|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Nézőtér A fogoly Ötven évvel ezelőtt készült Bridget Boland forgatókönyve alapján A fogoly című film, mely éles vitákat váltott ki szerte a világon. Mind a Cannes-i, mind a Velencei Filmfesztivál kizárta versenyéből. A kommunista diktatúra alatt élő országok nem tudhattak a filmről. S bár a kelet-európai mozikban sosem volt látható a Londonban felvett történet, a filmkockák mögött futó kegyetlen világ az itt élők számára maga volt a valóság. A film Magyarországon most jelent meg először DVD formában. Egy meg nem nevezett kelet-európai ország bíborosát (az Oscar-díjas Alec Guinnes) letartóztatják hazaárulásért. Fogvatartói olyan bűnök beismerésére akarják kényszeríteni, amelyeket nem követett el. A bíboros hite erős, de vallatója (Jack Hawkins) ugyancsak elszánt. A dráma valóságalapja és ihletője a mi népünk által is átélt rettegés és terror, amely a század derekán sok ezer embert tett tönkre, nyomorított meg testben, de leginkább lélekben. A főszereplő alakjáról pedig könnyen asszociálunk a magyar bíborosra, akinek hitét semmilyen zárka és kínzás nem tudta megtörni. Bár a filmben szereplő főpap személyisége sok hasonlóságot mutat Mindszenty József és a horvát vértanú főpap, Alojzie Stepinac bíboros alakjával, s a történelmi szituáció a magyar ötvenes évekkel, a mű nem történelmi film. Nem hű bemutatása sem a fent említett bíboros személyének, sem a korszaknak. Inkább átirata, továbbgondolása mindannak, amit az erőszak és a hatalom tehet egy emberrel, egy néppel. A fogoly alkotói elsősorban azt a gyilkos hatalmi gépezetet mutatják meg, amely alattomosabb, ugyanakkor sokkal "hatékonyabb", mint a testi kínzás. A lélek megtörése, egy személyiség darabokra hasítása hosszú és gyötrelmes feladat, mind a kínzónak, mind a kínzottnak, de általában ez a leggonoszabb tervek elsődleges, ha nem egyetlen célja. A film ezt a folyamatot mutatja be. A vádakkal szemben ártatlan, ugyanakkor büszke főpap tisztában van az emberi lélek gyengeségével, a megtört test várható reakcióival, tudja, hogy kínzói előtt elbukhat. S éppen ezért következetes magatartással próbálja óvni öntudatát és hitét. Vallatója azonban a hoszszú hónapok eredménytelen vallatásai után olyan módszerhez nyúl, amely a legnagyobb csapdát rejti magában. A bíboros ellen azt használja fel, ami a legnagyobb erénye. A főpap kicsikart vallomásából egy szó sem igaz, mégis a legőszintébb és legtisztább vallomás, amit ember tehet. A mindannyiunkban, így benne is élő becsvágyat, kicsinyességet, hatalomvágyat gyónja meg. Nem kínzóinak, hanem Istennek. Nem a "rendszernek", hanem embertársainak. Földre borulása a bűnbánaté, bűne mindannyiunké. A film teátrális elemei olykor talán zavaróak, a mű magán viseli az ötvenes évek amerikai filmgyártásának néhány jellegzetességét. Ezek azonban semmit nem vonnak le a film értékéből. A történet kerete sajnos örök érvényű. Az iszonyat mögött derengő megtisztulás lehetősége azonban épp olyan örök valóság. (A fogoly, R.: Peter Glenwille, 1955; Warner Home Video Magyarország, 2005) Koncz Veronika
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|