|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Magasan a benzinár - mélyponton a bizalom Lapzártakor tallózok a napi hírek között. "Magyarország nem egyszerűen aggodalomra okot adó helyzetben van, hanem felkerült a válságos helyzetűek listájára" - szögezi le a Financial Times cikkírója a lap július 17-i számában. Ugyanezen a napon a Gazdaságkutató Zrt. (GKI) közli az EU támogatásával készített felmérésének eredményét, amely szerint az elmúlt hónap során a fogyasztói bizalmi index olyan nagyot zuhant, mint még soha. Ez érthető: a lakosság már nem is álmodhat megtakarításokról, a napi gondok kerülnek előtérbe - mennyibe kerül majd a holnapi kenyér... És a többi létszükséglet... Nem folytatom, belém fojtja a szót a kora délelőtti Sólyom-sokk: az államfő aláírásával törvényerőre emelkedett a megszorító csomag. Mélyponton vagyunk? Bizonyos értelemben igen - évek óta... Más szempontból: még nem tudjuk, meddig tart a zuhanás. Azért vannak, akik sejtik: például a piaci versenyben hátrányba kerülő, a benzináraknak kiszolgáltatott fuvarozó vállalkozók. Elemzők 350 forintos árat jósolnak őszre (a 95-ös benzinre számítva), ami az év elejétől nézve 90 forintos áremelkedést jelent. Tiltakoznak is a fuvarozók, a kormány pedig hallgat, nem tárgyal, inkább nyaral - van, aki hajókázni indul. Az egekbe szökő üzemanyagárakat látva három KDNP-s és két fideszes képviselő törvénymódosítási javaslatot nyújtott be, melyben a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló törvény kiegészítését javasolják. A javaslat lényege: ha két egymást követő hétfőn a benzin átlagára meghaladja a literenkénti 265 forintot, akkor az a fölötti összegre eső jövedéki adónak a törvényben meghatározott mértéke 20%-kal csökkenjen. Gázolaj esetében 239 Ft/l-es limitárat javasolnak. Soltész Miklós KDNP-s képviselő a múlt héten sajtótájékoztatón hangsúlyozta: a javaslat célja, hogy a fogyasztói árban lévő adótartalom ne vonjon el túl sok pénzt a gazdaságtól, az állampolgároktól. Viszont nem célja a költségvetés megrövidítése: annak tervezésekor ugyanis nem számolt az állam ilyen magas üzemanyagárakkal, ezért a befolyó többletpénz nem hiányozhat a költségvetésből. A szóban forgó összeg nagyjából 300 millió forint havonta, ami a költségvetésnek nem sok, az állampolgároknak viszont igen. Nógrádi László (KDNP) az elhangzottakat kiegészítve rámutatott, hogy az ország milliárdokat veszít a tankolóturizmuson, ráadásul a versenyképtelenné váló magyar fuvarozó vállalkozásokkal több tízezer ember megélhetése is veszélybe kerül. Szállítani pedig kell - a holnapi kenyeret is. Ami ki tudja, mennyibe kerül majd... -kl-
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|