Uj Ember

2007.09.09
LXIII. évf. 36. (3082.)

Kapható
az Új Ember
könyvesboltjaiban!

Főoldal
Címlap
Bátorító üzenet a túlélésről
XVI. Benedek Mariazellbe látogat
Megérkezett az ereklye a városmisszióra
Lisieux-i Szent Teréz relikviája a hazai templomokban
Ökumenikus nagygyűlés Erdélyben
Környezetvédelmi szempontok a nagyszebeni találkozón
Országos tanévnyitó Debrecenben
Iskolát áldottak meg a cívisvárosban
Vannak még tartalékaink
Lelkiség
Nagyra becsülte az erőnket
Szentírás-magyarázat
Ki érti ezt?
Homíliavázlat
Megszólít-e a liturgia?
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Nem teszünk különbséget magyar és magyar között
Beszélgetés a külföldön élő magyarok püspökével
Az egyházat ért támadásokról
Élő egyház
Mindszenty József hagyatékából
Rendhagyó kiállítás a Szent István-bazilika kincstárában
Papok és szüleik a vértanú nyomában
Zarándoklat Rábakethelyen
Baloldaliak és keresztények közös fellépése
Százéves templom Budakalászon
"Szentév" a Pilis lábánál
Egyházközségi lapok a misszióért
Élő egyház
Szomszédunkban a pápa
Fórum
Hejcei évek
Pétery és Badalik püspök internálásáról
Mennyi az annyi?
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Élmény és érték
Könyvespolcra
Aki a szeretetet választotta
Vasmisés jubileum Bécsben
Fórum
Szentmise a Gellért-hegyen
Utolsó pillanatok
A belvárosban is készülnek a misszióra
Történelmi pápalátogatás Heiligenkreuzban
Az ősi apátságban magyar emlékekkel is találkozhatunk
Fórum
"A béke új neve: fejlődés"
Konferencia a migrációról és a városi létről
Meditáció a városról
Fórum
Az egyház az élet elleni támadásokról
Szent az élet
Hogyan lett egyházdoktor?
Lisieux-i Szent Teréz "tudománya"
Isten gyermekeinek szabadságáról
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége IX. rész
Ifjúság
Városmisszió a kávéházban
Egy asztalnál Tóth Verával vagy egy rapper pappal
Fiatalok az ősi kegyhelyen
Hordozható Mária-szobrok országos találkozója
A gyerekkor sűrűje
A szabad vasárnapért!
Minden, ami film
A Faludi Akadémia programjairól
REJTVÉNY
Magyar várak
Kultúra
Három próféta
Provokatív nyitótárlat a szegedi Reök-palotában
Miként válik valósággá a hihetetlen
Nézőtér
Arles székesegyháza
Tíz mondat az anyanyelvről
Jelenem-múltam
Paletta
Fórum
Itália: Perugiától Rómáig
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (13.)
Mozaik
Titkos erők
"Országimázs-kiállítás" a városmisszióra
Szent Callixtus katakombájában
A szőlő legendája
Ókori szőlőkontingens

 

Meditáció a városról

Visszamélyül katedrálisok kora, s talán még nem tudod, mi az: nagyvárosi. Pesti utcák zsivajgó forgatagából a budai fasorok a megnyugvás. Vagy akár egy régi-új kávéház asztala. Azt tartják, manapság gyakoribb a múltba nézni, felidézni tájak és arcok csarnokát, hiszen a múlt is rejt annyi titkot, mint a jövő...

Megváltozott a város, megváltoztak az emberek, egyedül az örök dolgok bensősége tarthat meg: egy templom, ahol ég a kicsi lámpa, egy utcasarok, ahol az emlékezet köt: pénzt adtál a rongyos kendőben álldogáló, szótlan asszonynak, akinek kezében kopott, fehér bot volt. Otthon fellapozod Rainer Maria Rilke: Az áhítat könyvét, és ezt olvasod: Mert, Uram, a nagyvárosok / megbomlottak és elveszettek; / a legnagyobb sincs, mely védelmezhet, / s csekély idejük elcsorog.

