|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Egy régi kórus újjászületik Új tagokat várnak A Budapesti Kórus 1941-ben jött létre két kórus egyesüléséből, Bárdos Lajos vezetésével. Az 1980-as évek végéig ez számított az ország egyes számú oratórium kórusának. Világhírű zenészekkel dolgoztak együtt: Otto Klempererrel és másokkal: Minden olyan karmesterrel fölléptek, mondja Kaposi Gergely, az Operaház karmestere, a kórus vezetője, aki Magyarországon vendégszerepelt, és oratórikus művet dirigált. A nyolcvanas évek közepén megalakult a Nemzeti Énekkar, amely professzionális keretek között átvette a Budapesti Kórus funkcióját. A Nemzeti Filharmónia, mint Kaposi Gergely mondja, 1990-ben menedzserként kivonult a kórus mögül. Ez megnehezítette a helyzetüket, 2002 óta pedig egyesületi keretben működnek. "Ez egyedülállónak tekinthető, hiszen minden kórus mögött kell lennie egy háttérintézménynek: templomnak, iskolának, művelődési háznak. Mivel ez hiányzik, az elmúlt tizenöt évet lassú hanyatlás, az eredeti célok elhomályosulása jellemezte. Annak ellenére, hogy a kórus légüres térbe került, mégsem szűnt meg." Érzelmi és lelki tőke segítette életben maradásukat. A Budapesti Kórus ma önmagát tartja el, önmaga fogalmazza meg céljait. A "hőskorban" az volt a céljuk, hogy reprezentatív oratórium kórusként működjenek, amit jelez, hogy száznyolcvan oratórium szerepelt repertoárjukon. "Az elmúlt években az elbizonytalanodás következtében a kórus részben kiöregedett." Kaposi Gergely egy éve vette át a kórus vezetését. Néhány hónapi munka után nyilvánvalóvá vált számára, hogy a kórus vezetőjéből a kórus gazdájává kell válnia. A kórustagokkal együtt ismét föl kívánják lendíteni a kórus életét, amihez elengedhetetlen új fiatal énekesek csatlakozása. A mintegy ötvenfős vegyes kórushoz a közeli múltban tizen csatlakoztak, ami bizakodóvá teszi a karnagyot, ám további jelentkezőket várnak. "A kórusnak - mai szóhasználattal - széles piaca van. Számos föladat vár ránk, nemigen tudjuk, hogyan leszünk képesek eleget tenni minden fölkérésnek." A szolnoki zenekarral több koncerten lépnek föl, Beethoven kilencedik szimfóniáját, a Budavári Te Deumot, a Psalmus Hungaricust és egy Csajkovszkij-nyitányt adnak elő. A Bakáts téri és az Ecseri úti templomban Palestrina-misét énekelnek, Haydn Nelson-miséjét adják elő a ferencvárosi nyári fesztivál keretében. Az utolsó máriapócsi jelenés századik évfordulójára zenei pályázatot írtak ki. AdyEndre A pócsi Mária című versére készült alkotások ünnepi bemutatóján a közeli napokban három művet énekelnek. "Arra törekszem - mondja Kaposi Gergely -, hogy a társaság minél magasabb művészi-szakmai színvonalat érjen el." Ma még úgy érzi, részben a nevükből, a hagyományokból élnek, illetve abból a széles repertoárból, amellyel rövid próbaidővel képesek föllépni. Példaként említi: MozartRequiemjét tavaly egyetlen próba után énekelték el - nagy sikerrel. Magas a követelmény, a húsz-harminc év előtti világszínvonalat szeretnék újra elérni. Kaposi Gergely bizakodik, hogy erre a szakmai tudás, a tagok elkötelezettsége lehetőséget ad. Ám további fiatalok jelentkezését várják, hogy a folyamatosan szükséges megújulás folytatódhasson. Hetente kétszer próbálnak, hétfőn és csütörtök este. "A jelenlegi helyzet - mondja Kaposi Gergely - kegyelmi állapotnak tekinthető. Akik most jönnek közénk, az új mag születésének részesévé válnak. Nem kell tartaniuk attól, hogy utólag érkeznek. Ők maguk teremthetik meg saját történetüket." Elmer István
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|