|
A kultúraközösség dilemmái
Az összehasonlító irodalomtudomány egyik legjelentősebb
hazai képviselője, Vajda György Mihály 85. születésnapjának megünneplésére
rendezték Szegeden azt a konferenciát, melynek előadásait Fried István
és Kürtösi Katalin szerkesztették kötetbe. A húsz tanulmányt
Vajda György Mihály könyveinek, tanulmányainak válogatott bibliográfiája
teszi teljessé. A tanulmányok írói majdnem mind az ünnepelt tanítványai.
Vannak, akik hajdan szegedi egyetemi előadásain - tantermet nem biztosítottak
neki, a folyosón beszélt - döbbentek rá, hogy az akkoriban kötelező irodalom
mellett létezik "másik" is, amely a műalkotásokat merőben szokatlan, "elvetett"
nézőpontból közelíti meg, s teljesebb, hitelesebb megértésükhöz segít.
Később az Irodalomtudományi Intézetben működve szélesítette az irodalomértés
horizontját, lazította a dogmákat, lett világszerte megbecsült tudós,
igazi úriember, aki a zaklatott időkbe is belopott valamit a Monarchia
szellemiségéből.
A tiszteletére született tanulmányok méltatása
olyan irodalmi s világirodalmi ismereteket kívánna, amilyenekkel e sorok
írója sajnos nem rendelkezik. Inkább "csemegéztem" belőlük, néha őszinte
örömmel, némi meghatottsággal emlékezve. Ilyen érzéssel olvastam Ferenczi
László Bóka Lászlóról írt személyes hangú sorait. Együtt hallgattuk
Bóka elbűvölő előadásait, együtt jártunk legendás esti szemináriumaira,
aggódva figyeltük, amint zihálva kapkodott levegőért, s máig nem felejtjük
ironikus, apai mosolyát, amint bölcs elnézéssel hallgatta botladozó eszmefuttatásainkat.
Tudom, voltak bűnei, hibái, s ha ezekről faggattuk, ennyit mondott: "Féltem."
Zseniális volt, csodálatos ötletekkel, melyeket aztán ott hagyott, hadd
bíbelődjön velük más. Főzte húsleveseit, iszogatott a legendás Konzsokban
nyelvész barátaival, regényeket, verseket írt, azt mondhatnám, ha nem
hangoznék illetlenül, sietett - meghalni. Alighanem éppen Ferenczi László
volt legkedvesebb tanítványa, s ő most nem múló szeretetével idézte talányos
mesterét.
Rendkívül izgalmas kérdésekkel szembesít Fried
István Posztmodern társadalom felé? című tanulmánya, amely azért
is fontos, mert az irodalomértelmezés módszereivel vizsgálja a társadalom
alakulását. A századforduló életérzését Márai még úgy fogalmazta
meg: valami nincs rendben, s ott máig az autonómia megőrzésének módja
körül folyik a vita. Európa többi részén viszont szétzüllesztették a társadalmakat,
ezért emitt más lehetőségek között kell országot, gazdaságot építeni,
és átmenteni vagy felkelteni a kultúra igényét. Gondosan tárja föl Fried
István a nacionalizmus gyökereit. Ez az általánosan tapasztalható társadalomszemlélet,
amelyet Orwell joggal minősít "gyűlölet-hétnek", bizonyos rétegekben
állandósul, s mélységesen elítéli a pluralizmus bárminemű megnyilvánulását.
Térhódítását megkönnyíti a széles rétegek politikai közömbössége, amelynek
kiváltója a politikusok irántuk tanúsított érzéketlensége. A modern társadalom
megerősödésének az a feltétele, hogy tagjai meghallják a lét hívását.
Heidegger ezzel kapcsolatos gondolatát idézi kitűnő tanulmánya
befejezésében Fried István: "A világ az örökkön nem tárgyi, amelynek mindaddig
részei vagyunk, amíg születés és halál, áldás és átok pályái a létbe vonva
megtartanak minket. Ahol történelmünk lényegi döntései születnek, amelyeket
magunkra vállalunk és feladunk, félreismerünk, és amelyekre ismét rákérdezünk,
nos, ott van jelen a világ." Ez a megértett és birtokba vett vagy elutasított
világ az otthonunk, de nekünk kell otthonossá tennünk.
Rónay László
|