Uj Ember

2007.09.09
LXIII. évf. 36. (3082.)

Kapható
az Új Ember
könyvesboltjaiban!

Főoldal
Címlap
Bátorító üzenet a túlélésről
XVI. Benedek Mariazellbe látogat
Megérkezett az ereklye a városmisszióra
Lisieux-i Szent Teréz relikviája a hazai templomokban
Ökumenikus nagygyűlés Erdélyben
Környezetvédelmi szempontok a nagyszebeni találkozón
Országos tanévnyitó Debrecenben
Iskolát áldottak meg a cívisvárosban
Vannak még tartalékaink
Lelkiség
Nagyra becsülte az erőnket
Szentírás-magyarázat
Ki érti ezt?
Homíliavázlat
Megszólít-e a liturgia?
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Nem teszünk különbséget magyar és magyar között
Beszélgetés a külföldön élő magyarok püspökével
Az egyházat ért támadásokról
Élő egyház
Mindszenty József hagyatékából
Rendhagyó kiállítás a Szent István-bazilika kincstárában
Papok és szüleik a vértanú nyomában
Zarándoklat Rábakethelyen
Baloldaliak és keresztények közös fellépése
Százéves templom Budakalászon
"Szentév" a Pilis lábánál
Egyházközségi lapok a misszióért
Élő egyház
Szomszédunkban a pápa
Fórum
Hejcei évek
Pétery és Badalik püspök internálásáról
Mennyi az annyi?
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Élmény és érték
Könyvespolcra
Aki a szeretetet választotta
Vasmisés jubileum Bécsben
Fórum
Szentmise a Gellért-hegyen
Utolsó pillanatok
A belvárosban is készülnek a misszióra
Történelmi pápalátogatás Heiligenkreuzban
Az ősi apátságban magyar emlékekkel is találkozhatunk
Fórum
"A béke új neve: fejlődés"
Konferencia a migrációról és a városi létről
Meditáció a városról
Fórum
Az egyház az élet elleni támadásokról
Szent az élet
Hogyan lett egyházdoktor?
Lisieux-i Szent Teréz "tudománya"
Isten gyermekeinek szabadságáról
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége IX. rész
Ifjúság
Városmisszió a kávéházban
Egy asztalnál Tóth Verával vagy egy rapper pappal
Fiatalok az ősi kegyhelyen
Hordozható Mária-szobrok országos találkozója
A gyerekkor sűrűje
A szabad vasárnapért!
Minden, ami film
A Faludi Akadémia programjairól
REJTVÉNY
Magyar várak
Kultúra
Három próféta
Provokatív nyitótárlat a szegedi Reök-palotában
Miként válik valósággá a hihetetlen
Nézőtér
Arles székesegyháza
Tíz mondat az anyanyelvről
Jelenem-múltam
Paletta
Fórum
Itália: Perugiától Rómáig
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (13.)
Mozaik
Titkos erők
"Országimázs-kiállítás" a városmisszióra
Szent Callixtus katakombájában
A szőlő legendája
Ókori szőlőkontingens

 

Szent Callixtus katakombájában

Nem szükséges nagy és fáradságos utánjárás ahhoz, hogy a könyvpiacon megvásároljuk a turisták számára készült "Föld alatti Rómát". Mert az Örök Város a látogatónak nemcsak a felszínen, hanem az alatt is tartogat meglepetéseket. Aki pedig nem juthat el Olaszország fővárosába, annak sem kell "megalkudnia": felkeresheti a budapesti Raktár utca sírkápolnáját, illetve Pécs korakeresztény temetőjét, freskóit.


Róma közel hatvan föld alatti temetője közül a legismertebb a Via Appia Antica mellett elterülő Szent Callixtus-katakomba. Méretei lenyűgözők: 15 hektárnyi területen, négy szinten és húsz kilométernyi hosszúságú folyosóhálózatban közel félmillió keresztényt temettek el benne egészen 350-ig. Ám hírnevét nem egyedül méreteinek, hanem inkább a második szint panteonjainak köszönheti. Itt láthatjuk a harmadik század pápáinak és Szent Cecilíának sírboltját: mindkettő mai formáját a negyedik századi Damasus pápa alatt nyerte el. Kicsit előbb, de mindenképpen a 313-as "milánói ediktum" után (ami megengedte a keresztényeknek a szabad vallásgyakorlást) készült el a felszín két háromkaréjos temetőkápolnája. Az egyikben találhatjuk a római keresztény régészet megalapítójának, az 1894-ben elhunyt Giovanni Battista de Rossinak sírját. Ő volt az első, aki tudományos formában adta ki a római katakombák festményeinek "katalógusát", egyúttal felhívta a figyelmet az elődjei által elkövetett tévedésekre, hibákra.

Az évszázadok népvándorlásai során, és minthogy a temetők a város falain kívül terültek el, a szent helyekhez való zarándoklat egyre veszélyesebbé vált. Ezért a pápák úgy határoztak, hogy a szent mártírok maradványait áthelyezik Róma "biztonságosabb" templomaiba: a Santa Prassedébe, illetve a Santa Cecilia in Trasteverébe. Ezáltal a vallásos látogatók számára a katakombák elvesztették legvonzóbb érdekességüket. S minthogy a tizedik századtól kezdve a temetők látogatók nélkül maradtak, lassan a feledés homályába vesztek. Egészen a XIX. század közepéig, de Rossi kutatásainak kezdetéig. A turistákat kezdetben a trappisták fogadták, majd 1929-től kezdve Don Bosco szalézi rendje kapta a pápától azt a feladatot, hogy ezt a szent helyet fenntartsa és gondozza. VI. Pál pápa ezt a szándékot az itt dolgozó idegenvezetőkhöz címzett levelében erősítette meg.

A második szint az évszázadok alatt szinte didaktikus kiállítási anyagot halmozott fel: megannyi Krisztusra, a megváltásra és a túlvilágba vetett hitre utaló, márványlapba karcolt és freskókon feltüntetett szimbólumot. Ugyancsak itt találjuk azt az öt "szentségekről elnevezett sírboltot", amelyeknek festészeti témája közös: a keresztelés és az eucharisztia ábrázolása. A tizenkét apostol helyett hét személy üli körül az asztalt, így a jelenet nem Krisztus utolsó vacsorájára, hanem az egész emberiség megváltására utal. A festményeket a korban divatos ornamentika kíséri, néha bibliai jelenetekkel együtt. Ez utóbbiak mindig az Ószövetség és az Újszövetség párhuzamaira hívják fel figyelmünket. Ez nem véletlen: a kor az apologéták, a hitvédők korszaka, akiknek fegyvere a két "könyv" egymásnak való megfeleltetése volt.

És miért éppen a harmadik században élt Callixtus pápáról nevezték el a temetőt? Callixtus még diakónusként kapta azt a feladatot, hogy ezen az egyház tulajdonába került földterületen a sírokat gondozza. Callixtus "kegyes" pápa volt: szeretettel és megbocsátással fordult a "hitehagyottak", a gyengék felé, és az összes kereszténynek végső nyughelyet kívánt biztosítani.

Dragon Zoltán

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu