Uj Ember

2002.06.09
LVIII. évf. 23. (2810.)

Megjelent az Új Ember Magazin júniusi száma

Főoldal
Címlap
Mindennapi szabadsághoz mindennapi igazságot
Zebegény legyen újabb Csíksomlyó
Az életért futottak
Anyaotthon építésére gyűjtöttek a sportversenyen
Te Deum
Lelkiség
Küldetés és meghívottság
Részvételünk a liturgiában
ÉLET ÉS LITURGIA
Cursillo - a Kereszténység Tanfolyama Mozgalom
Harmincöt éves a katolikus Karizmatikus Megújulás
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Pénzváltók és adószedők
Kék virág és szép világ
Az egyház ostromlott vára
Lelki ismeret
Jegyzetlap
Lapszél
Árnyék - reklám
Élő egyház
A gyógyító szent templomának gyógyulásáért
Kétszázharminc éves alma mater Nagyváradon
Hittanos találkozó a veszprémi egyházmegyében
Diákok vetélkedője Kalocsán
Napló
Meg kellene nyugtatni az érintetteket
Folytatódhatnak a templomrekonstrukciók?
Élő egyház
Alexandru Todea bíboros temetése
Úrnapja Rómában
Románia új szentszéki nagykövete
Bush elnök a pápánál
Új templom Csernobilban
Fórum
A víz által az emberi üdvösség érdekében
Hogyan simulhat össze a hadsereg szellemisége a Mária-jelenésekkel?
Fórum
A "csábító" ügyvéd
Keresztény értelmiségiek zarándokúton
Hajnal a Duna felett
Virtuális Plébánia
Még egyszer - utoljára - a békéről
Halmos-napok
Emberjobbítás
Lelkipásztori tűnődések
Könyvheti újdonságok
Fórum
Szeretem a Szív Lelkiségi Központot
A jövőnek építeni...
Kétszáz éves tanulságok Szekszárdon
Kit kerestek?
Ifjúsági és családos találkozó Balatonföldváron
Rossini: Mózes
Lemezajánló
Ifjúság
Ez az a nap!
Hálaadó, dicsőítő összejövetel és evangelizáció a Kisstadionban
Két kerék - egy pumpa
A bizalom zarándokútján
Pályázat!
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Kis kolibriáda
Molnár József évfordulójára
Temetők könyve
Fába költözött Jézus
- Jézus Szíve ünnepe -
Fórum
Szakmailag is jó csapat
Látogatás a győri Hitvallás szerkesztőségében
Mozaik
Szalézi ház Óbudán
Szobrok, sorsok, események
Csak egy hajó...
Szentek szobrai
Törpe banán
Őszinte alkotások

 

Dalos László

Kis kolibriáda

Igen öregnek láttuk Szilárd Jánost, pedig akkor mindöszsze ötvenkét éves volt, mi viszont, betűvető-süvölvények éppen csak elhagytuk a tizennyolcat-tizenkilencet.

János bátyánk, a Mikszáth Kálmánt istenítő, az ő hangját követő prózista, ez a csupa derű ember - két mankóval járt, mert a fél lábát elveszítette az első világégésben. Mi mégsem a hadirokkantat láttuk benne, hanem a mesemondót. Amikor megszólalt, huncutul, kemencei jóízekkel (az egykori Hont megye Kemence nevű községében született), egy-két perc múlva dőlt belőlünk a kacagás, mert amiket elmondott és ahogyan elmondta - annak nem lehetett, nem is akartunk ellenállni.

Szilárd János legmulatságosabb könyvének címe: Az apám fia; anekdotázó jókedvének visszatérő, örökös ideje a gyerekkor. S ez azért is hatott ránk annyira - amikor törzsasztala mellett ülhettünk a budai Fő utca egyik kocsmájában, mert mi magunk is még oly közel voltunk boldogult srác-esztendőinkhez.

János bácsi, szelíd szóval, nevelgetett is minket:

Gyerekeim, soha ne írjatok írógépen! Nem jó az. Odafurakodik a szívetek meg a szavaitok közé, meggépesíti a mondataitokat. Tintával, hegyes végű tollal kell írni, magam ma is a legszívesebben lúdtollal vetném a betűket...

Ezt a lúdtoll-ügyet kissé már távolinak éreztük. De a toll, a töltőtoll, még a mártogatós is a kezünk ügyében volt, így vetettük a betűt.

Sz. J. már öt éve a dunaszekcsői temetőben aludta örök álmát, amikor - némi bűntudattal - megvettem az első írógépet. A néhai NDK-ból importálták ezt a Kolibri nevű, rendkívül alacsony-kis táskamasinát, tejeskávé színű műbőrtokban. Meglehetősen borsos volt az ára. Jól emlékszem: két költő vásárolt Kolibrit az orrom előtt, Végh György és Somlyó György. Nekem még sikerült elcsípnem az utolsó példányt.

Furfangos jószág! Meg kellett tanulnom, hogy csak két sorközfokozata van, de a széles is csupán másfél távolságnyi. Vagyis Kolibrit verő kezemnek a sor végén mindig egy felet kellett forgatnia a hengeren, hogy szabályos huszonnyolc-harminc sor legyen a végeredmény. Ez a hengerforgatósdi: fölösleges többletmunkával járt, hozzá kellett szoknom.

Amikor 1957. május 17-én - Paszkál-Ditmár-Szalók-Donát napján, egyébként szeretett költőm, Dsida Jenő ötvenedik születésnapján - megjelent a Film Színház Muzsika, amelynek magam is dolgozótársa lettem: a kis Kolibri beköltözött a körúti New York-palotába, szerkesztőségi szobámba. Írtam rajta hírt, képaláírást, jegyzetet, interjút, riportot, művészportrét, emlékezést, színműparódiát, kritikát, nekrológot stb. Munka után a Kolibri egy soha be nem zárt szekrénybe került; könnyen lába kelhetett volna, de nem nyúlt hozzá senki. Végigszolgált engem harminchárom és fél éven át (!) az 1990. október 6-i keltezésű, utolsó lapszámig...

A Film Színház Muzsika megszűnt, a Kolibrit hazahoztam, itthon kopogtam billentyűin tovább. Furcsa, de ekkor kezdtek rajta jelentkezni az anyagfáradás jelei. Először az "m" betű pattant le, majd a "g" szára tört ketté, megjavíthatatlanul. Amikor a világban már villanyírógépek, szövegszerkesztők kezdtek halkan suhanni - nekem továbbra is jólesett a Kolibri családias hangját hallgatnom. Egy ideig még úgy dolgoztam rajta, hogy a hiányzó két betű helyére - sorközt ütöttem le, a kézirat elkészülte után kézzel beírtam a "g" meg "m" betűket. Ám feleségem megsokallotta ezt a mucsai aprómunkát, s meglepett egy Silver-Reed nevű vadonatúj írógéppel. A Kolibrira tehát rákerült a tejeskávé színű tok, és imígyen egyik könyvespolcom alján kezdte meg munkátlan életét...

Most viszont mi történt?! Olvasom, hogy az évtizede romló New York-palotából egy esztendő múlva (!) luxusszálloda lesz. Teljesen újjászületik, megőrzött homlokzattal és toronnyal, a nagy múltú műemlék épület. Erre fölbuzog bennem az újdondász-vér, s vakmerően tervezgetni kezdek... Ezek szerint jövőre, mondjuk november 19-én, egyik kezemben kis szatyorral, másikban a fölébresztett Kolibrival beállítok a hotellé átlényegült New York-palotába, odalépek a recepcióhoz, megtudakolom, hogy a második emeleten, a bal sarokban, az Osvát utca felé, hajdani szerkesztőségi szobám helyén van-e lakosztály? Ha van, üres-e? Mert én - kerül, amibe kerül! - egyetlen napra kivenném.

Minden bizonnyal megnyugtató lesz a válasz.

Kulccsal, de valószínűbb: mágneses kártyával a felső zsebemben belépek a műemlék felvonóba, majd megindulok a jelzett emeleten, a loggián, amerre kell. Tudom az utat. S a luxusszállodai szobában, talán éppen ott, ahol szerkesztőségi íróasztalom állt, találok asztalt most is. Ráteszem a Kolibrit, és - bevallom - mély nosztalgiával írni kezdek. Az obsitos írógépen alighanem ez a cikk lesz az utolsó.

A mondatok, bekezdések: fulmináns szerkesztőmről, Demeter Imréről, az abszolút színházi hírlapíróról szólnak, az 1975-ben örökre eltávozott barátról, aki egyszer réges-régen ide, a New York-palotába, a Film Színház Muzsikához hívott. Kire is gondolhatnék ebben az épületben másra? Imre, köszönöm neked azt a harminchárom és fél évet!

Miután másnap kifizettem a luxusszállodai cechet, hazajövök, s a Kolibri - végleges nyugállományba kerül. Én pedig az elkészült dolgozatba legszívesebben lúdtollal írnám be a hiányzó "g" és "m" betűket, hadd mosolyogjon Szilárd János bácsi odafönn, az örök kékségen túl...

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu