Uj Ember

2006.07.02
LXII. évf. 27. (3020.)

Megjelent
a Família magazin
júliusi száma!

Főoldal
Címlap
Erdő Péter bíboros a Szentatyánál
Hűségesen a múlthoz - építve a jövőt
Püspökkari titkárok találkozója
Életünk aratása
Lelkiség
Érintések
Szentírás-magyarázat
Isten egyik kezéből - a másikba
Homíliavázlat
Nyaralás - zarándoklat
LITURGIA
A júliusi Életigéből
Közel az Úr mindenkihez, aki hozzá kiált...
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Egyedül nem megy...
avagy mi is a baj, és mi segíthet
Aggodalommal tekintett ránk a pápa
XII. Piusz apostoli levele 1956 nyarán
Péterfillérgyűjtés a templomokban
Jegyzet
Kinek, mi
Élő egyház
Új megyés püspökök
Veres András
Megalapozni és mélyíteni a hitet
Diplomaosztó a hittudományi kar levelező tagozatán
Égi és földi születésnap
A Mester Margit Mária-emlékév újabb eseményei
Katolikus iskolákat vonnak össze
Pápai Lajos püspök: csökken az állami támogatás
Élő egyház
Új bíboros államtitkár a Vatikánban
MS mesterre emlékeznek a Felvidéken
Fórum
Lovass Gyula
Múltidéző
Az Olvasó írja
Sándor István - kisközösségeink vértanúja
KÖNYVESPOLCRA
Jozef Halko két könyve
Jegyzetlapok
Fórum
Nem veszíthetjük reményünket!
Gyalogosan Rákosszentmihálytól Máriabesnyőig
Városmisszió a Ferenciek terén
Hiteles és mély apostolkodás
Aggregációs ünnepség a Szent Atanáz Görög Katolikus Hittudományi Főiskolán
Fórum
A modern nevelő
Marczell Mihály pappá szentelésének századik évfordulójára
Huszonöt éve teológiai tanár
Beszélgetés Dolhai Lajossal
Házadért való buzgóság
Osztie Zoltán ezüstmisés
Papszentelés
Fórum
Világnapi várakozás
Egyház, kábítószer, drogfüggőség 8.
Ifjúság
"Nem csüggedésre hívott minket..."
Egerszalóki levél - Kerényi atya a reményről
Miért akarunk összeházasodni?
Egy jegyespár gondolatai (2.)
A Papucsok bátorsága
Programajánló
Élő gyökérből élő ág
REJTVÉNY
Kultúra
Hol van a csillagmiriád?
Postscriptum
Tetemrehívás
Nézőtér
Miről szól ez a kép?
Álmodik a múlt
És szóla Isten
Paletta
Fórum
Könnyűlövészek ünnepe
Szent László ünnepe Somogyváron
Nemzetközi Katonazenekari Fesztivál Debrecenben
Mozaik
Szent Tamás apostol
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
A művészet titka
Erények - bélyegen
"Vallásos vonatok"
Helyreállított kereszt
Kaktuszcsemegék

 

Álmodik a múlt

Miről szól ez a kép?

Janus Pannonius, irodalmunk első ismert még latinul író lírikusának a Búcsú Váradtól című verse elsősorban vallomás, de számunkra ma már tudósítás is. Miután nagybátyja, Vitéz János felhívja Budára, a váradi püspök elhagyja szeretett városát, amely a középkorban Fehérvár, Esztergom után következett a rangsorban. Verse ezt a szomorkás búcsút örökíti meg. Midőn elhagyta a Körös-vidéket, s viszi tovairamló szánja a Duna felé "jó urunkhoz", sorra veszi emlékeit: a város szépséges épületeit, gyöngyszemeit - mindazt, ami szívének kedves volt: a gyógyító hőforrásokat, Vitéz Jánosnak, nagybátyjának könyvtárát, s végül az aranyba vont királyszobroktól búcsúzik:


Áldjon ég, ti arany szobor-királyok,... / Vérted szép aranyából pirkadt fenség, / bátor szent lovasunk, te harci bárdos, / márvány-oszlopú sírját kinek egykor / a nektár veríték verte ki fénylőn, / légy te úti vezérünk, segíts minket! (Nagy László fordítása)

Milyen szobrokról is beszél a fenti idézet? Abban az időben az úgynevezett szent királyoknak, Szent Istvánnak valamint fiának, Imre hercegnek és Szent Lászlónak aranyozott bronzszobrai közvetlenül a váradi székesegyház előtt álltak. E szobrokat a XIV. század két legkiválóbb magyar művésze, a Kolozsvári testvérek készítették. Ugyanitt állott a csatabárdot emelő, bátor, hős király, Szent László lovas szobra is. A szent királyok alakjainak a magyarok csodatévő erőt tulajdonítottak: úgy hitték, hogy ameddig ezek állnak, addig török nem foglalhatja el a várost. Az erdélyi Szamosközy István a közbeszédre hivatkozva arról írt, hogy ez a hiedelem az oszmánok között is elterjedt, s szerepet játszott abban, hogy a vár 1598. évi török ostroma sikertelenül végződött: "Beszélik - ki tudja, igaz-e vagy csak légből kapott koholmány -, hogy a törökök között, amilyen babonás népség, híre terjedt: Szent László király fentebb már említett bronzlova olyat nyerített, hogy még a törökök is meghallották, és az ostromlottak számára örvendetes csodajelként magyarázták. [...] elvonultak az ostromlott vár alól, bár erejük még ki sem merült, csak éppen nem reménykedtek a vár elfoglalásában." A történetíró értesüléseit Mátyás főherceg 1598. évi levele is alátámasztja. Szerinte az ostrom közben a magyarok azzal lohasztották a támadók harci kedvét, hogy többször átkiabálták nekik: szobraik miatt úgysem árthatnak nekik. "A törökök erre magas sáncokat emeltek, és azokról próbálták szétlőni a szobrokat, de hasztalan kísérleteztek vele - írja a történész Fodor Pál. - Innen érthető, hogy amikor 1660-ban az oszmán csapatok meghódították Váradot, elsőként a város talizmánjának tartott királyszobrokra vetették rá magukat, és komoly károkat tettek bennük. Később a maradványokat Belgrádba szállították, és tűzfegyvereket készítettek belőlük, melyeket gúnyból a magyarok istenének neveztek."

Az itt látható kis részleten, amely Georg Houfhagel XVII. századi rézmetszetéről való, jól látszik a székesegyház előtti lovas szobor. Úgy tudom, hogy ez az első, de az utolsó ábrázolása is a híres szobornak. A Dubnici Krónika szerint ez a szobor egyszer életre is kelt: az utolsó tatárbetöréskor elindult nagy vágtatva, hogy Szent László király még egyszer a magyar sereget győzelemre vezesse.

Móser Zoltán

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu