Uj Ember

2006.07.23
LXII. évf. 30. (3023.)

Ingyenes
műsorújság-melléklettel

Főoldal
Címlap
Veletek keresztény - értetek püspök
Új püspökkari titkár
Elkerülhető lett volna...
Vatikáni reakciók a közel-keleti helyzetre
Világtalálkozó a jövőért
Családok tanúságtétele Valenciában
Szemet szemért, fogat fogért
Lelkiség
Az irgalmas szeretet követe
Szentírás-magyarázat
Szent bűnbakok...
Homíliavázlat
A tér teológiája
Liturgia
A hét szentjei
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Tandíj a diplomáért
Sokak számára megfizethetetlen - itt és most elfogadhatatlan
Mi várható a Magyar Rádióban?
Az új elnök megválasztása után
A harangozás joga
Ki fizet majd vizitdíjat?
Egy lépés előre - kettő össze-vissza
Szabad jelzés a kormánytól
Élő egyház
Egyházügyi titkárságvezető kinevezése
Emberek halászává...
Pap- és diakónusszentelés Munkácson
A magyar családokért - Csíkszeredától Győrig
Ünnepelt Kárpátalja
Az István, a király című rockoperát bemutatták Beregszászon
"Megszállták" a várost
Misszió az egri bazilika előtt
Bencés nap Kaposszentjakabon
Élő egyház
A moszkvai vallási csúcs zárónyilatkozata
Fórum
Magasan a benzinár - mélyponton a bizalom
A történész mártíriuma
Múltidéző
Az útonlévők védőszentje
Alfalusiak István papja
Álmodik a múlt
Az Olvasó írja
Medjugorjei történet
Fórum
A titokzatos G. B. L. és a pesti ferencesek
Batthyány Lajos elfeledett első nyughelye
Nemzeti ereklyék a budai Várban
Szent Kinga Keszthelyen
Fórum
Pajzs és védőbástya voltunk...
Bábel Balázs érsek Nándorfehérvárról és az összefogásról
Vallási ismertterjesztő játékunk
Fődíjak nyertesei az 1. kategóriában (1-4. osztály):
Ifjúság
Témánk: a nyári diákmunka
Szólj hozzá!
Véget nem érő éneklés
Hit, öröm, együttlét Taizében
Ulm
Hangulatjelentés
Rejtvény
Kultúra
Fanfárok, órazenék
Hetvenöt éves a Szegedi Szabadtéri Játékok
Az igazi Mozart?
Brigitte Hamann új életrajzi könyvéről
Akácok - kakukkszónál
Mozgás a mozdulatlanságban
Az ikonfestés misztériumáról
Paletta
Fórum
Amiért a harang szól...
Nándorfehérvár diadalának emlékezete külföldön
Mozaik
A stációképek kálváriája
Madarak a Hortobágyon

 

Mozgás a mozdulatlanságban

Az ikonfestés misztériumáról

Pécs közelében, Magyarszéken, a sarutlan kármelita nővérek Mindenszentek-kolostorában a héten fejeződött be az a tizenkét napos - kezdőknek és középhaladóknak szervezett - ikonfestő tanfolyam, amelyet M. Győrffy Anikó vezetett tizenegy résztvevő számára. A csoport tagjai a festési technikán, a gyakorlati tudnivalókon túl megismerkedtek az ikon teológiájával is, hiszen az ikonfestés több mint pusztán művészi tevékenység. M. Győrffy Anikó már húsz éve alkot, 1999 óta pedig tanít is. Munkáit - másokéval együtt - a gödi Olajfa Művészházban tekinthetik meg az érdeklődők. Kérdésünkre az ikon misztériumáról szólt.

- A legfontosabb az ikonfestő lelkülete, hiszen Isten megismerésének vágya és az istenkapcsolat elengedhetetlen feltétele az alkotásnak. A technika és a lelki háttér közt sok párhuzam van. Ahogy mind mélyebbre nézünk lelki életünkben, úgy az ikonnál e "rétegek" szintén jelen vannak: a fa kiválasztásától kezdve, az enyvezésen, vásznazáson, a felület csiszolásán át a színek felviteléig.

Egy ikon láttán az ember elcsendesül. A külső és a belső csendnek kell olyan harmóniát adnia, hogy a festést el lehessen kezdeni.

Minden ember Isten képmására teremtetett. Az ikon (kép, képmás) szó nemcsak a szakrális művészet ezen alkotásainak jelölésére szolgál, hanem mindenekelőtt teológiai fogalomként alkalmazzák. Jézus Krisztus megtestesült. Isten Fia "teremtetlen", ahogy a Hitvallásban is valljuk, Pál apostol "a Láthatatlan képmásának" nevezte őt. Ezt a misztériumot, az ikon lényegét csak az értheti meg, aki mélyen hisz.

Az ikonok még az egységes keresztény világra utalnak. Az első képek Rómában készültek, ahol ma is találunk VI. századból származó Péter-ábrázolást. Ma a legtöbben úgy hiszik, hogy az ikonok az ortodoxiához, az orosz kultúrához kötődnek. Ez annyiban igaz, hogy nagyrészt nekik köszönhetjük, hogy megőrizték és átörökítették az ikonfestés hagyományát az utókor számára. Az orosz teológus, Pavel Florenszkij mondta Andrej Rubljov Szentháromság-ikonjáról: az, hogy ez az ikon megszületett, bizonyítja, létezik Isten. Rubljov ikonjai hihetetlen lelki békét, bölcs nyugalmat, derűt sugároznak...

Az ikonfestő nem anatómiailag pontos alakokat fest, az ikonfestést nem lehet "realisztikusan" elképzelni, hiszen az ikon mindig a láthatatlan világot próbálja megjeleníteni.

A mai kor embere számára, a felgyorsult világban az ikonok mozdulatlansága idegenül hat, pedig egyedül az ikon képes felmutatni a "valódi mozgást", amikor általuk a szívünk, életünk "rétegei" a magasba emelkednek. Az ikonkép szimbólumrendszerének teológiai alapja, hogy létezik téren és időn kívüli szellemi realitás, vagyis a menynyek országa.

Pallós

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu