Uj Ember

2006.07.23
LXII. évf. 30. (3023.)

Ingyenes
műsorújság-melléklettel

Főoldal
Címlap
Veletek keresztény - értetek püspök
Új püspökkari titkár
Elkerülhető lett volna...
Vatikáni reakciók a közel-keleti helyzetre
Világtalálkozó a jövőért
Családok tanúságtétele Valenciában
Szemet szemért, fogat fogért
Lelkiség
Az irgalmas szeretet követe
Szentírás-magyarázat
Szent bűnbakok...
Homíliavázlat
A tér teológiája
Liturgia
A hét szentjei
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Tandíj a diplomáért
Sokak számára megfizethetetlen - itt és most elfogadhatatlan
Mi várható a Magyar Rádióban?
Az új elnök megválasztása után
A harangozás joga
Ki fizet majd vizitdíjat?
Egy lépés előre - kettő össze-vissza
Szabad jelzés a kormánytól
Élő egyház
Egyházügyi titkárságvezető kinevezése
Emberek halászává...
Pap- és diakónusszentelés Munkácson
A magyar családokért - Csíkszeredától Győrig
Ünnepelt Kárpátalja
Az István, a király című rockoperát bemutatták Beregszászon
"Megszállták" a várost
Misszió az egri bazilika előtt
Bencés nap Kaposszentjakabon
Élő egyház
A moszkvai vallási csúcs zárónyilatkozata
Fórum
Magasan a benzinár - mélyponton a bizalom
A történész mártíriuma
Múltidéző
Az útonlévők védőszentje
Alfalusiak István papja
Álmodik a múlt
Az Olvasó írja
Medjugorjei történet
Fórum
A titokzatos G. B. L. és a pesti ferencesek
Batthyány Lajos elfeledett első nyughelye
Nemzeti ereklyék a budai Várban
Szent Kinga Keszthelyen
Fórum
Pajzs és védőbástya voltunk...
Bábel Balázs érsek Nándorfehérvárról és az összefogásról
Vallási ismertterjesztő játékunk
Fődíjak nyertesei az 1. kategóriában (1-4. osztály):
Ifjúság
Témánk: a nyári diákmunka
Szólj hozzá!
Véget nem érő éneklés
Hit, öröm, együttlét Taizében
Ulm
Hangulatjelentés
Rejtvény
Kultúra
Fanfárok, órazenék
Hetvenöt éves a Szegedi Szabadtéri Játékok
Az igazi Mozart?
Brigitte Hamann új életrajzi könyvéről
Akácok - kakukkszónál
Mozgás a mozdulatlanságban
Az ikonfestés misztériumáról
Paletta
Fórum
Amiért a harang szól...
Nándorfehérvár diadalának emlékezete külföldön
Mozaik
A stációképek kálváriája
Madarak a Hortobágyon

 

Liturgia

A tér teológiája

Egy konferencia "aranymondásai"


Az észak-itáliai Bose modern monasztikus közössége negyedszer rendezett liturgikus konferenciát, amelynek harmadik alkalommal fő témája a liturgikus tér. 2003-ban az oltár, 2005-ben az ambó köré rendeződtek a teológusok és építészek előadásai, elméleti és gyakorlati megfontolásai, az alapkutatások eredményei és a kész templomok, liturgikus terek bemutatása, elemzése. Idén a liturgikus tér tájolása (orientamento) volt a téma. Ahogy egy lakóháznál sem mindegy, merre "néz" - utcára, nap felé stb. -, ahogy otthon sem mindegy, hogy a televízió "köré" csoportosul a bútorzat, vagy egy nagy családi ebédlőasztal áll-e a középpontban, ugyanúgy fontos templomaink külső tájolása (hogyan illeszkedik a környezetbe, merre "néz") és a belső elrendezés önálló szimbolikája is (vagyis ami független az egyes berendezési tárgyak stílusától, kivitelezésétől, ikonográfiai programjától). Az alábbiakban néhány "aranymondást", gondolattal teli mondatot írok le, melyeket az előadásokon jegyzeteltem.

"Presbiterio plenario", mondta az egyik előadó. A missale plenaria fogalomra utalva (misekönyv, amelyben minden benne van) azt a jelenséget nevezte meg, amikor sok templomban felszorult minden liturgikus berendezési tárgy (oltár, ambó, papi szék, sedes állvány, előkészítő asztal, tabernákulum, sőt néha a keresztelő kút is) a presbitériumba. Minden egy helyen, praktikusan, azonban az összes cselekményt egy szűk mozgástérre, "színpadra" szorítva, a hajóban már csak a passzív szemlélésnek maradt hely.

"Az üres falak agresszivitása" - szólalt fel egy szalézi professzor az ikonográfiai program nélkül készült képromboló templomok ellen. A templomban nem egymást akarjuk nézni (ezt tesszük előtte és utána a plébániai élet sokféle színterén), hanem Jézust a kereszten, a szenteket, a Mennyei Jeruzsálem előképeit, amelyek közelebb visznek a találkozáshoz.

A közösségi terek igényei kapcsán sok furcsa megoldás (például amfiteátrumszerű modern templomok) bemutatása után tette fel a kérdést egy teológus: vajon a gyülekezet igénye, elképzelése alakítja-e a liturgikus teret, vagy pedig van egy liturgikus teológia, amely megvilágítja a liturgikus gyülekezetet és alakítja a templom terét?

Végül két "külső" megfigyelés. A keleti liturgia jezsuita tudósa azt tanácsolta, hogy amikor a nyugati kereszténység tanulni akar valamit a keletitől, akkor azok ne egyes külső gyakorlatok legyenek, hanem értse meg és tisztelje saját hagyományát, mert a római egyház tradíciója ugyanolyan ősi, patrisztikus, jó és tiszteletre méltó, mint bármelyik keleti rítusé. Az evangélikus patrisztikaprofesszor pedig kifejezte csodálatát az iránt, hogy milyen őszinteséggel elemzik a katolikusok liturgikus gyakorlatukat, azonban óvott mindenkit attól, hogy e fontos kérdések ideológiák áldozataivá legyenek, ahelyett, hogy dinamikus valójukban vizsgálnánk és élnénk azokat.

A tér pontosan értett teológiája, a közös helyes lelki irányultság kisugárzása fordíthatja templomainkat is "helyes" irányba.

Füzes Ádám

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu