Uj Ember

2005.08.07
LXI. évf. 32. (2973.)

Nagy idők tanúja:
száz éve született
Franz König bíboros

Főoldal
Címlap
"Maradj velünk, Urunk!"
"Ami méltó az emberhez, mert méltó az Istenhez"
Ötven éve szentelték pappá Keresztes Szilárdot
Mondjatok igent a békére!
A hirosimai és nagaszaki atombomba-támadás hatvanadik évfordulóján
Fohász az ifjúsági találkozóért
Lelkiség
Bizalom és kétely
Szentírás-magyarázat
Érzelmi földrengés
Homíliavázlat
Az eucharisztikus kongresszusra készülünk (2.)
LITURGIA
Életige
"Te kicsinyhitű, miért kételkedtél?"
A hét szentje
(augusztus 11.)
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Mit takarnak a katolikus hitéleti adatok?
Egy népszavazás hordaléka (10.)
Az Európa Tanács "Gross-jelentése"
Élő egyház
"Pócsnak ékes csillaga, üdvöz légy Szűz Mária!"
A debrecen-nyíregyházi egyházmegye búcsúja
Ahol Teréz anya is járt
Kétszáz éves a budai Víziváros gyöngyszeme
Fiatal, tettre kész, vidám egyház
Szalézi animátorképző Péliföldszentkereszten
A szeretet otthona
Tizenöt éves az Emmausz Ház
Templomot épít a falu
Világegyház
Nagy idők tanúja
Száz éve született Franz König bíboros
Fórum
Aki az Úr békéjének volt az eszköze
Mádl Ferenc köszöntése
Operára már nincs kereslet(?)
Plácido Domingo újra Budapesten
Az Olvasó írja
Jobb vételi lehetőség
KÖNYVESPOLCRA
Balassi és Zrínyi nyomdokán
Fórum
Két keréken Székelyföldön (2)
Tények és igaz legendák nyomában
Fórum
Szilánkok az Új Ember és a kommunista cenzúra keserű közös történetéből
Fekete lobogó - A Sion-hegy alatt
Kapucinus szerzetes ajánlotta vérét Togliattinak
Ne
Hírek
Az Új Ember és a kifli
Túlbuzgóságból
Miért nincs imakönyv?
Kiállítás a papi hivatásokért
Fórum
Adoremus - a liturgiáért
Família - az egyház nagy családjáért
MÉRTÉKADÓ - a műsorújság
A felnőtté válás útján
A Teofil az ifjaké
TESTVÉREK: a legkisebbek lapja
Az Új Emberrel egyesült Márton Áron Kiadó
Ifjúság
Szólj hozzá!
Nem jó az embernek egyedül...
Félezren az Emmánuel közösség kaposvári találkozóján
Igen. Ígérem. Elfogadom. Ígérem
Kapolcsi jelenlét
Kölni hírek
Kultúra
A fogoly
Nézőtér
Ikon és kép
Kiállítás a szentendrei Szerb Egyházművészeti Múzeumban
Vásárfia
Paletta
Fórum
Ahol a csend még hallható...
A Bódva völgye
Felhőjárás
Mozaik
Szabad strand

 

Felhőjárás

Erre-arra lépdel az idő; követi a delelőt, majd tizenkettőkor hirtelen megáll a Nap. Senki sem figyel rá, csak akkor, ha nőni kezdenek az árnyékok. Aztán estébe hajlón már Tóth Árpád-i búcsúzkodás következik: Ez a nap is mint a többi, elmúlt, vége...


Sirok vára

Mindenesetre egy-két hétre kiszabadulva a lenti futás-kényszerből hegyekbe költözőn keres a fáradt ember új történeteket, s visszalapoz az időben: legendás, néma kövek, az otthon üzenetét hallgatja a történelemből. Persze friss sebeket is lel, melyeket az ostobaság hasít már gyöngülő tájakra, ahol halomba-vágva hever az erdő, s a lefutó patak medrét elfelejtették szabaddá tenni a hirtelen-víznek, amely folyton betartja törvényeit, s a mégoly okos erdész és mérnök spekulációja sem érdekli...

Sebektől foltos a Csörgőszurdok, a már az irodalomba örökített tündérváltozata a mátrai ölnek.

Göcsörtös éger-ágat veszek szertartásosan a kezembe a patakmederből: nem futott a vízzel, valami kényszer során megállt az andezitlapok közt, nehogy gátja legyen a folyásnak, amely a fél falut elárasztotta. Vízirigót látok a zubogónál, csippent a vízből, ideges-gyorsasággal rebbenti farktollát. Amott gömbös kosbor, a vízben foltos szalamandra, s rengeteg hernyó a köveken, nappali pávaszem "előéletei" jelezvén: kockázatos a pillangólét, ha a víz elkapja valamelyiket, eggyel kevesebb a védett lepke, s ezzel is rövidül az élet, a nagy Egészben kevesebb lesz a szépség. Keats jut eszembe, meg Berzsenyi, akik fájdalmas-pontosággal érezték a Szép és az Igaz elválaszthatatlanságát. A Szép: igaz, az Igaz: szép! - sohse / áhítsatok mást, nincs főbb bölcsesség! - írja az angol. Az eredetiben a második sor ekként pontosabb: "... ez mind, amit - e földön tudnod kell s tudnod lehet." Hogy egyesek közhelynek számítják? Nos, annak van igaza mégis, aki látja, hogy a megváltozott időben, amikor a nemes eszmék többé nem kapnak helyet az emberi lélek fölépítésének tervezetében, hanem "meghiúsult történelmi feladatok romjai alá temetett törmelékek", ismét sürget ezeknek az eszméknek megőrzése, fenntartása.

Csak vízfoltos hely maradt a patakparti étteremből, ahová népes családommal betértünk egy-egy üdítőre hosszabb hegyi vándorlás után. Felnőtt fiammal keressük a gyermekkor tájait. "Hangtalan dallamok" közelítenek a lélek hallókészülékén át; igen, már ezt is föl kell erősíteni a világnak, amely egyre csak bömböl, és süketté válik. Berzsenyitől ezt írnám Keats sorai mellé: ... csak egy az igaz, nagy és jó, / Melyek mosolygó jelcíme lett a szép... S még valamit ide írnék, ha jeltáblát tehetnék az erdő fölé: a szeretet szavát, hogy a védettség maga a teremtés szent volta legyen. Maga a Teremtő.

* * *

Sirok várát Lisznyai Damó Kálmán többször megénekelte. A balassagyarmati palóc, aki ezekkel a versekkel /is/ Petőfi elé lépett az akkori népszerűségi listán. Az Eger felé tartó történelmi úton, Sirok határában áll a Darnó-hegy, amelynek régen olvasott legendáját-meséjét az említett Damó név asszociálja. Darnó tündérkirály volt - mondták a régiek, akinek birodalma a Mátrában szélesen terült el, felhők sem tudták átjárni egyetlen nap alatt, így aztán többször megültek a bérceken. A király büszke vára felett is, a Darnó-hegyen. Ez a vár félig a földbe épült. Ami kívül látszott, jelentéktelen szürkeség, de belül "ragyogott a drágaságtól". A mese úgy szól, hogy a király már igencsak öreg volt, arcán ezernyi ránc, haja fehéren lobogott a széltől, és féltve őrizte leányát, Tarnát. Egykor a feleségét, Ildikót elrabolták tőle, csoda-e, ha reménysége e lány maradt: féltett kincse apai szívének. Egyszer - valahol a Tiszánál villámló ütközet zajlott, majd idegen emberek özönlötték el a hegy lábáig a síkot. Szomszédok jöttek - mondogatta Tarna, s láthatatlanná téve magát barangolt az új-jöttek országában; Szarvaskőnél szelíd mosolyú ifjú vadászt látott, s ekkor aranyszarvassá válva csalogatta birodalmuk határáig, majd kibontotta aranyhaját - már lányként az ifjú előtt. - Bodony - mutatkozott be a fiatalember. - Én pedig Darnó tündérkirály leánya - válaszolt aranytól ékes hajjal Tarna, és a boldogságról beszéltek. A király jött bőszen, szörnyű zúgással, és keresztüllőtte a két fiatal szívét, mire azok kővé változtak. A tündérek mind elköltöztek a vidékről, csak Darnó maradt ott egyedül, csendes éjszakák siralmába temetkezve: "Sírok, sírok" - nyögte és üvöltötte.

Mennyi legenda és meseelem e történetben, s tán Vörösmarty, aki járt e tájakon, ki tudja, nem idézte-e föl ezt az álomból szőtt mesét, s az aranyszarvas-monda, mely annyi változatban él a magyar irodalomban, mondakörben, nem itt kezdett-e virágot bontani?

S már szabadon járhat a képzelet -; idők felett ha pillangók táncában egy-egy mese a lélektan ruhájába öltözik, lehet egy kimondhatatlan költészet tárgyi valósága, melynek középpontjában az áldozat s a szeretet aranyhegyének kincse rejlik.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu