Uj Ember

2007.06.17
LXIII. évf. 24. (3070.)

Templomi esküvőnk
kiadvány
a házasulandóknak!

Főoldal
Címlap
Istennek legyen dicsőség mindörökké
Világegyházi tapasztalatokkal - a hazai egyházban
Beiktatták Ternyák Csaba érseket
Ünnepek és hétköznapok
Az MKPK nyári üléséről
XVI. Benedek pápa Assisiben
Lelkiség
Elmaradt katarzis
Szentírás-magyarázat
Szíve mennyország
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XIX. rész)
LITURGIA
Szerelmes teremtményeibe
A hét szentjei és ünnepei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Ember és világkép a mai politikában
A történelem diktálja a feladatokat
Erdő Péter nyilatkozata az együttműködés fontosságáról
"Pápábbak a pápánál..."
Bábel érsek válasza a kioktatásra
Jegyzet
Kinek lehet érdeke?
Élő egyház
Gyermekarcok, dalok
Ünnep: az ének
"Legyen mindenkinek embere"
Országos karitásztalálkozó Székesfehérváron
Élő egyház
A katolikus sajtó világkongresszusa
"A szolidaritás fejedelemasszonya"
Erzsébet türingiai éveiről
Fórum
Egy régi kórus újjászületik
Új tagokat várnak
Téma variációkkal
Tűnődések a hétről
"A zene mindenkié!"
Olvasói levél
Gyökerek
Fórum
Úton vagyunk...
Magyar zarándoklat Aachenbe (1.)
Fórum
Önazonosság és az alternatív életmódok
Az egyénről a családok hétvégéjén
Díjak az egyházért végzett munkáért
Életüket szentelték a faluért
A Pápai Misszós Művek új vezetője
Madassery Sebestyén átvette kinevezését
Fórum
"Az Úr gondoskodik"
Papszentelések a hazai egyházmegyékben
Temetetlen hőseinkről - koncert helyett
Fél évszázada történt...
Katolikusok elleni perek 1956 után
Marco, avagy öröm a mennyben
A Regina Pacis közösség első papja
Kispap-napló 1944-45-ből
Ifjúság
Börtöncellák fényvivői
Kaposvári képzés önkéntes segítőknek
Főiskolások búcsúztatták az érseket
Seregély István szívügyének tekintette a felsőoktatást
A zarándok visszatért
Hangulatjelentés
REJTVÉNY
Számokból betűk
Kultúra
Továbbvitt örökség
Sütő András velünk valósága
Szenzációs felfedezés: Botticelli Esztergomban
Egy freskó, amely viták tárgya lesz
Időívek - negyedszer
Arcus Temporum fesztivál Pannonhalmán
A messzi szentek
Tíz mondat Duinóról
Miért?
Paletta
Fórum
Örülni mindannak, amit Istentől kaptunk
A Regnum Marianum mozgalom
El Camino - az óceánig
Mozaik
Egy régi mesterség emlékei
Harangtörténeti ankét Budapesten és Nógrádban
Kápolna nyílt a Tisztviselőtelepen
Kinek szól a harang?
Álmodik a múlt
Rajzok, színdarabok
Szent Erzsébetről
Ragyogó színű kecskerágók
Különleges szobor a páduai szentről

 

LITURGIA

A kenyértöréstől a szentmiséig (XIX. rész)

Az apostoli kor kalendáriuma

Joggal feltesszük a kérdést, hogy vajon milyen kalendáriumot, naptárt használtak az első keresztények. Minden bizonnyal Urunk példáját követték, aki az aktuális héber naptárt követte. Kétféle kalendáriumot használtak abban az időben. Az egyik a régi zsidó naptár, amelyet - úgy látszik - a kumráni közösség is használt. Ez ötvenkét hétből állt, és itt az ünnepek mindig ugyanarra a heti napra estek. Liturgikus nap volt a hét első, negyedik és hatodik napja. Ez a naptár a Nap járásához alkalmazkodott. A másik a hivatalos, tizenkét holdhónapon alapult. Ebben az esetben az ünnepek nem estek a hét ugyanazon napjaira.



Úgy tűnik, hogy a hivatalos kalendáriummal szemben inkább a zsidó, papi kalendáriumot részesítették előnyben a keresztények. Azonban az apostoli egyház azonnal kinyilvánította függetlenségét ezektől a naptáraktól. Számukra egyetlen fontos és nagy jelentőségű ünneplés volt, a húsvéti misztérium ünneplése nyolcnaponként, mégpedig "a hét első napján" - olvassuk az Apostolok cselekedeteiben (20,7). A Didachéban és a Jelenések könyvében ez a nap már az "Úr napja".

Az első keresztények nem egy új megoldást találtak ki, hanem egyszerűen a hét első napját "átcserélték" az Úr napjára. Ez számukra nemcsak Urunk feltámadásának a napja volt, hanem összejöttek megünnepelni és megtartani az utolsó vacsora cselekményét az Úr parancsa szerint. Ez az ünneplés azonban elővételezése volt Urunk végső eljövetelének is, amint erre az egyik fohász is utal: Jöjj el, Uram, Jézus (Jel 22,21).

Egy másik jellegzetes esemény is kötődik az Úr napjához. Erről Szent Lukács (ApCsel 2,42-47) és Szent Pál is beszámolt (1Kor 16,1-2). A hívek életéhez szorosan hozzátartozott a szeretet parancsának gyakorlása, amelyre akkor is nagy igény volt.

Urunk feltámadásának évi ünneplése a zsidó-keresztény közösségek miatt feltételezhető. Kifejezett utalást nem találunk erre, de Szent Pál így ír: "Hiszen húsvéti Bárányunkat, Krisztust feláldozták. Ünnepeljünk tehát a tisztaság és igazság kovásztalan kenyerével" (1Kor 5,7-8). Ez a kép nyilván felidézi Mózes személyét, aki népét kivezette az egyiptomiak fogságából. Urunk pedig a bűn rabszolgaságától mentette meg az egész emberiséget.

Húsvét napjára vonatkozóan két feltevése volt e témával foglalkozó tudósoknak: az egyik, hogy minden alkalommal Nisan hónap 14. napján, a másik Szent Péter apostol első levelére utalva (1,3-4), a következő vasárnap volt. Burkoltan az is kérdés, hogy vajon melyik a jelentősebb: az Úr halálának vagy feltámadásának napja. A későbbiekben ezt tisztázza is az egyház. Egyetlen napként tekintették a húsvét utáni időszakot pünkösdig. Csak a II. század vége felé szerepelt hangsúlyozottan a Szentlélek eljövetelének ünnepe.

Utalást találunk arra is, hogy az istentiszteletet böjt megtartásával kapcsolták össze, ahogy az Apostolok cselekedeteiben szerepel (13,2). Majd később kialakultak az ünnepre előkészítő vigíliaböjtök is. A böjti nap a szerda és a péntek lett a Didaché tanúsága szerint. E napok Urunk elárulásának és szenvedésének a napjai voltak.

E rövid összefoglalásból kitűnik, hogy az első keresztények számára fontos volt az új időszámítás, amivel kifejezték elszakadásukat az Ószövetség világától, és egyre inkább az Újszövetség eseményei és azok ünneplése volt sorsdöntő számukra.

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu