|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nemcsak érteni, élni kell a hitet Befejeződött a VI. Nemzeti Kateketikai Kongresszus Tíz évvel ezelőtt szervezte meg az MKPK Hitoktatási Bizottsága az első Nemzeti Kateketikai Kongresszust. Idén november 9-től 11-ig, immár hatodik alkalommal került sor a tanácskozásra, amelynek célja, hogy a hitre nevelés magyarországi, illetve határon túli vezetőinek fóruma legyen, ahol megbeszélhetik az irányzatokat, a kihívásokat, lehetőségeket. A kongresszuson, amelynek témája a tanítás tartalma volt, a magyarországi egyházmegyék katekétái mellett jelen volt a Szlovákiai Püspöki Konferencia titkára, a Szlovákiai Magyar Hitoktatási Bizottság igazgatója, illetve a Szabadkai Egyházmegye képviselője is. A konferencia az idén megjelent Kompendium, azaz a Katolikus Egyház Katekizmusának négy fő témaköre mentén járta körül a tanítás tartalmát: hitvallás, szentségek, élet Krisztusban és a keresztény imádság. "A témát egyrészt természetesen magának a Kompendiumnak magyar nyelvű megjelenése aktualizálta - mutatott rá Udvardy György, a Hitoktási Bizottság püspök-elnöke. - Másrészt az, hogy ma a hit átadásában a fiatalok és a felnőttek részéről olyan kérdésekkel találkozunk, amelyek magát a hit tartalmát is érintik. Például: létezik-e igazság? Ha létezik, megismerhető-e? Egy igazság van, vagy több? Vagy mi tesz szabaddá? Mit jelent az engedelmesség? Ezek a fogalmak mai világunkban képlékenyek. Mindez minket arra késztet, hogy újragondoljuk, milyen módon kell és lehet átadnunk a hit tartalmát. Hogy tényleg érthető legyen mások számára: van igazság, egy igazság van, és az megismerhető." Fogassy Judit, a Jézus Szíve Nővérek Társaságának tagja, a Hitoktatási Bizottság főmunkatársa hozzátette: "A hit átadásának nagy kihívása az is, hogy sokakban nem válik megélt ismeretté a hit. Sokaknak problémát okoz, hogy ha mindaz, amit tanult, igaz, akkor hogyan viselkedjék, gondolkodjék, milyen véleményt alkosson, milyen döntéseket hozzon. Ezért az is kihívás számunkra, hogy a hitnek legyen formáló ereje. Elvezetni a tanítványt arra a pontra, hogy értse, értékelje és élje is a hit tartalmát." Ezek az alapvető kérdések a katekézis minden szintjén megjelennek, ezért a nagy előadások mellett, a konferencia keretében, műhelyekben dolgoztak tovább az egyes szakterületek - óvodások, iskolások, ifjúsági, családi vagy sérültek katekézise - képviselői. Ma Magyarországon, bár összességében csökkenö tendenciát mutat az iskolai hitoktatásban részt vevő gyermekek száma, arányaiban mégsem olyan mértékben csökken, ahogyan a gyermeklétszám. "Emellett a plébániai katekézis újra fellendülőben van, s ebbe már beletartozik a felnőttek hitre nevelése is - mondta Udvardy György - s a felnőttek katekézisében mindenképpen növekedésről beszélhetünk." Az egyházmegyékben más-más módon folyik a hit átadása, de az elvek ugyanazok. "Az elmúlt évek tapasztalata az, hogy mindenhol továbbgondolják, praktikus oldaláról is megközelítik a konferencián hallottakat. Elsősorban továbbképzések keretében, de vannak egyházmegyék, ahol különböző szinten megvalósul a katekéták rendszeres találkozója" - mondta a püspök. Ezeknek az egyházmegyei, esperes kerületi vagy plébániai fórumoknak legtöbbször a módszertan a fő témája. "A mostani kongresszus fényében azt kell mondanunk, hogy nem a hogyan a leglényegesebb kérdés - hangsúlyozta Fogassy Judit. - A módszer, bár a tanításban mindig fontos, nem pótolhatja a tartalmat: nem új célokat, fogalmakat kell keresnünk, hanem a minőségre kell figyelnünk." szalontai
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|