Uj Ember

2007.09.09
LXIII. évf. 36. (3082.)

Kapható
az Új Ember
könyvesboltjaiban!

Főoldal
Címlap
Bátorító üzenet a túlélésről
XVI. Benedek Mariazellbe látogat
Megérkezett az ereklye a városmisszióra
Lisieux-i Szent Teréz relikviája a hazai templomokban
Ökumenikus nagygyűlés Erdélyben
Környezetvédelmi szempontok a nagyszebeni találkozón
Országos tanévnyitó Debrecenben
Iskolát áldottak meg a cívisvárosban
Vannak még tartalékaink
Lelkiség
Nagyra becsülte az erőnket
Szentírás-magyarázat
Ki érti ezt?
Homíliavázlat
Megszólít-e a liturgia?
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Nem teszünk különbséget magyar és magyar között
Beszélgetés a külföldön élő magyarok püspökével
Az egyházat ért támadásokról
Élő egyház
Mindszenty József hagyatékából
Rendhagyó kiállítás a Szent István-bazilika kincstárában
Papok és szüleik a vértanú nyomában
Zarándoklat Rábakethelyen
Baloldaliak és keresztények közös fellépése
Százéves templom Budakalászon
"Szentév" a Pilis lábánál
Egyházközségi lapok a misszióért
Élő egyház
Szomszédunkban a pápa
Fórum
Hejcei évek
Pétery és Badalik püspök internálásáról
Mennyi az annyi?
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Élmény és érték
Könyvespolcra
Aki a szeretetet választotta
Vasmisés jubileum Bécsben
Fórum
Szentmise a Gellért-hegyen
Utolsó pillanatok
A belvárosban is készülnek a misszióra
Történelmi pápalátogatás Heiligenkreuzban
Az ősi apátságban magyar emlékekkel is találkozhatunk
Fórum
"A béke új neve: fejlődés"
Konferencia a migrációról és a városi létről
Meditáció a városról
Fórum
Az egyház az élet elleni támadásokról
Szent az élet
Hogyan lett egyházdoktor?
Lisieux-i Szent Teréz "tudománya"
Isten gyermekeinek szabadságáról
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége IX. rész
Ifjúság
Városmisszió a kávéházban
Egy asztalnál Tóth Verával vagy egy rapper pappal
Fiatalok az ősi kegyhelyen
Hordozható Mária-szobrok országos találkozója
A gyerekkor sűrűje
A szabad vasárnapért!
Minden, ami film
A Faludi Akadémia programjairól
REJTVÉNY
Magyar várak
Kultúra
Három próféta
Provokatív nyitótárlat a szegedi Reök-palotában
Miként válik valósággá a hihetetlen
Nézőtér
Arles székesegyháza
Tíz mondat az anyanyelvről
Jelenem-múltam
Paletta
Fórum
Itália: Perugiától Rómáig
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (13.)
Mozaik
Titkos erők
"Országimázs-kiállítás" a városmisszióra
Szent Callixtus katakombájában
A szőlő legendája
Ókori szőlőkontingens

 

Homíliavázlat

Ki érti ezt?

Jézus szavainak, az isteni szónak a megértése ajándék, Isten ajándéka, Isten áldása. Ezért az áldásért meg kell küzdeni. Jákob, a kiválasztott patriarcha egy egész éjszakán vívta a harcát Isten angyalával ezért az áldásért. Amikor belerokkant a harcba, amikor legyőzetett, akkor virradt meg, akkor nyerte el az áldást, látóvá lett. Aki elnyeri az áldást, az mind megharcolja Jákob harcát. "Romba döntöttél, hogy te épülj föl bennem. A szégyen és a kudarc az enyém, de már szüntelen látlak téged. Istenem, legyőztél, hogy magadhoz magasztalj." - jegyzi be naplójába a szent életű Bálint Sándor. Ez a megértés útja. Ez vezet el a mai evangélium titkához is.


Az a Jézus mondja azt, hogy "aki nem gyűlöli apját, anyját... nem lehet az én tanítványom"(Lk 14,26), aki a tanítványait arra buzdította, hogy szeressék azokat, akik gyűlölik őket (Lk 6,27). Hogy van ez? Szeressétek gyűlölőiteket, gyűlöljétek szeretteiteket? Hogy kell ezt érteni, hogy kell ezt jól érteni? Hogyan értette ezt Mária vagy Péter, akiknek szembesülniük kellett Jézus szavainak valóságával, Jézus "gyűlöletével"?

Mária az első tragikus családi húsvét ünnepi zarándoklaton, a jeruzsálemi templomban kapja a "tőrdöfést", anyai, óvó, féltő szeretetének az elutasítását: "Miért kerestetek engem? Nem tudtátok, hogy nekem az én Atyám dolgaiban kell lennem?" (Lk 2,49). Nem tudták, és fájdalmasan nem is értették Jézus visszautasítását. Mária keresztútja, Jézus megértésének a keresztútja ekkor kezdődött. Meg kellett tanulnia, hogy miközben Jézus nem tűri, nem tűrheti, hogy bárki is féltse, óvja az Atya akaratától, aközben nagyon is rászorul, vágyakozik arra, hogy segítsék, bátorítsák, gyámolítsák az Atya akarata teljesítésében. Erre kérte tanítványait a Getszemáni-kertben, mindhiába (Mt 26,38). A kereszt alatt Mária már így, ezzel a megértő, együtt szenvedő, bátorító szeretettel szereti Jézust, és így szereti a Jézustól kapott tanítványokat (Jn 19,26-27), minket is. Anyai szeretete nem megóv az áldozattól, hanem erőt ad az áldozathoz.

Péter is megtapasztalja, hogy Jézus milyen éles, lesöprő indulattal, kíméletlenül utasítja vissza óvó, szenvedéstől visszatartani akaró szeretetét: "Távozz tőlem, sátán, botránkoztatsz engem, mert nem az Isten szerint gondolkozol, hanem az emberek szerint" (Mt 16,23). Péter akkor kezdi érteni Jézus "gyűlöletét", amikor a harmadszori szégyenletes tagadás után találkozik az ő tekintetével, a mindenek feletti, a mindent vállaló szeretettel. Megérti Jézust: keserves sírásra fakad (Lk 22,61-62). E megértés birtokában már képes válaszolni Jézus szeretetkérdésére (Jn 21,15-17), nemcsak szóval, hanem életével is.

Zatykó László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu