Uj Ember

2001.06.10
LVII. évf. 23. (2758.)

Megjelent
az Új Ember Magazin
júniusi száma

Főoldal
Címlap
Pünkösd Martoson
"A szél kihívására a fa gyökereivel válaszol"
Csíksomlyói búcsú 2001
Ukrajnai remények és ellentmondások
A pápalátogatás előtt
Ki a fej, és hányadik?
Lelkiség
Szentháromság vasárnapjára
Az evangélium fia
Életige, 2001. június
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Lehetőség és felelősség
Ráérünk?
Jegyzetlap
Búcsú az óvodától
Lapszél
Sokba kerül?
Élő egyház
Az Első Kaposvári Egyházzenei Nap
Egy papi pálya - nyugdíj előtt
Az egyház jövője foglalkoztatja
Az Ének ünnepe
Keresztény munkásünnep
Élő egyház
Gépkocsik
Új imakönyv - vagy valamivel több?
Milingo zambiai érsek ügyéről
A római Mindszenty-megemlékezés visszhangjáról
Hírek a német egyházból
Az ünnepnapok áthelyezése ellen
Fórum
Kedves Támogatóink!
Fórum
Nagyheti emlék (2)
Jegyzetek a liturgiáról
Az új évezredben az Evangéliummal
A Sant´Egidio Közösség elnöke Magyarországon
Lapszemle
Az Olvasó írja
Ötven éve kántor Kárpátalján
Buzsáki miseruhák a fajszi templomban
Tízéves a Jerikó
Fórum
Felszentelték az Emlékezés harangját
A piarista család ünnepe Kecskeméten
Fogamzásgátlás vagy magzatelhajtás?
Kaposvári Egyházmegye
Nagykanizsai pünkösdi király
Délies hangulatban
Ifjúság
Mindenevők vagyunk
Egészséges táplálkozás
Katolikus iskolák versenyeztek
Sportvetélkedő Jánosházán
"Örülök, hogy dolgozhatok"
Zalaszabar plébánosa a hívekre is számít
Keresztes vitézek
ÚJ HANG
Rejtvény
Tíz év alattiaknak
Kultúra
Dacolni a jeges széllel
Kiszárad a hattyúk tava?
(Operaházi esték)
A betörő
Kiállítás a Horváth Endre Galériában
Éjszakai szirénaszó
Csodavárók
Fórum
Megfontolások az elváltakról 2.
Második házasság a katolikus egyházban?
A lélek szótára
Felvilágosodás
Rejtvény
Mozaik
"Spájz" a töviseken
Végső nyughelyén a "jó pápa"
Ember az embertelenségben
Angyal szállt le...
Római mesék
Alexandriai Szent Katalin-oltár adományozása és felszentelése
A Jó Pásztor Nővérek a romákért

 

Kálmán Attila

Lehetőség és felelősség

Németh László szerint: "A kultúra nem tudás, nem művészi produkció, hanem valami életet szabályozó elv, amely egy embercsoport minden tagjának belső mágnese, irányítója" (Molnár Albert zsoltárai és ritmikájuk, 1928.).

Az iskola egyik legfontosabb feladata az így értelmezett kultúra őrzése, frissítése, átörökítése.

Az egyházi iskolának elsősorban a keresztény/keresztyén és a nemzeti kultúra továbbítását kell vállalnia. Rámutatva arra, hogy az előbbiben az összetartó erő egyetlen élő személy: Jézus Krisztus, a magyar nemzeti kultúra belső mágnese pedig: csodálatosan gazdag, értékes anyanyelvünk és népművészetünk.

Nyíltan vállaljuk, hogy az egyházi iskola konzervatív intézmény. Ez nem maradiságot jelent, hanem csupán annyit, hogy kipróbált ismereteket, értékeket közvetít, bevált módszerekkel. Következetes szigorral, igényességgel, de ugyanakkor kiszámíthatóan, krisztusi szeretettel. Nem lehet kevésbé jól felszerelt, mint más iskolák, és nem adhat kevesebbet azoknál. Többletet azonban nem túlterheléssel vagy korai szakosodással biztosít, hanem sajátos légkörével, módszereivel, belső energiák fölszabadításával, testi-lelki-szellemi harmóniára törekvéssel.

Azzal, ahogyan a tanárok beszélnek egymáshoz és egymásról, a diákokhoz és a diákokról, ahogy megszervezik tanítványaik munkáját, ellenőrzését, szabadidejét. Nem csupán a diákjainktól követelik meg a tiszteletet, hanem ők is tisztelik a rájuk bízott fiatalokat. Krisztusban testvérnek tekintik őket. A rendetlenkedőket is. A legcsodálatosabb dolog, ha a diákok kisebb-nagyobb csoportjával őszinte imaközösségbe tudunk kerülni. Mert olyankor nyílnak meg igazán és születnek a legfontosabb elhatározások, "pálfordulások". Igazolva, hogy a mai fiatalok is csak belülről formálhatók.

Számukra hiteles emberek által, számukra hiteles ismeretanyagon keresztül és számukra érthető nyelven megszólítva.

Ma, amikor 6-8 évenként megkétszereződik a Földön az ismeretanyag, képtelenség mindent megtanítani abból, amire diákjainknak 20-30 év múlva szükségük lesz. Igaza van Szentgyörgyi Albertnek, hogy felesleges a sok lényegtelen név, évszám és egyéb adat megjegyzése. Meg kell azonban őket tanítani logikusan gondolkodni, hogy ne legyenek manipulálhatók. Fejleszteni kell az ízlésüket, hogy különbséget tudjanak tenni szép és rút, értékes és talmi között, edzeni kell a testüket és a jellemüket, hogy legyen tartásuk és kitartásuk, fejleszteni a kommunikációs készségüket, hogy meg tudjanak érteni másokat és meg tudják magukat értetni másokkal, s nekünk, egyházi iskolákban tanítóknak az egyik legfontosabb feladatunk, hogy törődjünk a lelkükkel is.

Sokak szerint a hit nem örökölhető és nem tanítható. Az azonban bizonyos, hogy nyújthatók olyan ismeretek, tapasztalatok, élmények, amelyek elősegíthetik azt, hogy diákjaink megkaphassák a hit ajándékát. Rátaláljanak életük igazi értelmére: Istenünkre.

A missziói parancs ("Elmenvén tegyetek tanítványokká minden népeket ..." Máté 28/19) ma is mindnyájunknak szól. Az utóbbi tíz évben megnőttek a lehetőségeink, de ezzel együtt a felelősségünk is (azokkal a diákokkal szemben is - több mint 90%! -, akik nem jutnak el egyházi iskolába). A feladat évről évre nehezebbnek látszik, mert a ma óvodába, iskolába kerülő gyermekek többségének már nem csupán a szülei, hanem a nagyszülei sem kaphattak intézményes egyházi nevelést. Ugyanakkor biztató, hogy lassan szülővé, pedagógussá érnek azok a fiatalok, akik ismét megkaphatták ezt a lehetőséget.

Pál apostol a rómabeliekhez írott levelében (9/16.) így fogalmaz: "Nem azé aki akarja, sem nem azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené." Ez nem tétlenségre ítélést jelent, hanem azt, hogy a szántás, a vetés és az aratás terhe és felelőssége a miénk, de sohase felejtsük el: a növekedést az Úr adja.

A szerző az Antall-kormány oktatási államtitkára, jelenleg a Pápai Református Gimnázium igazgatója, református egyházkerületi főgondnok.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu