Uj Ember

2007.09.09
LXIII. évf. 36. (3082.)

Kapható
az Új Ember
könyvesboltjaiban!

Főoldal
Címlap
Bátorító üzenet a túlélésről
XVI. Benedek Mariazellbe látogat
Megérkezett az ereklye a városmisszióra
Lisieux-i Szent Teréz relikviája a hazai templomokban
Ökumenikus nagygyűlés Erdélyben
Környezetvédelmi szempontok a nagyszebeni találkozón
Országos tanévnyitó Debrecenben
Iskolát áldottak meg a cívisvárosban
Vannak még tartalékaink
Lelkiség
Nagyra becsülte az erőnket
Szentírás-magyarázat
Ki érti ezt?
Homíliavázlat
Megszólít-e a liturgia?
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Nem teszünk különbséget magyar és magyar között
Beszélgetés a külföldön élő magyarok püspökével
Az egyházat ért támadásokról
Élő egyház
Mindszenty József hagyatékából
Rendhagyó kiállítás a Szent István-bazilika kincstárában
Papok és szüleik a vértanú nyomában
Zarándoklat Rábakethelyen
Baloldaliak és keresztények közös fellépése
Százéves templom Budakalászon
"Szentév" a Pilis lábánál
Egyházközségi lapok a misszióért
Élő egyház
Szomszédunkban a pápa
Fórum
Hejcei évek
Pétery és Badalik püspök internálásáról
Mennyi az annyi?
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Élmény és érték
Könyvespolcra
Aki a szeretetet választotta
Vasmisés jubileum Bécsben
Fórum
Szentmise a Gellért-hegyen
Utolsó pillanatok
A belvárosban is készülnek a misszióra
Történelmi pápalátogatás Heiligenkreuzban
Az ősi apátságban magyar emlékekkel is találkozhatunk
Fórum
"A béke új neve: fejlődés"
Konferencia a migrációról és a városi létről
Meditáció a városról
Fórum
Az egyház az élet elleni támadásokról
Szent az élet
Hogyan lett egyházdoktor?
Lisieux-i Szent Teréz "tudománya"
Isten gyermekeinek szabadságáról
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége IX. rész
Ifjúság
Városmisszió a kávéházban
Egy asztalnál Tóth Verával vagy egy rapper pappal
Fiatalok az ősi kegyhelyen
Hordozható Mária-szobrok országos találkozója
A gyerekkor sűrűje
A szabad vasárnapért!
Minden, ami film
A Faludi Akadémia programjairól
REJTVÉNY
Magyar várak
Kultúra
Három próféta
Provokatív nyitótárlat a szegedi Reök-palotában
Miként válik valósággá a hihetetlen
Nézőtér
Arles székesegyháza
Tíz mondat az anyanyelvről
Jelenem-múltam
Paletta
Fórum
Itália: Perugiától Rómáig
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (13.)
Mozaik
Titkos erők
"Országimázs-kiállítás" a városmisszióra
Szent Callixtus katakombájában
A szőlő legendája
Ókori szőlőkontingens

 

A szőlő legendája

Közeleg a szőlőszüret ideje, és adódik a kérdés: vajon honnan került hozzánk e kiváló gyümölcs, amelyből nemes nedű is készül évezredek óta.


Több mint négyezer évvel ezelőtt a Kaukázus környékén élő örmények fogták kultúrába, azaz kezdték ültetvényszerűen telepíteni a szőlőt. Onnan terjedt el Babilóniába, Szíriába és Palesztinába. Innen már csak egy ugrás volt Egyiptom és a görög szigetvilág, ahol az időszámításunk előtti második évezredben, jóval a homéroszi kor előtt, gyökeret vert a szőlő. A görögök átadták a szőlőművelés tudományát az etruszkoknak, akiktől a rómaiak eltanulták. A szőlő- és borkultúrával együtt a görögök a mítoszaikat is "exportálták", így vált Bacchus a rómaiak boristenévé. Az ő tiszteletére tartott bacchanáliák jókedvét a bor szorgalmas fogyasztása alapozta meg.

Ókori szőlőkontingens

Nem új találmány az Európai Unióban, hogy egyes mezőgazdasági termények kontingentáltak (azaz meghatározzák, hogy mennyit szabad egy-egy országnak az adott növényfajból exportálnia). Ezt már a rómaiak is alkalmazták! Történt ugyanis, hogy a Római Birodalom meghódított tartományaiba, ahol arra alkalmas volt a föld és a klíma, szőlőt telepítettek, így Pannóniában is hatalmas szőlőskertek alakultak ki. Ennek következtében komoly konkurenseivé váltak az Appennini-félszigetnek. A római, anyaországbeli szőlőbirtokosok és bortermelők nyomására Domitianus császárKr. u. 92-ben megtiltotta Pannóniában a szőlőtermesztést, és a tövek java részét kivágatta. Kétszáz évvel később Probus császártelepíttetett ismét szőlőt a Duna menti tartományokba.

Budai szőlőskertek

A középkori Várkert szőlőültetvényének elpusztításával akarta Róbert Károly király a budai polgárokat a várfalak mögül kicsalogatniaz 1302-ben történt ostrom alkalmával. Ez sikerült is, hiszen a szőlő és a bor fontos bevételi forrása volt a polgárságnak. Ám a várból kitörő budaiak szétverték a király seregeit.

Egészen a XIX. század közepéig szőlőskertek borították a budai domboldalakat, és ma, százötven-kétszáz évvel később nehéz elképzelni, hogy - miközben csúcsforgalomban araszolunk mondjuk az Istenhegyi vagy a Ménesi úton - ugyanitt szőlőt szüreteltek a szorgos gazdák.

A Szőlő Jövésnek Könyve

Ezzel a páratlan dokumentummal Kőszeg városa dicsekedhet. Az 1740-es évtől kezdve a Szent György napján szedett szőlőjövéseket (hajtásokat) egy nagy könyvbe lerajzolták. A hajtások április végi állapotából az őszi szőlőtermésre következtettek. Ugyanígy lerajzolták a Szent Lőrinc napján (augusztus 10-én) szedett első érett fürtöket, Szent Orsolya-nap (október 21.) után pedig leírták a szüretelt szőlő állapotát, mennyiségét. Ez a hagyomány máig él, és aki Kőszegen jár, ne mulassza el megnézni a városi múzeumban ezt a becses szőlő-kultúrtörténeti ritkaságot.

Lovas Katalin

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu