Uj Ember

2006.06.04
LXII. évf. 23. (3016.)

Megjelent
a Família
júniusi száma!

Főoldal
Címlap
A testvériség, a jóakarat és a reménység zarándokaként
Ökumenikus találkozó
Varga Lajos váci segédpüspök
Szárnyak és erők
Lelkiség
Ha eljön a vigasztaló, az igazság lelke...
Szentírás-magyarázat
Növekedjünk a Szentlélekben!
Homíliavázlat
A palást
LITURGIA
A júniusi Életigéből
"Lélek szerint éljetek!"
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
A szociális nézőpont
Látnunk kell egész életművét...
Prohászka püspökről - ötödik utódja
Szocialisták s antiszemiták
1902. november 23.
A legnagyobb magyar zarándoklat
Idén is százezreket várnak Csíksomlyóra
Te meg a világ - és ami közétek áll...
Élő egyház
Zsoltároktól a miatyánkig
Biblikus konferencia az imádságról
Egységet építve
Ökumenikus lelkészkörök találkozója
Tolerancia-díj Bosák Nándor püspöknek
Katonák Lourdes-ban
Segítő Mária Pusztamérgesen
Élő víz forrásává lenni
Emlékezés Ikvay Lászlóra
Hittanverseny Csurgón
Fórum
Szennay András nyolcvanöt éves
Henri Boulad a Szentlélekről
Múltidéző
"Még tíz évig bírom..."
Marosi Balázs halálára
Az Olvasó írja
Európa - Isten nélkül
Könyvespolcra
Fórum
Kiknek és miért állt útjában II. János Pál pápa?
Újabb részletek az 1981-es merényletről
Fórum
Nehéz lecke a könnyű drog
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (7.)
Szentlélek a szentségekben
Pünkösdi tűz
Ifjúság
Világító házasságok
Talizmán, vendég, családtag
Afrikában jár a világtalálkozók keresztje
Programajánló
Te Deum - a budapesti egyetemi lelkészségen
Rejtvény
Kultúra
Jelül szánsz minket...
Az összeférhetetlen
Harminc éve halt meg Latinovits Zoltán
Harangoznak
Paletta
Fórum
Zarándokok Rómából
Szolgáló szeretet, reményt adó erő
Betegek és gyógyítók országos zarándoklata
Mozaik
Szent Fülöp diakónus
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
Nem maradhat templom nélkül...
Korallbokor
Muzsikások az iskolában

 

Zsoltároktól a miatyánkig

Biblikus konferencia az imádságról

Imádság a Szentírásban - idén ezt a témát állította középpontba az évente megrendezendő biblikus konferencia, amelynek május 24-én a Központi Papnevelő Intézet adott otthont. Az imádság hitéletünk egyik alaptevékenysége, amely átszövi a Szentírást, s végigkíséri az Ó- és Újszövetség népének életét.

A Szentírás Isten szava az emberhez. A zsoltár viszont ima, tehát az ember szava Istenhez. Egy különleges, Istentől ihletett imádság ez, amely Isten és ember kapcsolatának mélyébe vezet - kezdte A zsoltár mint imádság című előadását Székely János egyetemi docens. - Nekünk, keresztényeknek pedig különös mélységet hordoznak a zsoltárok azáltal, hogy Jézus ezeket imádkozta, szenvedéstörténetében pedig kiemelt szerepet kapnak. Mikor a zsoltárokat imádkozzuk, mi is egyesülünk Krisztussal, az ő önátadásába kapcsolódunk bele. Azt is mondhatjuk: az Atya és a Fiú párbeszédébe lépünk be.

A keleti költészet közvetlenül az érzéseket, élményeket akarja közölni - mutatott rá az előadó. - Egy megfogalmazás szerint a zsoltárok képek özöne, amelyek az égit földi képekkel próbálják közölni. Mint a 23. zsoltár: "Az Úr az én pásztorom, nincsen hiányom semmiben. Zöldellő réteken vezet engem, fölüdít a tiszta vizek forrásánál." A régi, keleti ember számára a pásztor és állatainak viszonya egy nagyon bensőséges kapcsolat volt. Ahogyan a zöld fű, a tiszta, friss víz értékes kincs. Természetesen szimbolikus jelentéseket is hordoznak ezek a fogalmak, de az alapélmény egy nagyon is valós szituáció. Mielőtt nyugati ember módjára absztrahálnánk ezeket a képeket, fontos elgyönyörködnünk bennük, a maguk valóságában - tette hozzá Székely János.

Az Ószövetség imádságos hagyományában gyökeredzik Jézus imádsága is. Tarjányi Béla egyetemi tanár, aki egyben a konferencia szervezője is volt, az imádkozó Jézust mutatta be előadásában az evangéliumok tükrében.

A négy evangélium négy imádkozó Jézus-képet rajzol, amelyek egyben az ember különböző imáit is jelképezik - mutatott rá Tarjányi Béla. - Márk úgy jellemzi Krisztust, mint aki teszi mindennapi "munkáját" - tanít, gyógyít, ördögöt űz -, de sokszor elvonul imádkozni, a szenvedésre készülve. Ez a Getszemáni-kertben csúcsosodik ki, ahol a szenvedő Jézus nem kap választ az Atyától, és nem kap együttérzést az embertől. Máté elsősorban a zsidó keresztényeknek írta evangéliumát, amelyben az egyházalapító Jézust mutatja be. Ebbe simul bele az imádságról szóló tanítás is: Jézus mint egyházalapító tanítja az új választott népet imádkozni. S egyedülálló módon ebben az evangéliumban nem a személyes, hanem a közösségi imára hív Jézus. János evangéliumában Jézus szinte soha nem imádkozik. János a dicsőséges Krisztus ikonját festi meg, akinek nincsen szüksége arra, hogy az Atyához könyörögjön. Egyetlen kivétel Jézus főpapi imája, de ebben is csupán egyet kér: "Atyám, eljött az óra: dicsőítsd meg Fiadat."

Lukács evangéliumáról külön előadást tartott a konferencián Kocsis Imre egyetemi tanár. Ezt az indokolta, hogy ebben, a Tarjányi Béla felosztása szerint az emberszerető Jézust bemutató evangéliumban van a legtöbb imádság és a legtöbb buzdítás az imádságra. Lukács egész evangéliumával azt tanítja, hogy valóban odafordulhatunk Istenhez kéréseinkkel, még a földi szükségletek miatt is - összegezte az előadó. - Másrészt Lukács rámutat, hogy a legfőbb jó, amit kérhetek, az a Szentlélek. Az imádság által pedig megerősödöm abban, hogy Isten mellettem áll. Lukácsnál a miatyánk, illetve az imakatekézis előtt áll Mária és Márta története, amely a szemlélődő életre hív, közvetlenül előtte azonban az irgalmas szamaritánus példabeszéde van, ami viszont a cselekvésre szólít fel - tette hozzá Kocsis Imre az előadás végén. - E hármas tanítás lényege, hogy az irgalmas cselekedet akkor jó, akkor kap igazi tartalmat, ha megelőzi és áthatja Jézus és az imádság.

szalontai

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu