Uj Ember

2004.09.19
LX. évf. 38. (2927.)

Keresse az októberi Adoremust!

Főoldal
Címlap
A Kulturális Örökség Napjai - 2004
Szeretettel és állhatatossággal...
A váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola első tanévnyitója
Nőtt az egyház javára történő adófelajánlás mértéke
A lelkipásztori munka motorja lehetne...
Az Actio Catholica időszerűbb, mint valaha
Nem lehet eléggé elítélni
Lelkiség
A világ fiai a világosság fiai
Szentírás-magyarázat
A szeretet érdekében
Homíliavázlat
A megváltás szentsége (13.)
Liturgia
A hét szentjei
Szent Máté apostol és evangélista
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az azonos neműek közötti házasságról
Küldetés, felelősség - örömök és gondok
(Gondolatok a katekézisről)
LAPSZÉL
Negyven másodperc
Élő egyház
Az emberségre nevelés védőbástyái
Oktatási intézmények vezetőinek év eleji tájékoztatója
Magyar püspökök látogatása Horvátországba
"Íme, megújítok mindent!"
Konferencia az ökumenizmus aktuális kérdéseiről
Baleset a fizikaórán
Belső vizsgálatot kezdeményeztek a paksi iskolában
Élő egyház
"Vallások és kultúrák: egy új humanizmus bátorsága"
Küzdelem a keresztény értékek védelméért
Hálaadás a 15 éve visszakapott szabadságért
Fórum
Tíz év után is velünk van
Nyíri Tamás
Csak Rómában?
Egy hét
KÖNYVESPOLCRA
Budai Atlantisz
Az Olvasó írja
Emlékezés az egykori zsámbéki tanítónőképzőre
Fórum
"Két nemzet van egyesülve bennünk"
Nagy magyarok nyomában Galícia földjén
Fórum
Amikor az ember elveszít valamit...
Találkozás Kovács Attila plébánossal
Fórum
II. János Pál - a karizmatikus
Eddig több mint hétszáz egyházi mű...
A Halmos-összkiadás elé
Csángóföldről a Moszkva térre?
Ifjúság
Amit a Talentum játékról tudni érdemes
Feladatok és azok megoldása
Szólj hozzá!
Hangulatjelentések
Programajánló
"Van egy álmunk" - missziós nap a reményről
Készüljünk együtt a nagymarosi találkozóra! Második hét
5égtáj a Fő utcában
Keresztény kávézó/teázó nyílt Budapesten
Rejtvény
Kultúra
"A hit szabadságot jelent"
Beszélgetés a hetvenéves Kalász Mártonnal
Tíz mondat a csendről
Fővárosi operaélet
Aggodalmak és remények az évad kezdetén
PALETTA
Fórum
"Apám nyakából messzire látok"
Kisasszon-búcsú Máriapócson
Mozaik
A pátriárka halála
Templomáldás Szatmárcsekén
Az új város első szentmiséje
Rabok zarándoklata a csatkai búcsúban
A közösség templomot emelt
Megújult templombelső Előszálláson
Mocsári teknős

 

Szentírás-magyarázat

A világ fiai a világosság fiai

(Évközi 25. vasárnap - Lk 16,1-13)

Jellegzetes hebraizmus a tulajdonságok jelölésére a megszemélyesített dolgoktól és fogalmaktól való származtatás. A Biblia révén nyelvünkben is számos ilyen kifejezés él, így például a szerencse fia, a halál fia. Jézus a hirtelen haragú testvérpárt, Jakabot és Jánost a mennydörgés fiainak nevezi (Mk 3,17). A kumráni esszénus közösség tagjai hívták magukat a világosság fiainak, később a Krisztus fényében járó tanítványok is (Ef 5,8; Tesz 5,5). Szinonímái ennek az ország (Mt 13,38), a békesség (Lk 10,6), a bölcsesség (Lk 7,35), és az ígéret fiai (Gal 4,28) elnevezések.



A világosság fiaival szemben állnak a világ (Lk 16,8), a gonoszság (Mt 13,38), a hitetlenség (Ef 2,2) és a Sátán fiai (Csel 13,10). Őket nem az Isten törvénye irányítja, hanem az élvezet és a haszon. A tisztességtelenül szerzett vagyon megszemélyesítése a hamis mammon elnevezés. A világosság fiai nem lehetnek Mammon rabszolgái és bálványozói, de tőlük, a világ fiaitól tanulhatnak eszességet, ügybuzgalmat, kitartást, elkötelezettséget Isten országának építésére és a felebarát szolgálatára.

Jézus egy példabeszéddel biztatja erre tanítványait. Egy földesúr hírét veszi, hogy intézője hűtlenül kezeli a vagyonát, ezért elszámoltatja és elbocsájtja. A korrupt gazdatiszt átíratja a hitelezők adósságleveleit, hogy majd szolgálatukba fogadják őt. Az egyiknek százharminc mázsa búzát enged el, a másiknak kétezer liter olívaolajat. A termékeny galileai síkságon kialakultak a nagybirtokok. A városban élő főpapok és római tisztviselők birtokát intézőik kezelték, akik a termést nagy tételben, hitelbe adták el a kereskedőknek, hogy Athénbe vagy Korintusba szállítsák.

A leleplezett hamis sáfár ravaszságát maga a földesúr is elismeri: Ezt jól kifundálta! De Szent Lukács szövege: "Az úr megdicsérte a hűtlen intézőt" értelmezhető úgy is, hogy az Úr Jézus biztatja ezzel tanítványait: Legyetek ti is olyan okosak, mint a hűtlen intéző, s a rátok bízott anyagi javakat fordítsátok a szegények javára, hogy társaik lehessetek a mennyben, a szegények és szelídek, szomorúak és üldözöttek örök hajlékában.

A perzsa eredetű manicheizmus hívei, Máni követői az anyagot tekintették a rossz forrásának, amit a világosság és a sötétség harcában a jó szellemnek meg kell semmisítenie. Ez a tévtanítás a kereszténységbe is beszivárgott, és Szent Ágostontól a II. vatikáni zsinatig sok gondot okozott a leküzdése. Jézus nem vetette meg aszketikus gőggel a testi örömöket, az anyagvilágot. Megcsodálta a mezei virágok szépségét, elfogadta gazdag emberek vacsorameghívásait. Meg is szólták érte irigyei: "Íme, a falánk és borissza ember, a vámosok és a bűnösök barátja!" (Mt 13,19) Jézus ugyanakkor intette tanítványait: az anyagot ne célnak tekintsék, hanem eszköznek a nagyobb jó, az üdvösség elérésére. Mai szóval: a birtoklás és az önérvényesítés ösztönét nem elfojtani akarta, hanem szublimálni.

Régi templomok és kolostorok ajtaja felett olvashatjuk a világosság fiai jelmondatának rövidítését: O.A.M.D.G. = Omnia ad majorem Dei gloriam, azaz: mindent Isten nagyobb dicsőségére!

Kuklay Antal

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu