Uj Ember

2005.08.07
LXI. évf. 32. (2973.)

Nagy idők tanúja:
száz éve született
Franz König bíboros

Főoldal
Címlap
"Maradj velünk, Urunk!"
"Ami méltó az emberhez, mert méltó az Istenhez"
Ötven éve szentelték pappá Keresztes Szilárdot
Mondjatok igent a békére!
A hirosimai és nagaszaki atombomba-támadás hatvanadik évfordulóján
Fohász az ifjúsági találkozóért
Lelkiség
Bizalom és kétely
Szentírás-magyarázat
Érzelmi földrengés
Homíliavázlat
Az eucharisztikus kongresszusra készülünk (2.)
LITURGIA
Életige
"Te kicsinyhitű, miért kételkedtél?"
A hét szentje
(augusztus 11.)
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Mit takarnak a katolikus hitéleti adatok?
Egy népszavazás hordaléka (10.)
Az Európa Tanács "Gross-jelentése"
Élő egyház
"Pócsnak ékes csillaga, üdvöz légy Szűz Mária!"
A debrecen-nyíregyházi egyházmegye búcsúja
Ahol Teréz anya is járt
Kétszáz éves a budai Víziváros gyöngyszeme
Fiatal, tettre kész, vidám egyház
Szalézi animátorképző Péliföldszentkereszten
A szeretet otthona
Tizenöt éves az Emmausz Ház
Templomot épít a falu
Világegyház
Nagy idők tanúja
Száz éve született Franz König bíboros
Fórum
Aki az Úr békéjének volt az eszköze
Mádl Ferenc köszöntése
Operára már nincs kereslet(?)
Plácido Domingo újra Budapesten
Az Olvasó írja
Jobb vételi lehetőség
KÖNYVESPOLCRA
Balassi és Zrínyi nyomdokán
Fórum
Két keréken Székelyföldön (2)
Tények és igaz legendák nyomában
Fórum
Szilánkok az Új Ember és a kommunista cenzúra keserű közös történetéből
Fekete lobogó - A Sion-hegy alatt
Kapucinus szerzetes ajánlotta vérét Togliattinak
Ne
Hírek
Az Új Ember és a kifli
Túlbuzgóságból
Miért nincs imakönyv?
Kiállítás a papi hivatásokért
Fórum
Adoremus - a liturgiáért
Família - az egyház nagy családjáért
MÉRTÉKADÓ - a műsorújság
A felnőtté válás útján
A Teofil az ifjaké
TESTVÉREK: a legkisebbek lapja
Az Új Emberrel egyesült Márton Áron Kiadó
Ifjúság
Szólj hozzá!
Nem jó az embernek egyedül...
Félezren az Emmánuel közösség kaposvári találkozóján
Igen. Ígérem. Elfogadom. Ígérem
Kapolcsi jelenlét
Kölni hírek
Kultúra
A fogoly
Nézőtér
Ikon és kép
Kiállítás a szentendrei Szerb Egyházművészeti Múzeumban
Vásárfia
Paletta
Fórum
Ahol a csend még hallható...
A Bódva völgye
Felhőjárás
Mozaik
Szabad strand

 

Szentírás-magyarázat

Bizalom és kétely

Évközi 19. vasárnap - Mt 14,22-35

A kenyérszaporítás után a tömeg Jézust messiási királlyá akarta kikiáltani, de ő ezelől kitért (vö. Jn 6,14 sk.). A sokaságot elbocsátotta, a tanítványokat a csónakba parancsolta, maga pedig "fölment a hegyre, hogy egyedül imádkozzék". Olyan helyre kívánkozott, ahol bensőségesen megtapasztalhatta az Atya közelségét (vö. Mt 17,1-8: a színeváltozás jelenete).


Az este beálltával Máté figyelme a hegyről a csónak felé fordul, "amely már jó pár stádiumnyira eltávolodott a parttól. Hányták-vetették a hullámok". Víz, vihar, éjszaka a zsoltárok világában a kiszolgáltatottság, félelem és halál jelképei (vö. Zsolt 18,16 sk.); 91,5; 107,23-32). A negyedik őrváltáskor, azaz hajnalban (három és hat óra között), amely a Biblia szerint Isten segítőkész cselekvésének (vö. Kiv 14,24; Zsolt 46,6), sőt a keresztények számára Jézus feltámadásának ideje (Mt 28,1), a Mester a víz színén járva tanítványai után megy.

Nem csoda, hogy a csónakban ülők a feléjük közeledő alakban kísértetet látnak, miként az sem, hogy megrémülnek. Az utóbbi lélekállapot természetes reakció a bibliai és általában az antik ember részéről mindarra, amit ismeretlenként, felfoghatatlanként, isteniként tapasztal meg. Jézus ebbéli helyzetükben szólítja meg őket: "Én vagyok!" - mondja önmagára utalva, akit viszont jól ismernek övéi. Az előbbi veretes kifejezés, akárcsak a "Ne féljetek!" egyben Jahve alakját is körvonalazta a háttérben, aki ugyancsak ezekkel a szavakkal szólt az atyákhoz és Izraelhez (vö. Ter 15,1; 26,24).

Péter arra kéri Jézust, parancsolja meg, hogy hozzá mehessen a hullámok taraján. Mindenki tudja, ez éppúgy lehetetlen, mint a hegyek áthelyezése (vö. Mt 17,20). A lehetetlennek ebbe a kérésébe öltözködik Péter hite, és feltétlen bizalma ragyog fel abban, akié minden hatalom égen és földön (vö. Mt 28, 18). Ugyanakkor azonban a "ha te vagy" sejteti a kétkedést, amely a víz színén járó Péter félelmében újra megmutatkozik majd. Jézus teljesíti a kért parancsot, s ez a parancs az, amelynek alapján egyáltalán cselekedhet. Máté hangsúlyozni kívánja: az emberi tevékenység alapvetően mindent Jézusnak köszönhet. Péter tehát nem tesz kísérletet arra, hogy a mágus szerepében tetszelegjen, még kevésbé arra, hogy büszkélkedhessék, hanem szót fogad, engedelmeskedik.

És Pétert ekkor keríti hatalmába a félelem. De ez a félelem nem azonos azzal, amelyet a csónakbeli tanítványok éltek át az isteni lénnyel való találkozásban. Amiről itt esik szó, az sokkal inkább a vihartól, veszélytől és bizonytalanságtól való félelem. Ezt az egzisztenciális elbizonytalanodást Máté a Zsolt 69 (panaszdal) szavaival ábrázolja. Miközben Péter a víz színén jár, s az Úr helyett az ellenszélre ügyel, és kezd "elsüllyedni" (Zsolt 69, 15), felkiált: "Ments ki (a vizek mélyéről engemet) (Zsolt 69,15).

Ha a mai vasárnap fellapoznánk a Zsoltárok könyvét és elolvasnánk az imént említett 69. panaszzsoltárt, akkor Péterben magunkra ismerhetnénk, és a viz(ek)ben felfedezhetnénk mindazt, ami fenyegeti életünket: halált, bizonytalanságot, hitetlenséget, ellenségeskedést, betegséget, bűnt... Talán saját életünkből is ismerjük az iménti képekkel sejtetett élethelyzeteket, amelyek maguk alá temethetnek bennünket; főleg akkor, ha az "ellenszélre" ügyelünk és nem az Úrra hallgatunk. A képek nyitottak, s meghívnak bennünket arra, hogy saját tapasztalatainkkal hozzuk összefüggésbe.

Jézus kinyújtja kezét Péter felé. Az utóbbi gesztusra feltétlenül szüksége van, különben alámerülne. Máté e helyütt is talán gazdagabb jelentést sugallt: a mozdulat több, mint alkalmi segítség; valójában Jézus adta isteni védelem. Máté lényeges üzenetnek tartja: Isten megszabadító jelenléte nem abban nyilatkozik meg, hogy életünkben egyáltalán nem lesznek viharok, hanem abban, hogy bennük megtapasztalhatjuk oltalmát. Isten segítsége ugyanis nem abból tetszik elő, hogy a hit megkísértetlenül figyelmen kívül hagyja az élet "viharait". A hit (bizalom), úgy látszik, ennél sokkal árnyaltabb: bátorság és félelem, hallgatás az Úrra és figyelés az "ellenszélre", bizalom és kétely. A hit mindig erő és erőtlenség, hatalom és tehetetlenség közt folyó történés. A hit nem "van", hanem "történik" bennünk. S valamiként a két fél horzsfelületének érintkezéséből szikrázik föl.

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu