|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Titkos erők "Országimázs-kiállítás" a városmisszióra
Tán nem túlzás azt állítani, hogy a főváros egyik legtekintélyesebb és legizgalmasabb kiállítóhelyévé alakult augusztus közepén a Szent István-bazilika altemploma. Az Országunk titkos ereje című tárlaton száz hazai művész vall képeivel, szobraival hitről és tanúkról, hazáról és itthoni tájakról, valóságról és álmokról. A Molnár-C. Pál Baráti Kör - magángyűjtemények anyagából válogató - kiállításáról a festőművész lánya, Csillag Éva a következőket írja a katalógus "előszavában": Kör is, többívű kör. Összeölelkeznek a generációk, a nagy elődök, az előrementek és a ma élő, aktív művészek, a magyar képzőművészet színe-javát képviselő művészek, akik a közös kiállításokon együtt szerepelnek. Meghívottként együtt állít ki az új nemzedék, akik a baráti kör hármas követelményét magukénak vallják: humánus üzenet, technikai tudás és figurális ábrázolás. A kör bővül, sokan, egyre többen vannak a hagyatékgondozók, akik teljes szívvel »menedzselik« művész hozzátartozóikat, illetve a hátramaradt életműveket...
A görögkereszt alaprajzú klasszicista altemplom falait, négyszögletes oszlopait és a térelválasztó paravánokat betöltő, szinte befogadhatatlan gazdagságú "műtárgytenger" legkorábbi darabjai a XIX-XX. század fordulójára viszik vissza a nézőt. Szinyei Merse Pál, Rippl-Rónai József, Körösfői Kriesch Aladár,Nagy Sándor munkái még az impresszionizmus, illetve a szecesszió jegyében születtek, ahogy Haranghy Jenő aprólékosan kidolgozott, megkapó, ószövetségi témájú tusrajzai is a jugendstil "statikus dinamizmusát" tükrözik. A római iskola, vagyis az olasz neoklasszicizmus magyar követőinek munkásságát a Molnár-C. Pál Baráti Körnek köszönhetően "első kézből" ismerhetik meg az érdeklődők. Ez az a stílusirányzat, amelyet Molnár-C. Pál, Aba-Novák Vilmos és Kontuly Béla neve fémjelez. Ehhez a csoporthoz tartozott Jeges Ernő is, akinek Mátyás királyt tudósai körében - budavári látképpel - ábrázoló, reneszánsz részletekkel "túlzsúfolt" tablója éppúgy megállásra készteti a látogatót, mint az első keresztény vértanú, István halálra kövezését megörökítő, drámai erejű kompozíciója. A tavasszal elhunyt Pleidell Jánosra egy ‘56-os plakátot és hét festményt felvonultató külön kis kamaratárlattal emlékeznek a szervezők.
Örömmel fedezi fel a néző Olgyai Ferenc, Szőnyi István tájképeit, Kernstock Károly Mózesét, Barcsay Jenő vastag ecsetvonásokkal felvitt erdőrészletét, Zórád Ernő finom életképeit. Jól látható, központi helyen függ a szombathelyi székesegyház "házi festőjének" számító Kisléghi Nagy Ádámnak a keresztre feszített Krisztust ábrázoló Kenyér és bor című olajképe. Patay László,aki elsősorban nagy falfelületeket betöltő templomi szekkóival vált széles körben ismertté, a Hajnali áhítattal és a Ráckevei Madonnával igazolja, hogy mestere volt az intim pillanatoknak is. Breznay Pál "fényszimfóniáinak" a villódzó, csillogó vízfelületek az "állandó témái"... Jóllehet a tárlat anyagának jelentős részét olajképek, akvarellek, grafikák, litográfiák alkotják, a betérők az elmúlt száz év hazai szobrászatáról is átfogó képet kaphatnak. Stróbl Alajos(Önarcmás, Madonna),Kisfaludi Stróbl Zsigmond(Kiscserkész, Szent Imre) a "klasszikus szobrászat színeiben" jelennek meg a kiállításon, jól ellenpontozva a fiatalok, például Krisztiáni Sándor megindító, erőteljes alkotásait, vagy Szmrecsányi Boldizsár(Boldi) "vaskos", egyszerű vonalvezetésű, carrarai márványba álmodott alakjait. Korunk "szépségközpontú" szobrászegyéniségeit mások mellett R.Törley Mária (három nagyméretű művel: Madonna a Kisjézussal, Szent Gellért, Árpád-házi Szent Erzsébet), Búza Barna, Melocco Miklós és Józsa Judit képviseli. A budapesti városmisszióhoz is kötődő, október 14-éig nyitva tartó tárlathoz több kísérőrendezvény kapcsolódik. A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum bazilika melletti épületében művészbeszélgetésekre kerül sor, majd október 10-én ugyanitt lesz az első magyar hagyatékgondozó találkozó. A Molnár-C. Pál Baráti Kör a Microsofttal versenyt hirdet, amelyre fiatal dizájnerek és rendszerfejlesztők közös munkáit várják. Pallós Fotó: Bókay László
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|