Uj Ember

2006.10.29
LXII. évf. 44. (3037.)

Megjelent
az Adoremus
novemberi
száma!

Főoldal
Címlap
Könnyes, véres ünneplés Budapesten
Adjon Isten jövőt és reményt népének!
Ökumenikus ima a nemzetért
A jövő bizonyossága
Nemzeti zarándoklat Fatimába
Küldetés egy kozmopolita városban
A brüsszeli városmisszióról
Rokonszenvem és együttérzésem jeleként...
A pápa üzenete Sólyom László köztársasági elnöknek
Lelkiség
A megmentő hit
Szentírás-magyarázat
"Uram, hogy lássak!"
Homíliavázlat
Értelemkeresés
LITURGIA
A szentek mélysége
Hazánk védasszonya, könyörögj nemzetünkért!
Részletek a fatimai felajánló imádságból
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
"A szabadság nélküli lét bélyeg a nemzeten..."
Beszélgetés Angelo Sodano bíborossal
Pápai körlevelek 1956-ból
"Luctuosissimi eventus"
Élő egyház
Egyházi kórusok találkozója Salgótarjánban
Tizenöt éves a katolikus újságíró-szövetség
Tisztújítás és fotókiállítás
Megbékélésért imádkoztak Máriapócson
Gyászliturgia az olaszliszkai lincselés áldozatáért
Emlékműavatás Polgáron
Megújult a zsámbéki kastély
New York magyarjai ünnepeltek
Emlékplakett a helytállásért
Krisztust látni minden betegágyon
Hetvenöt éves a Magyar Katolikus Orvosok Szent Lukács Egyesülete
Élő egyház
A Hamász és a Hezbollah világa
Legyünk a feltámadt Krisztus valódi tanúi!
A Szentatya Veronában
Fórum
Sztrapacska és Visegrád
Az Olvasó írja
Őseink nyomában Mariazellbe
Múltidéző
Nosztrai leoninusok
Könyvespolcra
Megkopott harangszó
Fórum
Itt harcolják ki maguknak a jövőjüket!
Jármy Pál, 1956-ban ferences gimnazista emlékei
Tudnod kell, mi az igazság!
Történelmi vetélkedő Polgáron
"Egy nemzet nem élhet hősök, példaképek nélkül"
Budakeszi srácok
Nézőtér
Fórum
Hívom és küldöm a családokat 2006 novemberében
"Most rajtatok a sor, kedves magyarok..."
Angelo Sodano bíboros beszéde
Ifjúság
A megújulásban a család a legkisebb egység
Vándor evangélium a városmisszióért
Harmadik nemzedék
Hangulatjelentés
Átgázol
REJTVÉNY
Veszprém megye
Kultúra
Mindnyájan Isten szolgái vagyunk
Dóm téri találkozás Tokody Ilonával
Hívogató
Kérdéssel kezdődött
Paletta
Fórum
A Gondviselés is elérkezettnek látta az időt
Újra szólnak a harangok a nagyszőlősi ferences templomban
Szentek és vendek
ÁLMODIK A MÚLT
Száz év Isten és az ember szeretetében
Mozaik
Zászló, gumibot, vízágyú - október 23-a Budapesten
Lyukas zászló volt a szemfödele
Legyőzetve győz
Imádsággal 1956 áldozatairól

 

A Hamász és a Hezbollah világa

Sokat hallunk és olvasunk az iszlám világról, illetve nemcsak vallási, de politikai, sőt terrorszervezeteiről, mégis nehéz eligazodni. Az iszlám vallást és politikát leginkább meghatározó különbség a síiták és szunniták irányzata. Az muzulmánok nyolcvan százaléka szunnita, kisebbségük síita. Ez a szakadás igen korán bekövetkezett. Amikor Mohamed próféta 632-ben meghalt, a közösség egyik része Aéi ibn Abi Talibban, a próféta unokatestvérében látta a hivatott vezetőt, és őt akarta kalifává (helyettesítőjévé, utódává) tenni, míg a hívők másik része Abu Bakr, a próféta apósa mellett foglalt állást. Nagy viták után az utóbbi lett a vezető.

Abu Bakr 634-ben bekövetkezett halála után ismét két jelölt osztotta meg a közösséget: Umar és Othman. Ekkor már mélyebb volt a válság, mert a két vetélkedő küzdelme 656-ig tartott, amikor egy harmadik személy, Ali kezébe került a vallási és politikai hatalom. De a vita és fegyveres küzdelem folytatódott. Alival szemben Damaszkusz muzulmán helytartója, aki már semmiféle rokonságban sem állt a prófétával, megalapította az iszlám történelem első, úgynevezett Omagád-dinasztiáját (661-750), Alit pedig meggyilkolták.

Ali követői (arabul siat Ali, vagyis a síiták) azonban nem nyugodtak bele, hogy ne a próféta rokona legyen a vezető, és a másik dinasztiát illegitimnek, törvénytelennek tartották. A vonatkoztatható Korán-szövegeket különbözőképpen értelmezték. Bekövetkezett a szakadás síiták és szunniták között, ami 680-ban véglegessé vált. Ugyanis akkor, a mai Irak területén fekvő Kufa városban felkelés tört ki a már említett Omagád-dinasztia ellen. A lázadók segítségül hívták Husszeint, a próféta Medinában élő unokáját, de az Omagád hatalom a mai Kerbela közelében kíséretével együtt megölte őt. Ennek az esetnek máig tartó, nagy jelentősége van az iszlám történelemben, hiszen a próféta leszármazottját ölték meg.

Önálló síita teológia és szertartásrend alakult ki a szakadás elmélyülése után. Husszein - síita felfogás szerint - vértanúként az emberiség bűneit magára vette. Egyre inkább ő lett az áldozat. Síita meggyőződés szerint az imámok valamennyien a próféta leszármazottai, és ők hivatottak a Korán szövegeinek értelmezésére, a hívők helyes útra irányítására.

A szunniták az imámoknak ezt a prófétától levezetett hatalmát nem fogadják el. Az imámok síita felfogás szerinti óriási szellemi, lelki, politikai hatalmában a próféta tanításának meghamisítását látják. Ez a legélesebb teológiai viták forrása.

A két iszlám felekezet között számos közeledési kísérlet volt már, eredménytelenül. A szunnita Hamász párt és a síita Hezbollah szervezet között, és más belső iszlám feszültségek mögött azonban nemcsak teológiai, hanem társadalmi különbségek is meghúzódnak. Hiszen - mint lenni szokott - a kisebbség a társadalom szélére sodródott, szegény és ezért radikálisabb. Az iszlám világban különösen összefügg vallás, politika és gazdaság. A vallási párbeszédet is ez nehezíti.

(rosdy)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu