Uj Ember

2006.07.23
LXII. évf. 30. (3023.)

Ingyenes
műsorújság-melléklettel

Főoldal
Címlap
Veletek keresztény - értetek püspök
Új püspökkari titkár
Elkerülhető lett volna...
Vatikáni reakciók a közel-keleti helyzetre
Világtalálkozó a jövőért
Családok tanúságtétele Valenciában
Szemet szemért, fogat fogért
Lelkiség
Az irgalmas szeretet követe
Szentírás-magyarázat
Szent bűnbakok...
Homíliavázlat
A tér teológiája
Liturgia
A hét szentjei
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Tandíj a diplomáért
Sokak számára megfizethetetlen - itt és most elfogadhatatlan
Mi várható a Magyar Rádióban?
Az új elnök megválasztása után
A harangozás joga
Ki fizet majd vizitdíjat?
Egy lépés előre - kettő össze-vissza
Szabad jelzés a kormánytól
Élő egyház
Egyházügyi titkárságvezető kinevezése
Emberek halászává...
Pap- és diakónusszentelés Munkácson
A magyar családokért - Csíkszeredától Győrig
Ünnepelt Kárpátalja
Az István, a király című rockoperát bemutatták Beregszászon
"Megszállták" a várost
Misszió az egri bazilika előtt
Bencés nap Kaposszentjakabon
Élő egyház
A moszkvai vallási csúcs zárónyilatkozata
Fórum
Magasan a benzinár - mélyponton a bizalom
A történész mártíriuma
Múltidéző
Az útonlévők védőszentje
Alfalusiak István papja
Álmodik a múlt
Az Olvasó írja
Medjugorjei történet
Fórum
A titokzatos G. B. L. és a pesti ferencesek
Batthyány Lajos elfeledett első nyughelye
Nemzeti ereklyék a budai Várban
Szent Kinga Keszthelyen
Fórum
Pajzs és védőbástya voltunk...
Bábel Balázs érsek Nándorfehérvárról és az összefogásról
Vallási ismertterjesztő játékunk
Fődíjak nyertesei az 1. kategóriában (1-4. osztály):
Ifjúság
Témánk: a nyári diákmunka
Szólj hozzá!
Véget nem érő éneklés
Hit, öröm, együttlét Taizében
Ulm
Hangulatjelentés
Rejtvény
Kultúra
Fanfárok, órazenék
Hetvenöt éves a Szegedi Szabadtéri Játékok
Az igazi Mozart?
Brigitte Hamann új életrajzi könyvéről
Akácok - kakukkszónál
Mozgás a mozdulatlanságban
Az ikonfestés misztériumáról
Paletta
Fórum
Amiért a harang szól...
Nándorfehérvár diadalának emlékezete külföldön
Mozaik
A stációképek kálváriája
Madarak a Hortobágyon

 

Az igazi Mozart?

Brigitte Hamann új életrajzi könyvéről

"Mozart törpe és ragyás volt, s izgága, örökmozgó, akitől Bécs már életében elpártolt, és más idolok felé fordult. Lehet, hogy a szabadkőművesek távolították el, mi több, meg is ölték?" - Brigitte Hamann-nak az Ueberreuter Verlagnál megjelent Mozart-könyvében olvassuk e szörnyűségeket. Hamann - aki a császári Ausztria után újabban Mozart szakértője is lett - minden giccstől mentesen és nem kimondottan tapintatosan festi meg a komponista géniusz alakját.

A kötetből megtudjuk például, hogy Mozart igazán társasági ember volt, szerette a vidámságot, a táncot. Biliárdozott, kuglizott, de fülében, ujjaiban mindig ott bizsergett a muzsika. Még kézmosáskor sem nyugodhatott, táncolt a lábaival, arra sem figyelt, merre lép, akár egy alvajáró. Az asztalnál például a végtelenségig gyűrögetett egy szalvétacsücsköt, majd az orrához törölte és grimaszokat vágott. A feje minél jobban dolgozott, annál inkább járt a keze, mindent kézbe kapott, babrált, gyömöszölt... egy házi koncert alkalmával váratlanul kikapta a hegedűt az előadó kezéből, és variálni kezdte a témát, oly mesésen, hogy mindenki elbűvölve csüggött játékán! Hamann hasonló összefüggésben hivatkozik Caroline Pichler német írónő emlékiratára is, majd folytatja: "Máskor bolondos, gyermekes hangulatában asztalon, székeken ugrándozott át, és macskának képzelve magát nyávogni kezdett bolondozva, mint valami esztelen kölyök." Feltűnő viselkedéséhez szokatlan külső társult. Mindössze másfél méter magas volt, orra nagy, és arcát himlőhelyek csúfították. Ez az ember lett volna kora istenített művésze? - teszi fel az írónő a kérdést a kortársakra hivatkozva. Mennyivel elegánsabb és megnyerőbb volt Salieri udvari karmester!

1791 októberében - alig két hónappal halála előtt - Mozart Badenbe utazott felesége, Konstanza elé. Szalmaözvegyi heteiről beszámolva szinte megszállottan ecsetelte ijesztően növekvő gyengeségét, melyet azzal a feltételezéssel magyarázott, hogy meg akarják mérgezni. Konstanza kérte, tegye félre egy időre a Requiemet, és fejezze be inkább a Szabadkőműves kantátát, melyet az egyetlen bécsi páholy számára komponált. Reumatikus eredetű ideggyulladása eközben egyre jobban elhatalmasodott végtagjain. Keze-lába megdagadt, a legkisebb mozdulat is lázas fájdalmat okozott számára. Egyetlen öröme volt, hogy a Varázsfuvola minden este megtöltötte a színházat. Egy alkalommal énekes barátaival a Requiem négyesét improvizálta, magára vállalva az alt szólamot. A köhögéstől azonban elakadt a hangja. Az állandó félelem miatt néha már beszélni is alig tudott. "A halál ízét érzem nyelvemen" - mondta. A hátralévő szólókat csak leskiccelte, és utasításokat adott, hová kell bedolgozni azokat. Állapota egyre romlott. Konstanza kihívta a Schikaneder színház orvosát, aki hideg ecetes borogatást tétetett a beteg homlokára és forróságtól izzó halántékára, majd eret vágott rajta. A hirtelen vérveszteség valószínűleg meggyorsította Mozart halálát. A zeneköltő utolsó szavaival még a Requeim dobszólamát instruálta. 1791. december 5-én hajnalban hunyt el.

A zeneszerzőt zongorája mellett ravatalozták fel. Mivel csak hatvan gulden volt a házban, harmadosztályú temetésre futotta. Mozart koporsóját december 6-án, a Stephansdom bejárata előtt szentelték be barátai, tanítványai és rokonai jelenlétében. A koporsót az est leszálltakor vitték St. Marx elővárosi temetőjébe, és öt másik halottal közös sírba helyezték. A tömeges nyughelyen tilos volt követ, keresztet állítani - ezért nem tudják ma sem, valójában hol nyugszik Mozart.

Vajon miért nem fordultak Mozart barátai a zeneköltő jómódú támogatóihoz egyéni sírhelyet kérve? - boncolgatja a kérdést Hamann. "A város inkább a realitással foglalkozott. Felmérte Mozart vagyonát, összeszámolta ruháit, könyveit, egész háztartásának értékét, amely 500 guldenre rúgott. Az adósság ezzel szemben több mint 3000 gulden volt. Mozart mindenkinek tartozott: szabónak, cipésznek, patikusnak - mai összegben számolva 30.000 euróval. - Talán majd egyszer később! - nyugtatta meg a patikus a kétségbeesett fizetésképtelen özvegyet.

Brigitte Hamann sok ehhez hasonló újdonsággal lepi meg az olvasót. Kérdés csak az, "hiánycikk" volt-e a sok kétes információ, szükséges-e az illúziórombolás a mozarti muzsika jobb megértéséhez?

Reviczky Katalin (Bécs)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu