Uj Ember

2006.06.04
LXII. évf. 23. (3016.)

Megjelent
a Família
júniusi száma!

Főoldal
Címlap
A testvériség, a jóakarat és a reménység zarándokaként
Ökumenikus találkozó
Varga Lajos váci segédpüspök
Szárnyak és erők
Lelkiség
Ha eljön a vigasztaló, az igazság lelke...
Szentírás-magyarázat
Növekedjünk a Szentlélekben!
Homíliavázlat
A palást
LITURGIA
A júniusi Életigéből
"Lélek szerint éljetek!"
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
A szociális nézőpont
Látnunk kell egész életművét...
Prohászka püspökről - ötödik utódja
Szocialisták s antiszemiták
1902. november 23.
A legnagyobb magyar zarándoklat
Idén is százezreket várnak Csíksomlyóra
Te meg a világ - és ami közétek áll...
Élő egyház
Zsoltároktól a miatyánkig
Biblikus konferencia az imádságról
Egységet építve
Ökumenikus lelkészkörök találkozója
Tolerancia-díj Bosák Nándor püspöknek
Katonák Lourdes-ban
Segítő Mária Pusztamérgesen
Élő víz forrásává lenni
Emlékezés Ikvay Lászlóra
Hittanverseny Csurgón
Fórum
Szennay András nyolcvanöt éves
Henri Boulad a Szentlélekről
Múltidéző
"Még tíz évig bírom..."
Marosi Balázs halálára
Az Olvasó írja
Európa - Isten nélkül
Könyvespolcra
Fórum
Kiknek és miért állt útjában II. János Pál pápa?
Újabb részletek az 1981-es merényletről
Fórum
Nehéz lecke a könnyű drog
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (7.)
Szentlélek a szentségekben
Pünkösdi tűz
Ifjúság
Világító házasságok
Talizmán, vendég, családtag
Afrikában jár a világtalálkozók keresztje
Programajánló
Te Deum - a budapesti egyetemi lelkészségen
Rejtvény
Kultúra
Jelül szánsz minket...
Az összeférhetetlen
Harminc éve halt meg Latinovits Zoltán
Harangoznak
Paletta
Fórum
Zarándokok Rómából
Szolgáló szeretet, reményt adó erő
Betegek és gyógyítók országos zarándoklata
Mozaik
Szent Fülöp diakónus
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
Nem maradhat templom nélkül...
Korallbokor
Muzsikások az iskolában

 

Szentlélek a szentségekben

A Katolikus Egyház Katekizmusának megfogalmazása szerint: a szentségek a Szentlélek remekművei (KEK 1091). Nagyon szép és tanulságos számunkra ez a kifejezés. A Szentlélek sokféle módon jelen van és működik az életünkben. "Remekművek", Jézus csodálatos ajándékai a szentségek, mert általuk a Szentlélek "gyöngeségünkben segítségünkre siet" (Róm 8,26): az emberi élet határhelyzeteiben: amikor megszületünk, amikor felnőtté válunk, amikor házasságot kötünk, amikor betegek leszünk, vagyis, amikor nagy szükségünk van az Isten kegyelmére. A Szentírás és a liturgia alapján látjuk, hogy a Szentlélek jelen van minden szentségben, és a szentségek által közvetített kegyelmi hatás tulajdonképpen a Szentlélek kegyelme. Tanulságos és sokatmondó számunkra Aranyszájú Szent János kijelentése, aki a szentségekkel kapcsolatban így fogalmazott: "Valójában, ami igazán fontos a szentségekben, az a Szentlélek, aki által az anyag (víz, kenyér, bor, olaj) hatást tud kifejteni."

A keresztségben a víz és a Szentlélek által születünk újjá az istengyermeki, kegyelmi életre. A Szentléleknek köszönhetjük azt, hogy a keresztség által Krisztushoz kötődik az életünk, a mennyei Atya gyermekei vagyunk, és mint a Szentlélek templomaiban, jelen van és működik bennünk a Szentlélek. Ő tesz képessé bennünket arra, hogy ne a test, hanem a lélek szerint éljünk.

A bérmálást a "Szentlélek szentségének" is szoktuk nevezni, hiszen e szentség célja az, hogy megkapjuk mi is a pünkösdi Lelket, mint egykor az apostolok. A bérmálásban elnyerjük a Szentlélek ajándékait, hogy tanúságot tudjunk tenni Krisztusról. Jézus megígérte: "Megkapjátok a Szentlélek rátok leszálló erejét, és tanúim lesztek Jeruzsálemben, s egész Júdeában s Szamariában, sőt egészen a föld végső határáig (ApCsel 1,8).

A szentmisében a Lélek átváltoztatja a kenyeret és a bort Krisztus testévé és vérévé, és erősíti az egyházhoz tartozásunkat. Ezért van az, hogy átváltoztatás előtt a pap a Szentlélek eljöveteléért imádkozik (epiklézis).

A szentgyónásban a Szentlélek az, aki az egyház közvetítésével megbocsátja bűneinket. Gondoljunk csak arra, hogy feltámadása után Jézus így szólt az apostolokhoz: "Vegyétek a Szentlelket, akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer." Már a pap és a gyónó előkészületében is ott van a Szentlélek. A papnak segítségül kell hívnia a Szentlelket, hogy tőle világosságot és szeretetet kapjon, és imádkoznia kell azért, hogy a Szentlélek világosítsa meg a gyónó szívét, hogy őszintén felismerje bűnösségét és Isten irgalmas szeretetét. A új feloldozási formula pedig rámutat a bűnös kiengesztelődésének és Krisztus húsvéti misztériumának kapcsolatára, és hangsúlyozza azt is, hogy a bűnök megbocsátása a Szentlélek ajándéka (vö. "Isten, a mi irgalmas Atyánk, aki (...) és kiárasztotta a Szentlelket a bűnök bocsánatára.").

A betegek szentségében a Lélek az, aki segítséget és kegyelmet ad a betegeknek, a szenvedőknek, hogy Krisztus szenvedéséből erőt merítve türelmesen tudják vállalni szenvedésüket. Az ősegyházban voltak olyanok, akik megkapták a "gyógyítás adományát", amit mindig úgy tekintettek, mint a Szentlélek ajándékát (vö. 1 Kor 12,7-11). De az egyház nem elégedett meg azzal, hogy egyesek megkapták ezt a karizmát a közösség javára, hanem intézményesen is akart gondoskodni a betegekről. A szentségkiszolgáltatás két lényeges mozzanata: a kézrátétel és az olajjal való megkenés a Szentlélek működésére emlékeztet bennünket, de főképpen a szertartásban a pap legfontosabb imádsága: "E szent kenet által és nagy irgalmassága szerint segítsen meg téged az Úr a Szentlélek kegyelmével."

Az egyházi rend szentségében a diakónusok, a papok és a püspökök imádság és kézrátétel által részesülnek az apostoli küldetésben. A felszenteléskor a kézrátétel a Szentlélek jelenlétének és működésének a jele és eszköze. A Szentlélek az, aki kiválasztja és támogatja az apostolutódokat szolgálatuk végzése közben. Jelen van a Szentlélek az igehirdetésében, hiszen az igazság Lelke vezeti őt, s eszébe juttatja mindazt, amit Jézus az apostoloknak mondott. Különösen is közösségben van a Szentlélekkel a liturgia ünneplésekor, hiszen minden szentségben Krisztus maga cselekszik az egyház javára, de a Szentlélek által. A közösség vezetéséhez szükséges erő is a Szentlélek ajándéka, mert nélküle nem lehet megőrizni az egyházat a Krisztus által akart egységben.

A házasság szentségében a Szentlélek megszenteli és megpecsételi a keresztény jegyesek szerelmét, és képessé teszi őket arra, hogy Szent Pál apostol buzdítását követve úgy szeressék egymást, ahogyan Krisztus is szerette az egyházat. A római liturgiában már a IV. századtól kezdve a házasságkötés szertartásának lényeges mozzanata volt a menyasszony fátyollal való letakarása. A liturgiatörténészek szerint a fátyol, illetve a lefátyolozás szintén a Szentlélek szimbólumai közé tartozik. Bibliai alapja Gábor angyal kijelentése: "A Szentlélek száll reád és a Magasságbeli ereje borít el" (Lk 1,35). Nyugodtan mondhatjuk, sőt hangoztatnunk kell, hogy a Szentlélek Isten az, aki képesíti a keresztény házastársakat arra, hogy még ebben a mai világban is úgy szeressék egymást, ahogy Krisztus szerette az egyházat.

Dolhai Lajos

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu