülözhetetlenek a közösségek - a család, az egyházi közösség, a lakóközösség, a nemzet. A keresztény politikus ezeket a közösségeket kívánja megerősíteni.

Mit mutat minderről a mai magyar valóság? Mit képvisel ma a kormányoldal és az ellenzék a család, az egyház, a kistelepülések és a nemzet ügyében? A kormányoldal sajátos állapotban van. Az MSZP koalíciós partnere befolyása alatt áll. Feladta a hagyományos baloldali értékek képviseletét, és a pénzvilág szolgálatába szegődött. Ez is arra késztet minket, magyar kereszténydemokratákat, hogy markáns keresztényszociális irányt vegyünk, és a bal-, illetve a jobboldal korlátaitól függetlenül, saját értékrendünk szerint, politikai elődeink nyomát követve szolgáljuk a kisemberek érdekeit. A szélsőséges, már-már anarchista SZDSZ az említett közösségek gyengítésében érdekelt, miközben a deviáns magatartást erősíti.

Így érthető, hogy a Gyurcsány-kormány leépítette a differenciált és jól működő családtámogatási rendszert, miközben nincs mondanivalója a családról mint intézményről. A jelenlegi rendszer a munkajövedelemhez kötött támogatás helyett az alanyi jogosultságot részesíti előnyben, vagyis a dolgozó rétegek erősítése helyett teret ad a lumpenrétegek növekedésének.

Senki sem állítja, hogy a kormánypártokban többségben vannak a direkt egyházellenes képviselők, azt viszont igen, hogy kisebbségben vannak azok, akik örömmel fogadják az egyházak társadalmi tevékenységét. A többség egyszerűen egyház nélküli társadalomban gondolkodik. Ezért hajlamosak azok jogait figyelmen kívül hagyni. Az egyházi intézmények finanszírozásának megnyirbálása mögött, a költségvetési megszorítások szándéka mellett természetesen megjelenik egy szűk, de elszánt egyházellenes politikai kör törekvése is. Ők az egyházak társadalmi tevékenységét a minimumra kívánják redukálni. Nekünk természetesen az a célunk, hogy egyházaink szabadon működjenek, és megfelelő támogatást kapjanak társadalmi tevékenységükhöz, amely erejükhöz és az igényekhez mérten a lehető legszélesebb kell, hogy legyen.

Közösséget érintő aktuális kérdés ma a vidék Magyarországa, különösen a kistelepülések helyzete. Amíg a nagyváros az elidegenedés veszélyét hordozza, a kisebb települések - ha biztosítjuk a szükséges feltételeket - az élhető, kellemes élet lehetőségét kínálják. Ezt egyre többen felismerik, és a vándorlás nem a város felé, hanem a falvak felé irányul.

A kormányzati intézkedések a kistelepülési szolgáltatások és intézmények visszaszorítását szorgalmazzák. Ezek közül legszomorúbb az iskolák megszüntetése, akkor is, ha ez, az esetek egy részében több lépésben, álcázva történik. Az iskola léte nem lehet kizárólagosan gazdaságossági kérdés. Közösségépítő szerepe, a gyermekek érdeke többlettámogatást is indokolttá tesz. Mi ezért dolgozunk.

Nemzetben gondolkodunk, ami nem jelenti az egyetemes emberi értékek mellőzését. Elfogadók és nyitottak vagyunk, de nem kozmopoliták. A kormányzat nemzetpolitikájára ugyanaz vonatkozik, mint egyházpolitikájára. Világukban nem sok hely jut a nemzetnek, intézkedéseikben sem kap hangsúlyt. Tudjuk, hogy amíg a sovinizmus romboló, a kozmopolitizmus dekadens, addig a nemzeti öntudat építő erő. Politikai törekvéseink egyik hangsúlyos eleme a nemzetegyesítés.

A keresztény társadalmi felelősség gyakorlása mindnyájunk feladata. Két réteget különösen érint, a politikusokat és a civil szervezetekben dolgozó keresztény értelmiségieket. Az utóbbiak eszköze elsősorban az értékfelmutatás, az előbbiek esetében emellett nagy szerep jut a küzdelemnek. A társadalom ezt sokszor veszekedésként éli meg, pedig valójában a szakma sajátossága. Higgyék el, a jó ügyért való küzdelmet néha még élvezni is lehet.

(A szöveg a Keresztény felelősség az európai régióban című konfrencián elhangzott előadás szerkesztett változata.)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu