Uj Ember

2003.11.09
LIX. évf. 45. (2883.)

November 11.
Szent Márton ünnepe

Főoldal
Címlap
Gyógyulás és megújulás a Lélek erejéből
Jövőre a Budapest Arénában tartják a karizmatikusok országos találkozóját
Épül a fal Izraelben
Első bíborosi mise Esztergomban
Sérelmeinkről - reálisan
Lelkiség
"Saját teste templomáról beszélt..."
Szentírás-magyarázat
Élő kövekké válni
Homíliavázlat
Krisztusra alapozott templom
LITURGIA
A HÉT SZENTJEI
Nagy Szent Leó pápa
Szent Caesarius arles-i püspök beszédeiből
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Szolidaritás és életminőség
A szociális reformért küzdött
Giesswein Sándor halálának 80. évfordulójára
A dévai gyerekekért...
Fontos és sürgős tudnivalók
a civil szervezetek állami támogatásáról
Lapszél
Megbékélünk-e?
Élő egyház
A papság helyzete a mai világban
"Minket szeret az Isten a legjobban?"
A nyugati magyar katolikus értelmiség tanácskozásáról
Seregély István egri érsek előadása
Nagykőrös öröme
A császár unokája hazánkban járt
Az etióp egyház képviseletében...
Egyházmegyei családi lelki nap Veszprémben
Élő egyház
Hit és kultúra az egyesült Európában
VALLÁSSZABADSÁG?
Feszület eltávolítása Olaszországban
Római egyetemek évnyitó szentmiséje
Fórum
Szent Gellért-érdemérem a matektanárnak
Sokoldalú, hűséges szerzetes pap volt
Könyvespolcra
Aesopus békája
Az Olvasó írja
Esélyt az életnek!
Fórum
Almát, kenyeret vagy egyszerűen csak jelenlétet
Teréz anya és nővérei
Fórum
Aki az örökséget továbbviszi
Beszélgetés Nirmala nővérrel, a Szeretet Misszionáriusainak elöljárójával
Vértanú magyar papok a XX. században
1945-54 közt
Ünnep
Az erdélyi katolicizmus fellegvára
Kétszázötven esztendős a gyulafehérvári szeminárium
Akit "Krisztus szeretete sürgetett"
Mozaikok Rendu Rozália (1786-1856) vincés nővér életéből
Merre tovább, nyugdíjak?
Ifjúság
Nagyvárosok evangelizációja
Az egyetemisták szerepe a keresztény jövő alakításában
Bibliodráma-műhely Szegeden
Posztgraduális képzés, német nyelven
Új helyen az Andrássy-egyetem
Főként fiatalok látogatják
Honlapajánló
Programajánló
SzIE bál a Gellértben
Rejtvény
Kultúra
A Hegyi beszéd erejével...
Hetvenöt éve halt meg Tóth Árpád
"Megjöttem..."
Ami van
Az angyali költő szép emlékezete
Mozaik
Aki az ecsetjével prédikál
Százéves Anonymus szobra
A hűséges madár
A pusztától a Szentföldig
Őszi séta Vácrátóton

 

Varga Károly

Szolidaritás és életminőség

Nemrégiben egy szociológiai kutatásban a nemzedékek közötti szolidaritást vizsgáltuk - különös tekintettel az időseket támogató társadalmi magatartásra.

A Központi Statisztikai Hivatal kérdőív-részletét is felhasználó felmérésünkben arra az érdekes kontrasztra lettünk figyelmesek, hogy míg a rokoni, baráti, szomszédsági támogatást nyújtók arányában a korosztályok között semmiféle különbség nem mutatkozott, addig a támogatást kapók arányai korcsoportok szerint markánsan eltértek egymástól. A segítség kapásának, fogadásának átlagos mértékét a 30-59 év közötti széles felnőtt-középkorú sávban találtuk. A 18-29 év közötti fiatalok az átlagosnál sokkal több, míg a 60 évesnél idősebb korosztály tagjai az átlagosnál is kevesebb támogatást kaptak. Ez az eredmény igencsak meghökkentő volt, hiszen nem vitás, hogy mai társadalmunkban két egyaránt támogatásra szoruló korosztály van: a fiatalok és az öregek. Vitatkozni legfeljebb azon lehet, hogy kettejük közül melyikük részesüljön jóval több, melyikük csak mérsékelten több támogatásban, mint a középső korosztály. Azt azonban, hogy az öregek nemcsak a fiataloktól, de az aktív felnőtt korúaktól is leszakadnak a kapott támogatás mértékében, megdöbbenéssel kellett tapasztalnunk.

További érdekes eredményeket is hozott a vizsgálat. Például, hogy segítő magatartásukról leginkább azok számoltak be, akik a kérdőív egy másik részén azt jelezték, hogy gyerekkorukban szüleiktől is ilyen segítőkész magatartást láttak. De a legérdekesebb talán az volt, hogy a segítséget kapók 12 százalékkal magasabb arányban azoktól kaptak, akiknek maguk is adtak, az "adók" pedig 18 százalékkal magasabb arányban azokat segítették, akiktől maguk is támogatást kaptak. Vagyis adatainkból kirajzolódott a kölcsönös szolidaritás kultúrája. E kultúra természetét mélyebben vizsgálva két érdekes különbséget észleltünk. Az egyik az volt, hogy más a körültekintést nélkülöző "ad hoc" kisegítés, és megint más a rendszerelvű, hosszabb távú (fejlesztő) segítség. Míg az előbbi csupán eseti, legfeljebb kényszerből ismétlődő (miután a támogatottakat nem segíti ki abból az állapotból, ahol újból és újból segítségre szorulnak), addig az utóbbinak célja és programja a rászorulók felemelkedési esélyének javítása.

A másik érdekes belátás ehhez kapcsolódott. Miután azt találtuk, hogy a maguk is segítőkésznek mutatkozó öregek (akik még a saját kevesükből is akartak és tudtak adni valamit gyermekeiknek-unokáiknak) kaptak jelentősen nagyobb arányban egymástól és mindenkitől, ezt a tényt csak úgy tudtuk értelmezni, hogy a szolidaritás kultúrájában döntő jelentősége van a segítségre rászorulók önképének. Ha ugyanis a segítségre váró fél önképében megjelenik az a vonás, hogy ő is tud adni valami értékeset a másiknak, ezzel jelentős lépést tesz a maga számára szükséges segítség megszerzése felé is.

Ez a felismerés megszívlelendő lehetne a szociálpolitika irányítói számára is. Azt sugallja ugyanis, hogy a támadáspontot célszerű áthelyeznünk a lehetséges segítők karitatív beállítódásra irányuló befolyásolásától a segítségre szorulók fejlesztésére. Azaz hogy belássák: ők is tudnak valami hasznos adalékkal szolgálni az illető segítő kapcsolat, sőt a szűkebb vagy tágabb társadalmi környezet számára is. Lehet, hogy ez sem hozna gyors eredményt, az azonban biztosnak tűnik, hogy a segítségre szorulók - idősek és egyéb megsegítendők - saját önképének reformja nélkül (és anélkül, hogy ők maguk is megpróbálnák ezt a bizonyos segítési viszonyt valamiképpen oda-vissza hasznosuló rendszerré alakítani) a támogatás magasabb szintre emelése eléggé reménytelen óhaj.

Az időseket (és általában a rászorulókat, a támogatást várókat) kell tehát rávezetni arra, hogy maguk is próbálkozzanak kiváltani környezetükből, személyesen és összefogással, az intézményesülő, de az élő kapcsolati formákat is fenntartó támogatást. Ennek a tudományos felfedezésre alapozott új magatartásnak a keretei lehetnének a civil társadalom és a történelmi keresztény felekezetek szerveződései (például egyházközségi, Kolping-, KÉSZ-szervezetek, katolikus pedagógus-, orvosegyesületek, nyugdíjas körök, stb.). Követésre érdemes minták mutatkoznak erre például Németországban, ahol korszerű problémamegbeszélő "tréningekkel", önsegítő foglalkozásokkal, öntanácsadással igen eredményesen működnek. Ilyen szemléletváltás nélkül viszont még a nagyobb anyagi ráfordítás mellett sem sikerülhetne a kitörés az "ad hoc" segítési viszony célszerűtlen - mert a rászorulókat passzivitásban tartó - válfajából.

Végezetül érdemes azt a kérdést is föltenni: kimutatható-e összefüggés a a szolidaritás kultúrája és a vallásosság között?

Az eredményadatok felszíni rétegében csalódás ért bennünket. Nem találtunk egyértelmű adatot arról, hogy az így felosztott népesség (a Tomka Miklós által kialakított kategóriákat: egyháziasan vallásos, a maga módján vallásos, nem vallásos) melyik csoportjában erősebb vagy gyengébb a segítőkészség. Egy réteggel mélyebbre kellett mennünk, hogy az adatok mögött láthatóvá váljék a mélyebb összefüggés: ehhez felhasználtuk a személy "konfliktuskezelési stratégiáit" vizsgáló teszt adatait, melyek összekapcsolták a szolidaritás összesített mutatóját (segít vagy nem segít) a három vallásossági kategóriával. Ekkor kiderült, hogy azok a leginkább segítőkészek, akik a konfliktusok kezelésében "érzékeny lelkiismeretűek" (és tekintetbe veszik a másik szempontjait is), legkevésbé viszont azok, akik "erőszakosak" (és irtóznak az engedékenységtől), s közbülső helyet foglalnak el az "együttműködő, de lazább lelkiismeretű" személyek. Másfelől e három konfliktuskezelő típust szembesítve a vallásossági kategóriákkal, azt kaptuk, hogy a nem vallásosak között kiugróan magas az utóbbi kettő aránya, vagyis az "erőszakos" és "lazább lelkiismeretű" konfliktuskezelőké. Az egyház tanítása szerint a vallásosak pedig épp az "érzékeny lelkiismerettel közös megoldást keresők" között vannak többségben, akiket leginkább jellemez a segítőkészség és a szolidaritás kultúrája.

(A szerző egyetemi tanár, a szociológiatudomány doktora.)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu