Uj Ember

2006.07.02
LXII. évf. 27. (3020.)

Megjelent
a Família magazin
júliusi száma!

Főoldal
Címlap
Erdő Péter bíboros a Szentatyánál
Hűségesen a múlthoz - építve a jövőt
Püspökkari titkárok találkozója
Életünk aratása
Lelkiség
Érintések
Szentírás-magyarázat
Isten egyik kezéből - a másikba
Homíliavázlat
Nyaralás - zarándoklat
LITURGIA
A júliusi Életigéből
Közel az Úr mindenkihez, aki hozzá kiált...
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Egyedül nem megy...
avagy mi is a baj, és mi segíthet
Aggodalommal tekintett ránk a pápa
XII. Piusz apostoli levele 1956 nyarán
Péterfillérgyűjtés a templomokban
Jegyzet
Kinek, mi
Élő egyház
Új megyés püspökök
Veres András
Megalapozni és mélyíteni a hitet
Diplomaosztó a hittudományi kar levelező tagozatán
Égi és földi születésnap
A Mester Margit Mária-emlékév újabb eseményei
Katolikus iskolákat vonnak össze
Pápai Lajos püspök: csökken az állami támogatás
Élő egyház
Új bíboros államtitkár a Vatikánban
MS mesterre emlékeznek a Felvidéken
Fórum
Lovass Gyula
Múltidéző
Az Olvasó írja
Sándor István - kisközösségeink vértanúja
KÖNYVESPOLCRA
Jozef Halko két könyve
Jegyzetlapok
Fórum
Nem veszíthetjük reményünket!
Gyalogosan Rákosszentmihálytól Máriabesnyőig
Városmisszió a Ferenciek terén
Hiteles és mély apostolkodás
Aggregációs ünnepség a Szent Atanáz Görög Katolikus Hittudományi Főiskolán
Fórum
A modern nevelő
Marczell Mihály pappá szentelésének századik évfordulójára
Huszonöt éve teológiai tanár
Beszélgetés Dolhai Lajossal
Házadért való buzgóság
Osztie Zoltán ezüstmisés
Papszentelés
Fórum
Világnapi várakozás
Egyház, kábítószer, drogfüggőség 8.
Ifjúság
"Nem csüggedésre hívott minket..."
Egerszalóki levél - Kerényi atya a reményről
Miért akarunk összeházasodni?
Egy jegyespár gondolatai (2.)
A Papucsok bátorsága
Programajánló
Élő gyökérből élő ág
REJTVÉNY
Kultúra
Hol van a csillagmiriád?
Postscriptum
Tetemrehívás
Nézőtér
Miről szól ez a kép?
Álmodik a múlt
És szóla Isten
Paletta
Fórum
Könnyűlövészek ünnepe
Szent László ünnepe Somogyváron
Nemzetközi Katonazenekari Fesztivál Debrecenben
Mozaik
Szent Tamás apostol
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
A művészet titka
Erények - bélyegen
"Vallásos vonatok"
Helyreállított kereszt
Kaktuszcsemegék

 

Szentírás-magyarázat

Érintések

Évközi 13. vasárnap - Mk 5,21-43


Két csoda elbeszélése fonódik egymásba ebben a szövegrészben: Jairus leányának feltámasztása és a vérfolyásos asszony története. Jairus kérése idején még nem szerepel, a vérfolyásos asszony történetében viszont már kulcsszerepet játszik a tömeg. Nemcsak azért, mert fizikailag elzárja az igazi hívőt Jézustól, hanem azért is, mert látszik a tömeg érintése és a vérfolyásos aszszony érintése közötti - Jézus megítélése szerint óriási - különbség (33.v.). Jézus tehát szavaival az asszonyt, gesztusaival pedig a tömeget is tanítja. A tömeg és az igazi segítségkérő ember kontrasztja a továbbiakban is felfedezhető a történetben. Jairus házának lakói kimondott hitetlenséggel közelítenek Jézushoz. Ettől kezdve a történet a félelem és a hit kettősségében folytatódik. A vezérmondat: "Ne félj, csak higgy!" A hitből fakadó eseményeknek és csodáknak ezért nem lehetnek tanúi a szenzációra éhes tömeg, és a tanítványok közül is csak a kiválasztottak - Péter, Jakab és János, valamint annak testvére. Az ok is világos lesz: a sirató asszonyok számára Jézus nem tud mondani semmit, vagy amit mond, azt képtelenségnek tartják, sőt kinevetik. De a gyermek apja és anyja velük lehet, őket egészen másként érinti az esemény, mint a tömeget. A feltámasztás arámi szavai az eredeti élményre emlékeztetnek ugyan, de a görög olvasó számára a "Talitha kum!" mágikus szónak is tűnhetett. A történet eredetisége mellett tanúskodik, hogy nincs zárótanítás fűzve a történethez, csak azt tudjuk meg, hogy a leányka tizenkét éves volt.

Mindkét esetben a gyógyulás Jézus szuverén cselekedetének a műve. Az előzetes feltétel azonban, hogy hittel kérjék, hittel érintsék Jézust. Mint sok történetnél, a rendkívüli eseményt kísérő jelenségek itt is jobban lekötik a figyelmünket, mint a szereplők lelkiállapotának változása. A történet a betegnek és a gyászolónak egyaránt azt mondja: "Ne félj, csak higgy!" De még azt is hangsúlyozza - igaz, nem szavakban, hanem a történés közben lejátszódó események leírásával -, hogy Jézus fizikai közelsége semmit sem jelent a hitbeli közelség nélkül. Jairus hitét csak erősíti a vérfolyásos asszony gyógyulása. Az aszszony hite erősebb, őt nem kell figyelmeztetnie Jézusnak. Jairus és a kafarnaumi százados azonos típusú szereplők Jézus környezetében, de a százados még itt is előbb áll a hitben, mint Jairus. Erasmus és Luther szerint az asszonyt és Jairust a kétségbeesés rokonítja, az előbbi egyben azt is leszűri ebből: a keresztény ember soha nem vesztheti el a reményét. Luther szerint a vérfolyás a bűn szimbóluma az asszony esetében. Nem szabad elfelednünk, hogy Jairus társadalmi helyzete és a vérfolyásos asszony társadalmi helyzete eltér egymástól. A szimbolikus exegézisben az előbbi a zsidóságot, az utóbbi a pogányokat szimbolizálja. Jézus érintése mindkét esetben - a hit. A történet igen sokat foglalkoztatta a keresztény exegétákat, így Pált is (Róm 9-11). Talán ahhoz is hozzásegített, hogy a keresztény irodalomban a halált csak alvásnak nevezték.

Talán egy vonatkozással nemigen foglalkoztak a szöveg magyarázói. Mindkét kétségbeesett ember pillanatnyi segítséget keres - és egy másik világnézetet talál: a Jézusba vetett hitet. A halállal a hitet állítja szembe a történet, és ezzel a legnagyobb emberi kihívásra válaszol. Ami a szívünkben és a fejünkben van, az vezet az életben, és azzal szembesülünk a halállal. Ebben a helyzetben vesszük csak észre, hogy milyen szegények vagyunk élő és bízó hit nélkül, és milyen gazdagok vagyunk a hitben. A keresztények számára "Kharon ladikjánál" egy zsinagógai elöljáró, Jairus és egy szerencsétlen, névtelen asszony áll. Az ő élményük tartalmazza azt a rendkívüliséget, amire akkor van a legnagyobb szükségünk, amikor bajban vagyunk.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu