|
Névtelen, de nem személytelen… Harmincéves a magyarországi telefonos
Mindanynyian jártunk már úgy, hogy szóltunk volna, de nem volt kinek – fájdalmunk nem tudtuk megosztani senkivel. Körülvett a süket, halott csönd, mintha csak magunk lennénk a világon. Az eleven, várakozó szótlanság hiányzott akkor, amely ha körülölel, nemcsak hallgatni – meghallgatni is tud. És ha kell, s amennyit kell, szólni is képes. A másik ember jelenlétének helye tátongott. A jelenlété, amely tanácstalanságunk idején – jó tanácsok nélkül is – életet menthet. A másik ember a legdrágábbat: időt ad ilyenkor, hogy saját szavaink tükrében magunkra nézhessünk, s így időt adjunk magunknak. Hogy ne döntsünk elhamarkodottan, kétségbeesetten. Hogy életet nyerhessünk. Figyelmét, hallgatását és szavait, bátorítani és gyógyítani képes jelenlétét adja minden segítő munkatárs is, aki egy-egy telefonos lelki elsősegély-szolgálatnál dolgozik. A krízisben lévő emberek segélykérését hallgatva, velük beszélgetve arcok és nevek nélkül is személyes találkozások jöhetnek létre. 1952-ben Chad Varah anglikán lelkész indította el önkéntes, laikus munkatársak közreműködésével az első telefonos lelki elsősegély-szolgálatot Londonban, reményvesztett, öngyilkosságra készülő emberek számára. Az első magyarországi szolgálat 1970-ben alakult Debrecenben. A Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ) 1986-ban jött létre. Jelenleg négy régióban huszonkilenc szolgálatuk működik. Céljuk az öngyilkosságok megelőzése, a bajbajutottak „kísérése” krízisük idején és a mentálhigiénés megelőzés. Ezzel nemegyszer az egészségügyi ellátás betegségmegelőző szerepét is magukra vállalják. Hívásuk ingyenes. Valamelyik telefonos szolgálat mindig elérhető: olykor talán helyettünk. Amikor épp beszélünk a meghallgatás helyett, vagy hallgatunk, ha szólnunk kellene. Az ő munkájuk a mi feladatunk is. Szigeti László Éjjel-nappal hívható lelki elsősegély telefonszolgálatok
Napi 12 órás vagy annál rövidebb ideig működő szolgálatok Tagszolgálatok
Társszolgálatok
A szolgálatok általában a saját körzetükből, illetve régiójukból fogadnak hívásokat. A 80-as számok a MATÁV által támogatott ingyenes, úgynevezett zöld számok. (* jelzi, ha a szolgálat hívása nem ingyenes)
|
Új
Ember: ujember@drotposta.hu
|