Uj Ember

2004.09.19
LX. évf. 38. (2927.)

Keresse az októberi Adoremust!

Főoldal
Címlap
A Kulturális Örökség Napjai - 2004
Szeretettel és állhatatossággal...
A váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola első tanévnyitója
Nőtt az egyház javára történő adófelajánlás mértéke
A lelkipásztori munka motorja lehetne...
Az Actio Catholica időszerűbb, mint valaha
Nem lehet eléggé elítélni
Lelkiség
A világ fiai a világosság fiai
Szentírás-magyarázat
A szeretet érdekében
Homíliavázlat
A megváltás szentsége (13.)
Liturgia
A hét szentjei
Szent Máté apostol és evangélista
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az azonos neműek közötti házasságról
Küldetés, felelősség - örömök és gondok
(Gondolatok a katekézisről)
LAPSZÉL
Negyven másodperc
Élő egyház
Az emberségre nevelés védőbástyái
Oktatási intézmények vezetőinek év eleji tájékoztatója
Magyar püspökök látogatása Horvátországba
"Íme, megújítok mindent!"
Konferencia az ökumenizmus aktuális kérdéseiről
Baleset a fizikaórán
Belső vizsgálatot kezdeményeztek a paksi iskolában
Élő egyház
"Vallások és kultúrák: egy új humanizmus bátorsága"
Küzdelem a keresztény értékek védelméért
Hálaadás a 15 éve visszakapott szabadságért
Fórum
Tíz év után is velünk van
Nyíri Tamás
Csak Rómában?
Egy hét
KÖNYVESPOLCRA
Budai Atlantisz
Az Olvasó írja
Emlékezés az egykori zsámbéki tanítónőképzőre
Fórum
"Két nemzet van egyesülve bennünk"
Nagy magyarok nyomában Galícia földjén
Fórum
Amikor az ember elveszít valamit...
Találkozás Kovács Attila plébánossal
Fórum
II. János Pál - a karizmatikus
Eddig több mint hétszáz egyházi mű...
A Halmos-összkiadás elé
Csángóföldről a Moszkva térre?
Ifjúság
Amit a Talentum játékról tudni érdemes
Feladatok és azok megoldása
Szólj hozzá!
Hangulatjelentések
Programajánló
"Van egy álmunk" - missziós nap a reményről
Készüljünk együtt a nagymarosi találkozóra! Második hét
5égtáj a Fő utcában
Keresztény kávézó/teázó nyílt Budapesten
Rejtvény
Kultúra
"A hit szabadságot jelent"
Beszélgetés a hetvenéves Kalász Mártonnal
Tíz mondat a csendről
Fővárosi operaélet
Aggodalmak és remények az évad kezdetén
PALETTA
Fórum
"Apám nyakából messzire látok"
Kisasszon-búcsú Máriapócson
Mozaik
A pátriárka halála
Templomáldás Szatmárcsekén
Az új város első szentmiséje
Rabok zarándoklata a csatkai búcsúban
A közösség templomot emelt
Megújult templombelső Előszálláson
Mocsári teknős

 

II. János Pál - a karizmatikus

A karizma "a személynek az a nagy belső ereje és hatása, amellyel képes másokat irányítani, befolyásolni, függetlenül attól, hogy e befolyásolás jó vagy rossz irányban történik-e". "Tág értelemben bármely kegyelmi ajándék, személy sajátos erénye, képessége, hivatása; szoros értelemben a Szentlélek olyan ajándéka, mely az egyház javára végzett szolgálatban mutatkozik meg."

II. János Pál pápa karizmája túlmutat a Katolikus Lexikon fentebbi meghatározásán, mert az teljességében a jót szolgálja. Túlmutat abban is, hogy egyháza szolgálatán keresztül az egész világért felelősséget érez.

A karizma egyszerűen a Szentlélek ajándéka, de amit e tekintetben érzünk, azt csak fogyatékosan lehet körülírni, vagy benyomásokkal rávilágítani a karizma mélyebb lényegére, összetettségére. Hányféleképpen nyilvánulhat meg ugyanabban az emberben, mit adhat ereje teljében, s mit megfáradt zarándokként, szolgálatának huszonötödik évében. Két életszakasz, két pillanatkép.

*

II. János Pál megnyilvánulásai más dimenziókba segítenek, kiteljesítik világlátásunkat, ráirányítják figyelmünket a problémák megértésére, megoldási lehetőségeire, a keresztek elfogadására. A pápa kiemel a hétköznapiságból, emelkedett, de reális, empátiával rendelkezik, kapcsolatot teremt egyénnel, személyiséggel, kisközösséggel, tömeggel. Segít hordozni keresztjeinket, azonosul kis és nagy gondjainkkal. Társadalmi rangtól függetlenül a kisember, a közember, a kiemelkedő ember nála mind személyiség: tisztelendő, esendő személyiség.

Távlatokat nyit, új ösvényekre vezet, általa feltárul a világ sokszínűsége, kitágítja a horizontot. Megítéli a világ dolgait, meglátja és elénk tárja a jó gazdagságát, és kimondva-kimondatlanul, de határozottan jelzi, érzékelteti a rosszat. Az ő gondolata a mienk, inspirál, magával ragad, továbbgondolásra ösztönöz, kiteljesíti életünket. Belép az életünkbe. Vágyat ébreszt a tökéletesedésre, melengeti a lelkeket, biztat, bátorít, buzdít a hit növelésére, megtartására, kiteljesítésére, Krisztus követésére. Példaképet állít, eszmények iránt fogékonnyá tesz.

Nem szerepet játszik, magát adja, a lényegét nyújtja. Mosolya felold, megnyugtat, ellazít, ráhangol lelkiségére, a szeretet világára. Tekintetével megigéz, gesztusa egyszerű. Sugárzik belőle az erő, a hit, a bizalom, a jó szándék, a megértés, az együttérzés, az alázat. Komolysága pillanathoz illő, de ha kell, szelíd humorrá, fiatalságot megértő hamiskás mosollyá változik. Tud lágy lenni, de határozott. Megfontolt, de oldott. A lényeget keresi, lényegre törő.

Övé a Krisztus által adott igazság, hit, szeretet. Tekintélye Istentől ered. A szeretet által válik naggyá, hitelessé, igazsága meggyőzővé. Ő az isteni küldött, ki szelídségével, varázsával mindent megtesz, hogy átalakítsa a világot, hogy beteljesedjék jelmondata: "Életünk Krisztus!"

*

II. János Pál karizmatikussága mindenkit megérint, még ha megnyilvánulási formái változnak is az idők múlásával. Idős korában más vonásai kerülnek előtérbe. Egyre jobban érződik, hogy az időtlenséget szolgálja, más a derű, amit sugároz. Úgy érzi, súlyosabb a gond, amit vállára vesz, nagyobb a felelőssége, mégis ráismerünk hitelességének kikezdhetetlenségére.

Mindig azt mondja, amit az egyház, az örök értékek hordozója tanít. Járja a két évezredes egyház zarándokútját, nem tévesztve szem elől küldetése lényegét: hirdetni az Igét, az Igazságot, a Szeretet parancsát, miként Szent Pál tette azt szent meggyőződéseként, akár alkalmas, akár alkalmatlan az a világ számára. Járja a saját zarándokútját a világban. Szándéka, hogy mindent összehozzon, mindent elrendezzen, tanúságot téve tíz- és százezrek, a világ előtt arról: mi az elkötelezettség, mi a helyes út, a megalkuvás parányi szikrájának sem engedve teret. Kielégíti azokat az igényeket, amelyek az emberben rejlenek az abszolútum, a jó iránt. Kérlelhetetlen a hit dolgaiban, át akarja menteni a következő évezredre az örök emberi értékeket, de szelíden, következetesen, kitartóan, mint Szent János. Pápai névválasztásában is tudatos kívánt lenni. Derűje, amit sugárzott, öregkorára bölcs megértéssé változott, mozgása már a fáradt testé. Tekintete azonban mindent elárul. Aggódás és mérhetetlen felelősség az egyház hajójának irányításáért: a délibáb módjára hol közeli, hol távoli ökumenizmusért, az egyház sokszínűségéért, de egységéért, jövőjéért is.

A boldogok és szentek sorából újabb és újabb példaképeket állít elénk, tanúságot téve arról, hogy hányféleképpen lehet megfelelni Isten szándékainak. Fáradtságában is tükröződik az elszántság és alázat sajátos ötvözete. Fájdalom a világ bűneiért, tévelygéseiért: a háborúk, merényletek, igazságtalanságok, a mérhetetlen szegénység, gazdasági kizsákmányolás, az egyenlőtlenségek, a megosztottságot erősítő felfogások miatt. Az emberi élet védelméért szent odaadással küzd.

Lelkierejét Istenbe vetett mély hite mellett megsokszorozza olthatatlan Mária-tisztelete is. Egy évezreddel Szent István királyunk után ő az egyházat ajánlja Szűz Mária oltalmába, féltve, óva a nyájat, sürgetve a kiengesztelődést. Tudja, hogy küldetése van, ismeri az emberi gyengeséget, érzékeli a megoldatlan problémákat, melyeket ő maga sem tud megoldani. E mérhetetlen felelősség súlya alatt már-már összeroskad, de tudja, hogy Christophorus módjára kell hordoznia a világ terheit, hogy mindannyian átérjünk a reménnyel teli túlsó partra.

Íme az Isten küldötte, aki a Szentlélek erejével él, hat és "jó sáfára a Királyi Embernek".

Horánszky Nándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu