Uj Ember

2007.06.17
LXIII. évf. 24. (3070.)

Templomi esküvőnk
kiadvány
a házasulandóknak!

Főoldal
Címlap
Istennek legyen dicsőség mindörökké
Világegyházi tapasztalatokkal - a hazai egyházban
Beiktatták Ternyák Csaba érseket
Ünnepek és hétköznapok
Az MKPK nyári üléséről
XVI. Benedek pápa Assisiben
Lelkiség
Elmaradt katarzis
Szentírás-magyarázat
Szíve mennyország
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XIX. rész)
LITURGIA
Szerelmes teremtményeibe
A hét szentjei és ünnepei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Ember és világkép a mai politikában
A történelem diktálja a feladatokat
Erdő Péter nyilatkozata az együttműködés fontosságáról
"Pápábbak a pápánál..."
Bábel érsek válasza a kioktatásra
Jegyzet
Kinek lehet érdeke?
Élő egyház
Gyermekarcok, dalok
Ünnep: az ének
"Legyen mindenkinek embere"
Országos karitásztalálkozó Székesfehérváron
Élő egyház
A katolikus sajtó világkongresszusa
"A szolidaritás fejedelemasszonya"
Erzsébet türingiai éveiről
Fórum
Egy régi kórus újjászületik
Új tagokat várnak
Téma variációkkal
Tűnődések a hétről
"A zene mindenkié!"
Olvasói levél
Gyökerek
Fórum
Úton vagyunk...
Magyar zarándoklat Aachenbe (1.)
Fórum
Önazonosság és az alternatív életmódok
Az egyénről a családok hétvégéjén
Díjak az egyházért végzett munkáért
Életüket szentelték a faluért
A Pápai Misszós Művek új vezetője
Madassery Sebestyén átvette kinevezését
Fórum
"Az Úr gondoskodik"
Papszentelések a hazai egyházmegyékben
Temetetlen hőseinkről - koncert helyett
Fél évszázada történt...
Katolikusok elleni perek 1956 után
Marco, avagy öröm a mennyben
A Regina Pacis közösség első papja
Kispap-napló 1944-45-ből
Ifjúság
Börtöncellák fényvivői
Kaposvári képzés önkéntes segítőknek
Főiskolások búcsúztatták az érseket
Seregély István szívügyének tekintette a felsőoktatást
A zarándok visszatért
Hangulatjelentés
REJTVÉNY
Számokból betűk
Kultúra
Továbbvitt örökség
Sütő András velünk valósága
Szenzációs felfedezés: Botticelli Esztergomban
Egy freskó, amely viták tárgya lesz
Időívek - negyedszer
Arcus Temporum fesztivál Pannonhalmán
A messzi szentek
Tíz mondat Duinóról
Miért?
Paletta
Fórum
Örülni mindannak, amit Istentől kaptunk
A Regnum Marianum mozgalom
El Camino - az óceánig
Mozaik
Egy régi mesterség emlékei
Harangtörténeti ankét Budapesten és Nógrádban
Kápolna nyílt a Tisztviselőtelepen
Kinek szól a harang?
Álmodik a múlt
Rajzok, színdarabok
Szent Erzsébetről
Ragyogó színű kecskerágók
Különleges szobor a páduai szentről

 

Továbbvitt örökség

Sütő András velünk valósága

Még élménye volt a teljesség, Erdély és Magyarország azonossága, ha szülői, nagyszülői ágon, az idősebb és meghatározó nemzedéktársak felől is. Még élménye volt a háromfelé temetkező, de egyféleképpen fohászkodó falu, az egymással is marakodó, de maradandó értelmiségi magatartást, irodalmi hagyatékot örökítő felelős birtokossággal, a Kemény bárókkal, s közülük is közvetlenül, Pusztakamarásról - Zsigmonddal. Még közvetlen élménye lehetett az a tizenkilencedik századig megbonthatatlannak tűnő hagyományos erdélyi polgári eszmény, amely tudását, tartását, korszerűségét, szellemi szabadságát, vallási és eszmei türelmét sokszínűsége mellett is meg tudta őrizni, föl tudta virágoztatni. Befogadta őt a Bukarestből nézvést akkorra már perifériára szorult Kolozsvár, hogy kitanítsa, a tudás, a műveltség, a tájékozottság belső igényét megadja neki a közösségi felelősségtudat mellé. Lakhelye lett aztán Marosvásárhely, amely letelepedésekor még egységes magyar városképet mutatott, s melyet aztán jóvátehetetlenül megbontott az erőszakos iparosítást követő lakótelepi népvándorlás, a rendkívül tudatosan, állami terrorral is megtámogatott betelepítés, etnikai átrendeződés. Pedig megváltó reménységekben, társadalomjobbító nagy eszményekben, ekképpen tehát illúziókban Erdélyben sem volt hiány. A kor és a mindenkori hatalom azonban nem tűrte a tiszta szándékú prófétákat. A hitét és népét egyszerre szolgáló katolikus püspök Márton Áronra éppúgy börtön és meghurcolás várt, mint a kommunista meggyőződését a nemzeti sorskérdésekkel összehangolni próbáló Balogh Edgárra. Hogy a még Trianon után is többszörösen levert reménységet hogyan heverhette ki Kós Károly nemzedéke, az erdélyi klasszikus irodalom, azt a hosszú hallgatások, kései kiadások, fiókból előkerült emlékiratok jelzik. A szinte nagykamaszként utánuk eredő Sütő Andrást éppen a plebejus tudat, a kisemmizettekkel, az elesettekkel való közösségvállalás ejti csapdába. Azonosul az igazságos társadalmat ígérő, új testvériséget hirdető nemzetközi eszmével, hogy aztán a kegyetlen valóság ébressze rá, hogy a "nagy társadalmi kísérletben", a népszínművek tisztasága, jóhiszeműsége kevés a megmaradáshoz. Kételyei és kétségei szaporodtán az írástudót az irodalmi igényesség és a nyugtalanító tehetség egyszerre ragadja ki a sematizmus és a publicisztika látszatvilágából. A hazajárás rendszeressége szüli az Anyám könnyű álmot ígér (1970) lírai szociográfiáját, amely műfajt teremt. A találkozás a szülőfölddel, a kiszolgáltatottsággal, a reménytelenséggel, a pusztulással, a hivatalos szólamokkal szembefeszülő valósággal egyszerre fordítja a nyelvben rejlő költői és drámai szépség, az esztétikai mélységek felé, miközben a belső és külső párbeszéd, az egyszerű szókimondáson túl a filozofikus világlátás új útjait mutatja föl. Korai színházi munkái is ekkor és talán éppen a tragikus személyes és közösségi élethelyzet által fordulnak termőre. Bibliás talentuma ekkorra tisztul le, s jönnek a példabeszédeken próbált nagy társadalmi, történeti vita-drámák, történelmi parabolákba rejtve, és mégis nagyon közvetlenül értelmezhető módon a hatalom és az egyén konfliktusát. Az Egy lócsiszár virágvasárnapja, a Csillag a máglyán (1975), Káin és Ábel (1978), A szuzai menyegző, a Perzsák (1981) időtlenné teszik a konkrét kor bajait, egyetemes értékűvé emelik a helyi tragédiákat. A szerepvállaló ember, az erkölcsi alapkérdésekre választ kereső személyiség - ahogy az író is - magával is megmérkőzik.

Sütő András nem kis belső vívódás, több évtizedes önemésztés után látja be, hogy közéleti szerepvállalásának, szerkesztői, országos politikai érdekvédő munkájának a diktatúrában csak negatív lehet a mérlege. A szó, az anyanyelv marad az utolsó menedék és az az erkölcsi nagyság, amely a bunkósbottal közeledő csőcselék elé is odaáll a fajtája, hite, tehát a humánum védelmében.

Antall István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu