Uj Ember

2006.06.04
LXII. évf. 23. (3016.)

Megjelent
a Família
júniusi száma!

Főoldal
Címlap
A testvériség, a jóakarat és a reménység zarándokaként
Ökumenikus találkozó
Varga Lajos váci segédpüspök
Szárnyak és erők
Lelkiség
Ha eljön a vigasztaló, az igazság lelke...
Szentírás-magyarázat
Növekedjünk a Szentlélekben!
Homíliavázlat
A palást
LITURGIA
A júniusi Életigéből
"Lélek szerint éljetek!"
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
A szociális nézőpont
Látnunk kell egész életművét...
Prohászka püspökről - ötödik utódja
Szocialisták s antiszemiták
1902. november 23.
A legnagyobb magyar zarándoklat
Idén is százezreket várnak Csíksomlyóra
Te meg a világ - és ami közétek áll...
Élő egyház
Zsoltároktól a miatyánkig
Biblikus konferencia az imádságról
Egységet építve
Ökumenikus lelkészkörök találkozója
Tolerancia-díj Bosák Nándor püspöknek
Katonák Lourdes-ban
Segítő Mária Pusztamérgesen
Élő víz forrásává lenni
Emlékezés Ikvay Lászlóra
Hittanverseny Csurgón
Fórum
Szennay András nyolcvanöt éves
Henri Boulad a Szentlélekről
Múltidéző
"Még tíz évig bírom..."
Marosi Balázs halálára
Az Olvasó írja
Európa - Isten nélkül
Könyvespolcra
Fórum
Kiknek és miért állt útjában II. János Pál pápa?
Újabb részletek az 1981-es merényletről
Fórum
Nehéz lecke a könnyű drog
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (7.)
Szentlélek a szentségekben
Pünkösdi tűz
Ifjúság
Világító házasságok
Talizmán, vendég, családtag
Afrikában jár a világtalálkozók keresztje
Programajánló
Te Deum - a budapesti egyetemi lelkészségen
Rejtvény
Kultúra
Jelül szánsz minket...
Az összeférhetetlen
Harminc éve halt meg Latinovits Zoltán
Harangoznak
Paletta
Fórum
Zarándokok Rómából
Szolgáló szeretet, reményt adó erő
Betegek és gyógyítók országos zarándoklata
Mozaik
Szent Fülöp diakónus
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
Nem maradhat templom nélkül...
Korallbokor
Muzsikások az iskolában

 

Egyház, kábítószer, drogfüggőség (7.)

Nehéz lecke a könnyű drog

Időnként hazánkban is cikkek, interjúk jelennek meg, melyben ismert emberek, művészek, közéleti szereplők nyilatkoznak marihuánahasználati szokásaikról, a szerhez való viszonyukról.

Néhány éve megalakult a Kendermag Egyesület, hónapokkal ezelőtt pedig a Kendermagtalanító Egyesület. Volt már tüntetés a marihuána fogyasztásának liberalizációja mellett, egyidejűleg ellentüntetés a szigorúbb büntetés érdekében és a még nem létező liberalizáció ellen.

Kapudrog vagy ártatlan szer és gyógyszer a marihuána?

A jogi szabályozás körüli viták során - politikai oldaltól függetlenül - többen javasolták és javasolják a marihuánafogyasztás kiemelését a büntető törvénykönyv hatálya alól, helyette a bizonyított fogyasztást (csak a fogyasztást és nem a terjesztést!) szabálysértésként javasolják szankcionálni.

Közel három éven keresztül lehetett kapni az újságosoknál Magyarország első "kannabiszkultúra magazinját", melyben a korrekt információk (például biológiai-addiktológiai ismeretek, jog, kultúrtörténet) a fogyasztás reklámozásával és a technológiai-termesztési javaslatokkal keveredtek. Az utolsó számban többhasábos nekrológ jelent meg II. János Pálról, a "fiatalok pápájáról", kiemelve: "A kábítószerekkel soha nem értett egyet, de a fogyasztóit nem büntette volna, mert segítségre van szükségük."

Miért alakult ki ez a zűrzavar?

Bayer István, a kábítószerkérdés egyik legnagyobb hazai és nemzetközi szakértője így ír erről A drogok történelme című könyvében:

"A kannabiszkérdés talán önmagában komplexebb, mint az összes többi kábítószer-probléma együttvéve. Bármilyen oldalról közelítjük meg ezt a kérdést, mindenütt ellentmondások özönébe ütközünk, aminek fő oka az, hogy jogászok, orvosok, rendőrök, művészek, írók, de főleg politikusok és újságírók a közlemények egész áradatát zúdítják az emberiségre, és mindenki, aki ehhez a témához nyúl, kötelességének érzi, hogy pro vagy kontra állást foglaljon. Ugyanakkor viszont ritkaságnak számít az olyan közlemény, melynek szerzője tárgyilagosan kezelné a témát, és nem akarná morális alapokon nyugvó nézeteiről meggyőzni az olvasót. Ebben a kannabisz körüli zűrzavarban, melyben olyan szélső végletek csapnak össze egymással, mint azok, melyek bizonyítani akarják, hogy Amerikában a bűnözés fő forrása a kannabisz, az ellentábor pedig az emberi szabadságjogok próbakövének tekinti a kannabisz ellenőrzésének felszámolását, sokkal könnyebb lenne bebizonyítanom mindezen nézetek szubjektivitását, mint objektív képet adnom a kannabiszhasználat és a kannabisszal való visszaélés helyzetéről. Nehezíti az áttekintést, hogy a bőséges irodalom dacára a konkrét és megbízható adat - ehhez viszonyítva - rendkívül kevés."

Az Egyház, kábítószer, drogfüggőség cíművatikánipasztorális kézikönyv részletesen foglalkozik a marihuánával és a hasissal, a Cannabis sativa növényből készült anyagokkal, jellemzőikkel és hatásaikkal, a legalizálás és a politika kapcsolatával (95-107., 161-170., 189-197). Terjedelmi okokból jelen írásban csak néhány szempontra fókuszálhatunk.

A kézikönyv visszatérően - ahogyan a szakértők jelentős része is - kinyilvánítja, hogy nincs értelme a lágy (könnyű) és kemény drogok közötti különbségtételnek, mivel gyógyszerészeti szempontból ez értelmezhetetlen, és addiktológiai szempontból is idejétmúlt ez a felosztás. Ugyanis "...meghatározó tényező az elfogyasztott menynyiség, a fogyasztás módja és a szerek esetleges kombinációja. Mindennap új drogok kerülnek a piacra, új hatásokkal, ebből következően új kérdőjelekkel" (50).

Kik, milyen megfontolásból és hogyan válnak a szer élvezőjévé? Hajlandók vagyunk-e tudomásul venni a fiatalok viselkedésében, anyaghasználatában rejlő üzeneteket, és válaszolni is ezekre, vagy megmaradunk az ítélkezés és a szankciók hangoztatásában?

"A hasist és a marihuánát főleg tizenhárom és harminc év közötti fiatalokból álló csoportok fogyasztják. A hírhedt joint társaságban történő fogyasztása a közösségbe való beavatás vágyát rejti. A kamaszok számára a hasis (és a marihuána is -a szerk.) olyan eszköz, amellyel minden szinten kifejezhetik a szülőkkel való szembenállásukat. A kortársaikhoz fűződő kapcsolatban pedig a kommunikáció eszköze is, az irántuk való szeretet kifejezése, amelyből kizárják a szülőket és általában a felnőtteket.

Mit akar elérni, mit akar kipróbálni egy kamasz ezzel a viselkedéssel? Kezdetben arról van szó, hogy áthágja a tilalmakat, eltávolodik szüleitől, és ezzel bebizonyítja önmagának, hogy belépett a felnőttek világába. A fiatalok keresik önmagukat és keresik az elismerést. Szívesen alakítanának ki "igazi" kommunikációt szüleikkel, ők azonban gyakran kerülik az ilyenfajta találkozást, mert megijeszti őket a feléjük irányuló, az érzelmeket és a kapcsolatokat érintő kérés intenzitása" (101-102).

A fentebb idézett néhány mondat elsősorban szülőknek és pedagógusoknak szól. Az előrevetített félelem, hogy gyermekeink, tanítványaink kipróbálják a marihuánát, és a kétségbeesés, ha már a szerhasználatról szerzünk tudomást, átmenetileg megbénít, megrettent minket. Először szeretnénk meg nem történtté tenni ezt az eseményt: "Az nem lehet, hogy a gyermekem, a tanítványom drogozik." Később szeretnénk, hogy intézkedjen valaki helyettünk, az igazgató, a főnök, a rendőr, akárki... Mindezek természetes reakciók, csak éppen sehová sem vezetnek. A probléma, a konfliktus elszigetelődik, majd eltávolodik tőlünk, de a megoldatlanság erősödik, visszaüt.

Milyen preventív üzenete van a pasztorális kézikönyv idézett gondolatainak? Mit lehet tenni? Mit javasolhatunk ismerőseinknek, híveinknek, ha segítségért fordulnak hozzánk?

- Az egyik legfontosabb dolog: családban, iskolában egyaránt a szeretetre, bizalomra, kölcsönösségre épülő, jó kommunikáció. Abban az esetben, ha ez valamilyen okból megromlott, s önerőből, a családon belül nem állítható helyre, visszabillenthető vagy új, közös mederbe terelhető szakavatott lelkivezető bevonásával, családkonzultáció vagy családterápia alkalmazásával.

- A fiatalok vágynak az elismerésre, csak a kamaszok büszkesége, szokatlan, abszurd és erőteljes megnyilvánulása vagy visszahúzódó hallgatása miatt "leszoknak" erről a felnőttek, viszont nem bánnak szűkmarkúan ezzel a lehetőséggel a kortársak. Így aztán "jó buli" lesz sok minden, aminek során elnyerhetik a "jó fej" státuszt, s a fiatalok szívesen meg is dolgoznak ezért. Vajon lehet-e "jó buli" a családon belüli kapcsolatok fejlődése, átalakulása, a partnerség megélése? Kell, hogy azzá váljon!

- Nincs reménytelen helyzet. Bárhonnan vissza lehet fordulni. A fű (a marihuána) rendszeres használata elsősorban tünet, de lehet a kamaszkori depresszió öntudatlan öngyógyító folyamata is, ugyanis átmenetileg kiváló jó antidepresszáns. Az irgalmas és önkritikus szeretet kimeríthetetlen fantáziát adhat a kapcsolatokat megpróbáló helyzetek kezelésére is, s ha mégis kevésnek bizonyul, ne restelkedjünk szakemberhez fordulni.

(Folytatjuk.)

Kály-Kullai Károly mentálhigiénés szakember

(A zárójelben olvasható számok az Egyház, kábítószer, drogfüggőség című könyv számozott szakaszait jelölik. A kötet megvásárolható az Új Ember könyvesboltjában.)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu