Uj Ember

2006.11.19
LXII. évf. 47. (3040.)

Megjelent
a Testvérek
novemberi
száma!

Főoldal
Címlap
Országimázs - magyar szenttel
Kezdődik a Szent Erzsébet-év
Nagylelkű szeretetre bátorít minket
Püspökkari körlevél
Megalkuvás nélkül az erkölcsi felemelkedésért
Veres András püspök a politikai hazugságról és a rendőri brutalitásról
Európa népeinek szószólója...
Lelkiség
"Ég és föld elmúlik, de az én igéim nem múlnak el"
Szentírás-magyarázat
A szeretetben hősnek lenni
Homíliavázlat
A szükséges rend
LITURGIA
A hét szentjei, ünnepei
November 19.
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Kilábalás a válságból?
Harrach Péter parlamenti alelnök a "patthelyzet" lehetséges megoldásáról
Szegények és gazdagok
Árpád-házi Szent Erzsébet nyomában
A közbeszéd ereje
Forradalom, amit be kell fejeznünk
Lapszél
Ki fizet a végén?
Élő egyház
Nemcsak érteni, élni kell a hitet
Befejeződött a VI. Nemzeti Kateketikai Kongresszus
Jubileumi "számvetés" Újdiósgyőrben
Hetvenöt éves a Szent Imre-templom
A földön járt, de lelke egészen Istenben volt
Emlékezés az Unum Társaság alapítójára
"Az Úr felé fordulva"
Michael Uwe Lang professzor liturgikus előadása
Az egri bazilikában Kisléghi Nagy Ádám
Élő egyház
Egy szívvel imádkoznak Chiara Lubich gyógyulásáért
Fórum
Ifjúság, hit, erőforrás, önmegvalósítás
Pszichológia és teológia - nem csak katolikusoknak
Múltidéző
A hit ereje
Az Olvasó írja
Már 61 éves az Új Ember...
Könyvespolcra
A jezsuiták küldetése és hatása
Fórum
Szent Erzsébet nyomában itthon és külhonban (1.)
A budai Víziváros emlékei
Fórum
Mire szolgál az egyházjog?
Tízéves a Kánonjogi Intézet
Vándorének
Jubileumi sorok Csanád Béláról
Fórum
Ima-világkongresszus az élet védelméért
Szent az élet
Boldogok, akik útra kelnek...
Öt főváros érseke a brüsszeli kongresszus utolsó ülésén
Ifjúság
Legyen hozzá bátorságod!
Rockopera Kalkuttai Teréz anya életéről
"A felhők fölött kék az ég"
A Táborkereszt cserkészközösség találkozójáról
Várom a gázost
Programajánló
A Chemin Neuf ifjúsági hétvégéje
Az ikonográfiától a képregényig
Kiállítási körkép Mexikóvárosból
REJTVÉNY
Kultúra
Zavarba ejtő János
Pilinszky Jánosra emlékezünk
Másoknak sikerül...
Sírás után húsz évvel
Az After Crying jubileumi koncertje elé
Madárszabadító, felhő, szél
Nézőtér
Mozaik
Veszélyben a székesegyház
Egy kisded orgona
Álmodik a múlt
Felajánlás a leégett ház újjáépítésére
Lilacserje

 

Álmodik a múlt

Egy kisded orgona

Hogy a régi hangszerek közül melyik a királynő, pontosan nem tudom, mert többről is ezt olvastam. Ezek között szerepel az orgona, a portatív is, amelynek képét szintén Bántornyán fényképeztem.


Az óriási méretű, komplikált szerkezetű templomi orgona ellentéteként terjedt el a középkor végén a hordozható orgona, más néven portatív. Ez a világi hangszer rendkívül népszerű volt, népünnepélyekre és kirándulásokra is magukkal vitték az egyszerű emberek, de a képzett muzsikusok sem vetették meg.

"A fémsípokkal szólaló orgonát a legnagyobb, áttételes fúvóhangszert a Földközi-tenger ókori népei találták fel: fújtatóval és víznyomással sűrített levegő szólaltatta meg a sípokat - írja könyvében Zolnay László. - Maga a formátum, az orgona esetében is, csakúgy, mint a technika legtöbb ágazatában, a nagyból, a monumentálisból fejlődött a kicsiny, a miniatűr felé. Róma óriás, szabadtéri hangszeréből a kisméretű hydrák már korán kiváltak. Az európai történetírás úgy tudja: az első nyugat-európai orgonát V. Konstantin bizánci császár (751-775) küldte ajándékba Kis Pippinnek a 757. évi compiégne-i gyűlés alkalmából.

Megint más adatok szerint Angliában már 690 körül volt egy orgona Aldheim püspök kolostorában, Malmesburyben. A legendák dolgában a kontinens sem akart lemaradni: eszerint Augsburgban 800-ban, Reichenauban 824-ben, Strasbourgban 830 körül már állott orgona.

Bizonyos: a középkor emberének mindazt újra kellett megvalósítania s feltalálnia, amit elődeik nagy műgonddal elpusztítottak. Ez az újrafeltalálás azonban nemegyszer azzal járt, hogy a középkor technikai szerkezetei már tökéletesebbek voltak az ókoréinál."

Az orgona csak fokozatosan vált egyházi hangszerré. Tökéletesedésének technikai nehézségek szabtak határt. Talán ez az oka, hogy középkori ábrázolásokon leggyakrabban a portatív szerepel. Ez hordozható orgonácska (a latin portare szóból származik, amely annyit jelent: vinni), amelyen az ajaksípok adják a hangot, a XV. században volt a legelterjedtebb.

Ahogy fentebb jeleztem, ez a freskórészlet Bántornyán látható. E kép Juhász Gyula egyik versét, annak szép hasonlatát juttatta eszembe: Ember, bármily törékeny: lelki dóm vagy, / Vágyad, hogy az örök Istenbe olvadj / S boldog magasba zengjen orgonádon / A földi bánat és az égi álom!

Ha jól "olvasom" a képet, akkor az égi álom kifejezője ez a kisded hangszer és ez az angyal.

Móser Zoltán

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu