|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Legyen hozzá bátorságod! Rockopera Kalkuttai Teréz anya életéről A Rock és Musical Színház egy éve tűzte műsorára Kiálts a szeretetért! című musical-operáját, melyet azóta több helyszínen játszottak, legutóbb november első péntekén a Pataky Művelődési Központban is telt házzal, szép sikerrel. Miklós Tibor és szerzőtársai a háromórás színdarab megalkotásakor rátaláltak Teréz anya eseménygazdag, fordulatos életének fő pillanataira. Csodálatos mélységek és magasságok tanúi lehetünk az előadás során. Prohászka gondolatát idézve: a szentek azért magasak, mert mélyek. Mély erők emelik ki a hegyeket is. Tűz és a tenger mélye az ő bölcsőjük. A szentek lelkét is a magány, az önmagába térés, az odaadás és lelkesülés vájja mélyre, és tűz dolgozik bennük, mely magával sodor néha fél világot. Hallhatjuk a kis Ágnes (albánul Gonxha) Bojaxhiu imáját: Szűz Máriától az ő szívét kéri, hogy befogadhassa Jézust, szerethesse és szolgálhassa őt a szegények között a legszegényebbek öltözékében. Láthatjuk, amikor a szerzetességtől visszatartaná őt dühödt bátyja; átélhetjük a már loretói apáca tanítói sikereit, majd a jézusi hívást, hogy a nővér a kalkuttai rendház biztonságát elhagyva a nyomorúságban és ínségben osztozva segítse a haldokló embereket; majd mikor kiáll a lepratelep védelmében a rendőrségi buldózerek és géppisztolyok ellenében (szinte megfájdul a néző szeme a fénycsóvák vakító pásztájában). Gyönyörű a Teréz nővérhez csatlakozó három előkelő származású tanítvány karakteres, csillogó dalának tanúsága: Jézus Krisztus tanítványaként dolgoznak a nap minden percében - megtanulják az ápolói szakmát. S egyre több segítő jön, miközben a kétkedő egyházi véleményeket is megismerhetjük: felügyelet nélkül kószálnak a lányok, a szerzetes nővér térjen magához őrületéből. Szerencsére ő kitartóan folytatja munkáját, s megalakulhat 1953-ban a Szeretet Misszionáriusai rend. Ugyanazt a püspököt látjuk a szenteléskor, aki korábban gúnyolódott a terven. A templomi jelenetben a döcögős liturgiát feledteti a nagyszerű zárókép grandiózus szimfóniai kicsengésével. Az új rend a hatóságoktól egy lepusztult épületet kap, amely korábban a Káli isten szobrához zarándoklók háza volt: ebből lesz a Nirmal Hriday, a Tiszta Szív háza, a haldoklók otthona. Teréz anya örül a megszentelt helynek, de a szomszédos káli szerzetesek szentélyük bemocskolásának érzik az elfekvő kórház megtelepedését. Keresztény vérrel mossuk tisztára - éneklik heavy metalos tomboló táncuk közben. A háttér vetített képei eddig is pontos hely- és hangulatjelzők voltak, de most különösen azok a véres szájú Káli isten ábrázolással. Megjelenik a rendőrség, hogy elküldje a nővéreket, az ezredes bemegy a házba, és - döbbenetes a jelenet - más emberként jön ki. Merényi Ákos finom baritonjával érzékelteti a rendőrfőnökben lezajló belső változást: "Az ajtón túl más a világ, nézzétek meg!" S nézze meg mindenki! - nem árulom el a második felvonás további izgalmas részleteit. Teréz anya biztat minket Nagy Anikó fantasztikus alakításában is, ahogy a Gemelli klinikán lábadozó nővérként énekli: Az élet kaland, legyen hozzá bátorságod! (A legközelebbi előadás december 15-én lesz a Pataky Művelődési Központban. Tel.: 260-9959) Szöveg és kép: Plichta Adrien
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|