Uj Ember

2001.06.10
LVII. évf. 23. (2758.)

Megjelent
az Új Ember Magazin
júniusi száma

Főoldal
Címlap
Pünkösd Martoson
"A szél kihívására a fa gyökereivel válaszol"
Csíksomlyói búcsú 2001
Ukrajnai remények és ellentmondások
A pápalátogatás előtt
Ki a fej, és hányadik?
Lelkiség
Szentháromság vasárnapjára
Az evangélium fia
Életige, 2001. június
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Lehetőség és felelősség
Ráérünk?
Jegyzetlap
Búcsú az óvodától
Lapszél
Sokba kerül?
Élő egyház
Az Első Kaposvári Egyházzenei Nap
Egy papi pálya - nyugdíj előtt
Az egyház jövője foglalkoztatja
Az Ének ünnepe
Keresztény munkásünnep
Élő egyház
Gépkocsik
Új imakönyv - vagy valamivel több?
Milingo zambiai érsek ügyéről
A római Mindszenty-megemlékezés visszhangjáról
Hírek a német egyházból
Az ünnepnapok áthelyezése ellen
Fórum
Kedves Támogatóink!
Fórum
Nagyheti emlék (2)
Jegyzetek a liturgiáról
Az új évezredben az Evangéliummal
A Sant´Egidio Közösség elnöke Magyarországon
Lapszemle
Az Olvasó írja
Ötven éve kántor Kárpátalján
Buzsáki miseruhák a fajszi templomban
Tízéves a Jerikó
Fórum
Felszentelték az Emlékezés harangját
A piarista család ünnepe Kecskeméten
Fogamzásgátlás vagy magzatelhajtás?
Kaposvári Egyházmegye
Nagykanizsai pünkösdi király
Délies hangulatban
Ifjúság
Mindenevők vagyunk
Egészséges táplálkozás
Katolikus iskolák versenyeztek
Sportvetélkedő Jánosházán
"Örülök, hogy dolgozhatok"
Zalaszabar plébánosa a hívekre is számít
Keresztes vitézek
ÚJ HANG
Rejtvény
Tíz év alattiaknak
Kultúra
Dacolni a jeges széllel
Kiszárad a hattyúk tava?
(Operaházi esték)
A betörő
Kiállítás a Horváth Endre Galériában
Éjszakai szirénaszó
Csodavárók
Fórum
Megfontolások az elváltakról 2.
Második házasság a katolikus egyházban?
A lélek szótára
Felvilágosodás
Rejtvény
Mozaik
"Spájz" a töviseken
Végső nyughelyén a "jó pápa"
Ember az embertelenségben
Angyal szállt le...
Római mesék
Alexandriai Szent Katalin-oltár adományozása és felszentelése
A Jó Pásztor Nővérek a romákért

 

Jegyzetek a liturgiáról

Nagyheti emlék (2)

Róma és a magyar püspöki kar legszigorúbb rendelkezése ellenére a templomban délután ötkor, verőfényes napsütésben énekelték: "Ez az az éjszaka..."


Miért ragaszkodik Róma és a magyar püspöki kar ahhoz, hogy a húsvéti vigíliát éjszaka tartsák?

1. A nagyheti liturgiát megújító római instrukció azt kívánja, hogy a nagyheti szertartásokat a megünnepelt esemény hozzávetőleges időpontjában tartsák. Mivel Krisztus a húsvétra virradó éjszaka támadt fel, "a szombat egészen estig maradjon az Úr halála fölötti gyász és elmélkedés ideje, a vigília pedig kezdődjék éjszaka, úgy, hogy a misére körülbelül éjféltájban kerüljön sor. Ahol a körülmények miatt e szertartást korábbra kell hozni, ott is ügyeljenek arra, hogy az semmiképpen se kezdődjék napnyugta előtt." Az éjszakai vigília mellett szóló első érv tehát: az Úr feltámadásának időpontja és az egyház ehhez igazodó rendelkezése.

2. Az éjszakát írja elő magának a szertartásnak rendje, cselekményei és szövegei is. A tűz megszentelése, a húsvéti gyertya megáldása, az Exsultet szövege: mind feltételezi, hogy a szertartást sötétségben kezdjék.

3. Ám megemlítenék még egy további érvet is. A vigíliát és a benne lévő keresztségi szertartást keresztény őseink mindig éjszaka tartoták, a misztériumok kiváltságos idejében. Sokat emlegettük, hogy a zsinat a húsvéti misztériumot tekinti a liturgia és a keresztény élet központjának. Ez a misztérium nem csupán megemlékezés, hanem egy titokzatos történés. Ahogy a zsidó nép éjszaka hagyta el Egyiptomot, s a tűzoszlop vezetése mellett érkezett a határhoz, a Vörös-tengerhez, melyen át kellett mennie ahhoz, hogy megszabaduljon a szolgaságból, úgy a húsvéti tűzoszlop, a Gyertya is a sötétségben fénylik, hogy elválaszsza a Krisztus-hívőket "a caligine peccatorum", a bűn sötétségétől, és "sociat sanctitati", a szentségbe bekapcsolja őket. Ez a keresztségi misztérium újul meg évről évre a húsvéti éjszakán. A húsvét először nem a világnak szól, hanem azoknak, akik belépnek e misztériumba. A húsvét nem harsogással kezdődik, hanem egy egészen intim cselekménysorral. Az éjszaka a misztérium jeles ideje.

A délutáni "feltámadási szertartásban" a manifesztáció hangsúlyos. Az éjszakai vigília a súlyt a misztériumra helyezi.

Dobszay László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu