|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
A modern nevelő Marczell Mihály pappá szentelésének századik évfordulójára A még ma is sokak emlékezetében élő kitűnő pap, az 1883-ban született és 1962-ben meghalt eredményes papnevelő és lelkivezető korának nagy hatású pedagógus személyisége volt. Vallott elvei és pedagógiai gyakorlata a következő nemzedékek nevelésén munkálkodók számára ma is példaértékű. Marczell Mihály, a Központi Papnevelő Intézet egykori rektora, pedagógiai felfogása arra az igazságra épül, hogy az ember Isten képmása. Ebből egyenesen következik a nevelési cél: "Légy isteni emberré!" Az élet sajátossága az állandó bontakozás, az energiák folytonos alakulása, mely erők megmozdítása és összefogása a nevelés feladata. Alapvető sajátosság a pozitív irányultság: nem a rossz letörése, hanem inkább a jónak, az erényeknek a kibontakoztatása. S még a büntetés is érzékeltessen jót akarást, aggódást. Marczell Mihály ezt vallotta, és ennek szellemében végezte a maga pedagógiai munkáját. Egyik kollégájához így szólt kedélyes, de sokatmondó rövidséggel: "Ti csak romboljátok le a rosszat, mi majd felépítjük a jót." Ez a gyakorlati pedagógia személyközpontú. Mindenki más és más adottságok hordozója. Ismerni kell tehát az egyént, hogy a megfelelő módon tudjon hatni rá a pedagógus. A nevelőnek elsősorban önmagában kell állandóan vizsgálatot tartania. Mert akiben nincsenek meg a szükséges testi, értelmi, esztétikai, erkölcsi, szociális és vallásos adottságok, az adni sem tudja azokat. Külön kérdés: a pedagógus jó törekvése párosul-e szuggesztivitással, átütő erővel. Ez a nevelésnek már művészi tényezője, amely a lehelet erejével indít. Marczell Mihály lélekfeltáró művészetéhez tartozott: "Nem faggatok, nem sokat kérdezek, ezért mindent tudok." Titka a finom, tapintatos, szeretetteljes és megértő érdeklődés, látogatás, napló, kérdőív, baráti hangnemű beszélgetés. A mindig mosolygó, optimista, közvetlen nevelő vonzó személyisége hamarosan elnyerte a rábízottak bizalmát, felkeltette a jó utáni vágyakozást. Szent Pállal elmondhatta: mindenkinek mindene lettem - személyválogatás nélkül. Az emberi lélek megismerésével együtt szintén lényeges mozzanat a tanítvány élethelyzetébe való beleélés képessége, az együttérzés kifejezése, a figyelmes és tapintatos szeretet és a mindig döntő a fölemelő, az irgalmas Isten hirdetése. Így mélyül el a nevelés folyamatában az élő és éltető kölcsönös lélekkapcsolat: hiszen a "nevelendő" nem tárgy, hanem a kegyelmi tényezőkkel önmaga is munkálkodó alany. A második világháború ostromállapotában Marczell Mihály hatására a Hittudományi Kar hallgatói mind helyükön maradtak, semmiféle elvándorlási csábításnak nem engedtek. Egy pszichológiailag is felemelő és irányító kijelentéssel 1945. december 27-én kiadta szeminaristáinak a jelszót: "ti hősi nemzedék vagytok..." - és ezzel megkezdte az akadémiai második, úgynevezett "pince-félévet". A puhányságra hajlamosak vagy túlságosan uralkodni akarók számára a cserkészetben látta a jó nevelési lehetőségeket. Az energiabőséggel bánni rosszul tudót a sportpályára irányította. A magasabb és mélyebb szférákra igényeseket pedig a Regnumba küldte. A bizalom alapján Marczell Mihály "hosszú pórázon" vezette tanítványait. Meghagyta az egyén döntési felelősségét, de érdemét is. "Legyek-e békepap?" - kérdezte tőle papneveltje; "elvállaljam-e az iskolában az úttörővezetést?" - kérdezte egy tanár akkor, amikor nem volt könnyű a válasz ezekre a kérdésekre. Válasza ez volt: fiam, ezt magadnak kell eldöntened! Más esetben viszont lelkiismereti felelősséget is vállalt tanítványaiért. Egy orvostanhallgató házasságot akart kötni, de szülei ellenezték, attól félve, hogy abba fogja hagyni tanulmányait. Ő kezeskedett érte, s meglett a kiváló diploma és a mai napig is példás házasság. Szeretet-pedagógiáját Bontakozó élet című nyolckötetes művében írta meg a Regnum Marianumnak. Az ő saját összegezése modern katolikus pedagógiájáról így szól: végtelenbe emelő és emelkedő szüntelen fejlesztés és bontakozás: "Paedagogia perennis". Mert a lényeg: Istentől jöttünk és Istenhez megyünk, aki kegyelmi erővel magához emel, ha saját erőfeszítésekkel magunk is dolgozunk. Péch Mária
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|