|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Az erdélyi katolicizmus fellegvára Kétszázötven esztendős a gyulafehérvári szeminárium Negyed évezrede folyik papnevelés a gyulafehérvári szemináriumban. Ebből az alkalomból II. János Pál pápa levélben köszöntötte Jakubinyi György érseket, aki az október 23. és 25. között tartott ünnepségen így beszélt az intézmény küldetéséről: "Gondolatban mindig a kezdeteket keressük, az eredeti alapítást. A szeminárium szó csemetekertet jelent. Szeminárium: papi nemzedékek neveldéje. Gondolt-e az Úr Jézus ilyen intézményre? Mivel megszoktuk azt, hogy mai egyházi életünk gyökereit az Úr Jézus korában keressük, sok jámbor elmélkedés született az Úr Jézus szemináriumáról. Vándorszeminárium volt, mert apostolait a mindennapi gyakorlatban képezte ki, nyilvános működése alatt. De milyen hosszú volt az út az apostolok vándorszemináriumától a Tridentinum papneveldéjéig! A trentói zsinat tette ugyanis kötelezővé a mai értelemben vett egyházmegyei szemináriumok és főiskolák felállítását... Tudom, hogy a II. vatikáni zsinat és az azt követő útmutatások nagy változásokat hoztak a szemináriumok életében. Mégis azt gondolom, hogy szűkebb hazánkban továbbra is a klasszikus szeminárium modelljét kell követnünk, mindig figyelembe véve a Szentszék vonatkozó útmutatását. Nem az újítás láza, hanem a kitaposott és kipróbált utak megújítása és új körülményekre való alkalmazása a cél." Marton József pap, egyháztörténész a kétszázötven esztendős múltra tekintett vissza előadásában: "A kétszázötven éve alapított gyulafehérvári teológia történelme összegzi a Gyulafehérvári Egyházmegye, s immár ötven éve az erdélyi egyházmegyék (nagyváradi, temesvári, szatmári) küzdelmét és jövőjét. A papneveldét Sztoyka Zsigmond Antal püspök (1749-1759) alapította 1753-ban. Jelentős eseménynek számított a szeminárium életében az új papnevelde felépítése néhány év múlva. Sztoyka püspök utódainak sikerült egységesíteniük az erdélyi papképzést. Korábban ugyanis az egyházmegye növendékpapságának egy része Kolozsváron, Nagyszombatban tanult. A jezsuita rend 1773-as feloszlatása után Gyulafehérváron üresen maradt jezsuita kollégium csupán rövid időre adott helyet az erdélyi papképzésnek. II. József központosító rendelete értelmében ugyanis az erdélyi kispapok Kolozsváron és Pesten tanultak. A király halála után nyílhattak meg újból az egyházmegyei szemináriumok. Batthyány Ignác erdélyi püspöknek 1792-ben sikerült kieszközölnie, hogy a II. József által feloszlatott trinitárius rend épületegyüttesét a Pestről hazakerült papnevelde rendelkezésére bocsássák. A templom helyére a csillagvizsgáló és a könyvtár került, a zárdai részbe a szeminárium költözött. Így az erdélyi kispapok - ötven éve a többi egyházmegyések is - a mai szeminárium épületében állandó otthonra találtak. Mailáth G. Károly és Márton Áron védőpajzsként óvták a papképzést szolgáló gyulafehérvári papneveldét. 1948-ban érkezett el a romániai katolikus teológiai képzés »keresztútjának golgotájára«. A gyulafehérvári papnevelde államjogilag szinte ellehetetlenült. Míg a többi katolikus szemináriumot felszámolták, addig a gyulafehérvári »gyakorlatilag« (de nem törvényesen) működhetett. Kétszáz év alatt - 1803-tól 2003-ig - 1564 teológiai hallgató végzett a gyulafehérvári szemináriumban, köztük későbbi püspökök és érsekek, írók és folyóirat-szerkesztők, kiváló lelkipásztorok." Oláh Zoltán rektor így vall az intézmény mai helyzetéről: "Szemináriumunk képezi a papokat az erdélyi római katolikus egyházmegyék számára. A négy egyházmegye papjainak döntő többsége a gyulafehérvári szemináriumban kapta lelki és szellemi kiképzését. A hittudományi főiskola szellemisége és lelkisége nagymértékben meghatározza az erdélyi katolicizmust. Intézményünket nyugodtan nevezhetjük az erdélyi katolicizmus fellegvárának." i. e.
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|