|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Szentírás-magyarázat "Saját teste templomáról beszélt..." (Évközi 32. vasárnap - Jn 2,13-22) A római liturgikus kalendárium szerint idén november 9-én az évközi "zöld" vasárnap (32.) helyett fehér színben üljük a XII. századtól "a Város (Urbs) és a Földkerekség (Orbis) minden templomának anyjává és fejévé" vált lateráni bazilika felszentelésének ünnepét. Ezen a napon János könyvének 2. fejezetéből olvassuk az evangéliumot: a templom megtisztítását. Jézus első ízben megy Jeruzsálembe, hogy egyfelől eleget tegyen a törvény parancsának, másfelől meg, hogy bemutatkozzék, mint a törvény beteljesítője. A pogányok udvarában színes társaság veszi körül, hatalmas a nyüzsgés-mozgás, áldozati állatokat vásárolnak, és itt üzletelnek a pénzváltók is. Jézus jó ideig nézi a vásári forgatagot, de a Lélek "megmozdul" benne, és kiűzi a "kufárokat" a templomból. Felborítja a pénzváltók asztalait: az Úr hajléka ugyanis nem üzlet és nem bank. Különös módon a templomőrség nem avatkozik be a felfordulásba, a tanítványok pedig ámulva nézik a haragvó Jézust. Tettét prófétai jelnek gondolhatjuk, amely a régi prófétákat utánozza. János szövege inkább Zakariás prófétára emlékeztet, mint Jeremiásra: el innen, el a madarakkal is - vö.: "Nem lesznek többé kereskedők a Seregek Urának templomában azon a napon" (14,21). A megzavart zsidók - talán prófétai jelekre emlékezve - azt firtatják, hogy milyen hatalommal teszed mindezt? (vö. 2,18). Rontsátok le a templomot és én három nap alatt felépítem azt (vö. 2,19) - válaszol Jézus. A Mester ebben a mondatban két olyan igét is használ, amely egyaránt vehető szó szerint és átvitt értelemben: lerontani a templomot, elveszíteni az emberi testet. Ugyanígy a felépíteni igének is két jelentése van: felépíteni egy épületet, feltámasztani a testet. Jézus valójában harmadnapi feltámadásáról, saját templomáról beszél, amelyet a tanítványok is majd csak húsvét után értenek meg, miután Isten a tettek nyelvén (a feltámasztás révén) szól hozzájuk. Jézus templomi fellépése ugyanis egyértelműen egy "új korszak" bejelentése, a messiási idők érkezésének hirdetése. Az üdvösség gyújtópontja már nem a templom, hanem a feltámadt Krisztus, akinek értünk megtört teste és kiontott vére köré fogják kijegecesíteni istentiszteletüket az első keresztények. Húsvét után tudjuk már, amit Szent Ágoston prédikál: "Krisztus Urunk tehát (testvérek) be akar lépni, és közöttünk akar lakni, ezért mondotta mintegy építő szándékkal: »Új parancsot adok nektek: szeressétek egymást!« (vö.: Jn 13,34). Parancsot adok nektek, mondta. Amíg ugyanis régiek voltatok, még nem alkottátok az én házamat. Saját romjaitokban hevertetek. Szeressétek tehát egymást, hogy kiemelkedjetek régi romjaitokból." Sulyok Elemér
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|