Árvaság, magány, társtalan-tanácstalan fejek, szívek, udvarokban elszitált holdfény. Századkép a nagyváros, Pilinszky szerint Megállnak a sugárutak. / Egyetemes sebek a kertben.

Aztán már Kórusban mondja a költő: A Kreatúra könyörög, / leroskad, megadja magát. / A Kreatúra, Az-Ami / Könyörög, mutatja magát.

Vagyis az élet, amely nem adhatja fel magát a taposásban-tülekedésben, szeretne kilépni önsekély szűkösségéből, és igazi városba telepedni.

Vannak különleges városok, például Toscanában, a dombon San Gimignano, a szép tornyok városa, ahol gyalogos és kerékpáros a közlekedés módja, minden más a falakon kívül rekesztve. Viszonylagosság lenne, ha nem állna a téren a katedrális, benne temérdek freskó, szobor. Szóval innen kezdődik a valódi csend magaslata, legyen bármennyire magasabb az a tucatnyi régi torony, egyéni hatalmasok védőfalain belül...

A város igazi csendje maga a templom, mely a halhatatlan, örök Jeruzsálem földi képe. Erről gondolkodva nem jut-e eszünkbe a szoros összefüggés városok és templomok "lakói" közt, a közösségi összetartozás, amely örökös feladatot jelent hívőknek, lelkipásztornak; a lelkiség gyönyörű példáját említve a városmissziós hivatással, amely most megérinti a pesti utcákat, tereket, templomokat. Gazdag ősznek nézünk elébe, s tán növeli szolgálatkészségünket az említett múltba nézés, hogy feltáruljanak a titkok a XXI. századi embernek is abból az időből, amely tartammal mérhető.

A keresztényeknek kezdetben nem voltak pogány értelemben vett templomaik. Kapcsolatuk az ószövetségi templomhoz kötötte őket - ideálisan, hiszen Titus császár 70-ben leromboltatta a szent templomot, magát a várost, s így mindkettő mint a "menynyei Jeruzsálem" élt bennük, s alakította gondolkodásukat.

Egyház ott van, ahol összejönnek az eucharisztia ünneplésére, ahol Krisztus van jelen titokzatosan, eleven valóságában a "színek alatt". Minden jó hír erre utal, valamennyi bensőséges élmény e titok szabadságával hirdeti: Gyere, vándor, érdeklődő, részesedj a szabadságban, amely különbözik minden más szabadságértelmezéstől...

A korai közösség zarándok egyháznak ismerte-tudta magát, amely "mindig tartózkodott valahol", miközben szent célt látott, követett. Szent Ágoston a templom épületéről annak építésére irányította a figyelmet. A zarándok egyházról az "élő Isten városára", amely megjelent mozaikokon, szarkofágokon, mintegy áthidalva élet és halál kontrasztját, mely végül sohasem ellentmondás, hanem isteni folyamatosság. Zsoltárszó hirdeti: az Úr háza olyan, "mint nagyszerűen épült város".

És nem templom (Isten városa) vagyunk-e valahányan? Akik kiszorultak "szent falak" közül, most alkalmuk nyílhat, hogy legalább a küszöbre tegyék a lábukat, s bepillanthassanak a szentélybe, amely a békességé, találkozási helye a bibliai "menyaszszonynak és vőlegénynek", ahol nem alszik ki az örök vágy lámpája meglelni egyszer az embernek önmagát, teremtett méltóságát, ezt a már elfelejtett, rosszul értelmezett ajándékot.

A csekély idő elcsorog, de vigasztalásra mindenki szorul egyszer, gyötrelmes, nehéz percekben, melyekről csupán a lélek tud, legyen hívő vagy nem hívő.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu