Uj Ember

2006.06.04
LXII. évf. 23. (3016.)

Megjelent
a Família
júniusi száma!

Főoldal
Címlap
A testvériség, a jóakarat és a reménység zarándokaként
Ökumenikus találkozó
Varga Lajos váci segédpüspök
Szárnyak és erők
Lelkiség
Ha eljön a vigasztaló, az igazság lelke...
Szentírás-magyarázat
Növekedjünk a Szentlélekben!
Homíliavázlat
A palást
LITURGIA
A júniusi Életigéből
"Lélek szerint éljetek!"
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
A szociális nézőpont
Látnunk kell egész életművét...
Prohászka püspökről - ötödik utódja
Szocialisták s antiszemiták
1902. november 23.
A legnagyobb magyar zarándoklat
Idén is százezreket várnak Csíksomlyóra
Te meg a világ - és ami közétek áll...
Élő egyház
Zsoltároktól a miatyánkig
Biblikus konferencia az imádságról
Egységet építve
Ökumenikus lelkészkörök találkozója
Tolerancia-díj Bosák Nándor püspöknek
Katonák Lourdes-ban
Segítő Mária Pusztamérgesen
Élő víz forrásává lenni
Emlékezés Ikvay Lászlóra
Hittanverseny Csurgón
Fórum
Szennay András nyolcvanöt éves
Henri Boulad a Szentlélekről
Múltidéző
"Még tíz évig bírom..."
Marosi Balázs halálára
Az Olvasó írja
Európa - Isten nélkül
Könyvespolcra
Fórum
Kiknek és miért állt útjában II. János Pál pápa?
Újabb részletek az 1981-es merényletről
Fórum
Nehéz lecke a könnyű drog
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (7.)
Szentlélek a szentségekben
Pünkösdi tűz
Ifjúság
Világító házasságok
Talizmán, vendég, családtag
Afrikában jár a világtalálkozók keresztje
Programajánló
Te Deum - a budapesti egyetemi lelkészségen
Rejtvény
Kultúra
Jelül szánsz minket...
Az összeférhetetlen
Harminc éve halt meg Latinovits Zoltán
Harangoznak
Paletta
Fórum
Zarándokok Rómából
Szolgáló szeretet, reményt adó erő
Betegek és gyógyítók országos zarándoklata
Mozaik
Szent Fülöp diakónus
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
Nem maradhat templom nélkül...
Korallbokor
Muzsikások az iskolában

 

Zlinszky János

A szociális nézőpont

A tíz éve, Igazságosabb és testvériesebb világot! címmel megjelent püspökkari körlevél első része a szociális bajokkal és elvárásokkal foglalkozik. Tartalma messzemenőn összecseng az Alkotmány értékrendjével: az Alkotmány értékrendje pedig minden állampolgárra, ezen belül hangsúllyal minden köztisztviselőre, a törvényhozás minden tagjára, a Kormányra és annak minden tagjára esküjük révén külön is kötelező.

A testvériesebb szó nyilván utalás arra, hogy a francia forradalom óta a jogállam alapelvárásaként megfogalmazott fraternité (testvériség) ugyancsak elhalványult, mondhatjuk: csődöt mondott. Ahelyett, hogy a gazdaság világméretűvé válása elhozta volna a testvériséget világméretekben, az embernek ember általi kihasználása, a gazdagok és szegények közötti különbség hazánkban is egyre nő, és az Alkotmányban előírt kötelező szociális szolgáltatásokat a törvényhozás vagy nem, vagy csak elégtelenül és késedelmesen teszi át a gyakorlatba. Nincs megoldva - szállás jelleggel sem - a hajléktalan-kérdés, nincs megoldva a létminimum biztosításának útja, nem a személyre tekintőn van megoldva - részlegesen - a gondozásra szorulók szociális ellátása, és várat magára a nyugdíjrendszer igazságossá alakítása, a családi bérezés, a gyermekvállalást szem előtt tartó forráselosztás. Az adópolitika nem igazságos: nem a gazdagabbakat terheli, hanem kifejezetten nekik kedvez, hogy - úgymond - "kedvük legyen tovább gazdagodni, mert attól halad a társadalom!"

A körlevél az egyház szociális tanítását követve szót emelt az ember munkához való joga mellett. Ez ugyanis ember voltunk követelménye: ha egy társadalom megfelelően ellátja is, de nem engedi dolgozni tagjait - részt vállalni az alkotó, hasznos tevékenységben -, azzal emberi méltóságuk sérül, kibontakozásuk lehetetlenül el.

Munkájából az azt tisztességgel és tehetsége szerint végző embernek tisztességgel meg kell élnie. Neki és a rászorulóknak. Az állam minden szociális pótintézkedése sem pótolja a családi otthon által nyújtott biztonságot, védettséget és szabadságot, amellett annak érzelmi töltetét. Egyébként a megfelelően kereső családok keretében nyújtott "szociális" ellátás a legolcsóbb is - legfeljebb nem lehet rajta annyit keresni vállalkozó szellemű egyeseknek, mint amennyit szeretnének, míg az ellátást nem a családon keresztül nyújtva túlterhelik a társadalom közterheket hordozó részét a nyereséget besöprő kevesek.

Az Alkotmány kiemelten védi a házasság intézményét, és kiemelten védi a - szociálisan erős - családot is. Bár a gyermekek érdeke azt kívánja, hogy a házasság keretén kívül élő gyermekes polgárok a családos házastársakéhoz közelítő szociális biztonságot kapjanak, a gyermeknek is az lenne az érdeke, hogy egymást szerető, egymáshoz hűséggel ragaszkodó szülők álljanak mellette növekedése során. (Ez jószerivel nem pótolható a legjobb intézményekkel sem.) Az a helyzet azonban, amely ellehetetleníti a többgyermekes családot a többiekkel szemben, amely bizonytalanná teszi annak létalapját, és a magzatelhajtás társadalmilag elfogadható okaként ismeri el a sokadik gyermek okozta anyagi gondokat - mivel nem hajlandó azokon eleve segíteni, noha kötelezné rá az Alkotmány -, sem nem testvéries, sem nem jogszerű. És nem is igazságos. Mert azok, akik hivatkoznak rá, hogy a más gyermekében lelhető örömért igazságtalan velük fizettetni, öreg napjaikban e mások által nevelt gyermekek teljesítményéből, szociális tehervállalásából annál inkább fognak részt kérni, minthogy nekik nincs, nem lesz kire támaszkodniuk.

Az Alkotmány biztosítja a polgárok szociális biztonságát: társadalmi szintjük megtartásában, megtakarításaik értékállóságában, pihenésük, ellátottságuk, szeretett környezetük, egészséges életmódjuk biztosításában. A körlevél felhívta a figyelmet arra, hogy itt a folyamatosan élhető, maradandón biztosítható világ nyújtotta biztonságról van szó, kultúráról, életformáról, lakókörnyezetről. Az alkotmány hasonlóképpen rendelkezik: testi és lelki egészséget, társadalmi biztonságot kell teremteni: az állam hatalma segítségével, a közösség anyagi eszközeinek felhasználásával.

Ezért felel minden kormány, minden hatalmi tényező, ezt kell számon kérni rajtuk a nekik hatalmat adó, őket megbízó polgároknak. Látható: nem fog a szánkba repülni a sült galamb. Negyven év rossz gyakorlata után ugyan miért ragaszkodnék az Alkotmányhoz az a - bár többpárti - hatalom, amelynek hordozói egészen más beidegződéseket hordoznak? Először a szociális jogok, azután a piac - ezt hirdeti az Alkotmány. Először a politikai preferenciák, a nagyobb üzletet ígérő tervek, aztán, ha marad, a szegény és rászoruló - vallja a neoliberális politika. Érdemes újra meg újra elővenni a körlevelet, felidézni egyházunk erkölcsi szinten kötelező tanítását felebaráti szeretetről, s ugyancsak érdemes elővenni, olvasni és számon kérni a mindannyiunkra állampolgári engedelmesség, jogkövetés szintjén kötelező Alkotmányt is. Összecsengnek, egymást erősítik. Ám csak általunk kaphatnak valóban erőre: a szabad akaratú, a politikailag szabad polgárok által.

(A szerző volt alkotmánybíró, a PPKE jogi karának korábbi dékánja.)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu