Uj Ember

2006.06.04
LXII. évf. 23. (3016.)

Megjelent
a Família
júniusi száma!

Főoldal
Címlap
A testvériség, a jóakarat és a reménység zarándokaként
Ökumenikus találkozó
Varga Lajos váci segédpüspök
Szárnyak és erők
Lelkiség
Ha eljön a vigasztaló, az igazság lelke...
Szentírás-magyarázat
Növekedjünk a Szentlélekben!
Homíliavázlat
A palást
LITURGIA
A júniusi Életigéből
"Lélek szerint éljetek!"
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
A szociális nézőpont
Látnunk kell egész életművét...
Prohászka püspökről - ötödik utódja
Szocialisták s antiszemiták
1902. november 23.
A legnagyobb magyar zarándoklat
Idén is százezreket várnak Csíksomlyóra
Te meg a világ - és ami közétek áll...
Élő egyház
Zsoltároktól a miatyánkig
Biblikus konferencia az imádságról
Egységet építve
Ökumenikus lelkészkörök találkozója
Tolerancia-díj Bosák Nándor püspöknek
Katonák Lourdes-ban
Segítő Mária Pusztamérgesen
Élő víz forrásává lenni
Emlékezés Ikvay Lászlóra
Hittanverseny Csurgón
Fórum
Szennay András nyolcvanöt éves
Henri Boulad a Szentlélekről
Múltidéző
"Még tíz évig bírom..."
Marosi Balázs halálára
Az Olvasó írja
Európa - Isten nélkül
Könyvespolcra
Fórum
Kiknek és miért állt útjában II. János Pál pápa?
Újabb részletek az 1981-es merényletről
Fórum
Nehéz lecke a könnyű drog
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (7.)
Szentlélek a szentségekben
Pünkösdi tűz
Ifjúság
Világító házasságok
Talizmán, vendég, családtag
Afrikában jár a világtalálkozók keresztje
Programajánló
Te Deum - a budapesti egyetemi lelkészségen
Rejtvény
Kultúra
Jelül szánsz minket...
Az összeférhetetlen
Harminc éve halt meg Latinovits Zoltán
Harangoznak
Paletta
Fórum
Zarándokok Rómából
Szolgáló szeretet, reményt adó erő
Betegek és gyógyítók országos zarándoklata
Mozaik
Szent Fülöp diakónus
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
Nem maradhat templom nélkül...
Korallbokor
Muzsikások az iskolában

 

Szentírás-magyarázat

Ha eljön a vigasztaló, az igazság lelke...

Pünkösdvasárnap - Jn 15,26-27. 16,12-15

A pünkösdi események krónikájának a Szentlélek eljövetelének leírását szokták tekinteni - amiről az Apostolok cselekedetei bevezetőjében olvashatunk. Emiatt aztán a rendkívüli jelenségekre, elsősorban a nyelveken szólásra és a tüzes nyelvekre szokott terelődni a figyelem.


A pünkösdi nyelvcsoda és az első Korintusi levélben (12,1-11) olvasható hasonló jelenségek között az a különbség, hogy az első esetben mindenki számára érthető megnyilvánulásról van szó, a második esetben pedig magyarázatot igénylő, elragadtatott állapotról olvashatunk. De a jelenséget leíró nyelvezet hasonlóságot mutat Jób testamentuma kumráni szövegével, illetve Ábrahám testamentuma leírásával. Mindkettő lényege, hogy aki ezt az adományt megkapta, az a mennyei istentiszteletbe tekinthet bele. Isten dicsőítésének egészen speciális formájába. Ezért az ilyen állapotban lévő emberek általában Isten magasztalásának himnuszait zengik.

János evangéliumában a Szentlélek vigasztalóként (14,26), illetve az igazság lelkeként jelenik meg (15,26). Ezek a nevek és kifejezések az Ószövetség végének és az Újszövetség elejének szellemiségében gyökereznek. Az ember érdeklődését alapvetően meghatározza lelkiállapota. A prófétai meghívásoktól kezdve általános elképzelés volt, hogy ők mint Isten emberei, mint a lélek emberei, valamilyen különös módon Jahve lelkében részesülnek, Isten lelkének hatása alá kerülnek. Az ihletett prófétai lelkiállapotot ugyanis nem tudták semmi mással magyarázni. János evangéliumában ezt a lelket vigasztalónak, pártfogónak nevezi az evangélista. A másik jelző az "igazság lelke". Ennek a kifejezésnek az Újszövetséget megelőző kumráni irodalomban találjuk meg a megfelelőjét. Arról a lélekről van szó, amely megvéd a sátán, vagyis a gonosz lélek támadásaival szemben.

Mindezekből arra következtetünk, hogy olyan kifejezésről van szó, amelynek hátterében a miénkétől különböző emberkép áll. Az ember lelkéről ma azért nehéz szólni, mert a modern beszédmód óvakodik a teológiai következtetésektől - az antik pedig a lélek analitikus leírásától. Annyi azonban közös mindkét beszédmódban, hogy emberi megnyilvánulásról beszélnek. Csakhogy az ember lelki vigaszát ebben az esetben nem egy másik ember, hanem az Isten adja. A nem hívők tagadják ennek valódiságát és egészséges voltát, de a hívők ragaszkodnak hozzá, hogy van olyan vigasztalás, amelyet nem kaphatunk senki mástól, csak Istentől. Ez a vigasz túllép a pszichológia tudományán, de nem lép túl az ember alapvető igényén. Úgy hisszük - és sokan ezt meg is tapasztalták -, hogy Isten és Isten lelke éppen akkor segít bennünket, amikor már az emberi vigasz véget ér.

Az apostolok és az evangélisták nem pszichológusok voltak, hanem Isten közelségét megtapasztalt emberek. Ez a közelség bennük hihetetlen örömet váltott ki, és olyan emberi energiákat mozgósított, amelyeket emberi pszichikai ráhatások nem tudnak kiváltani. Meggyőző erejük megsokszorozódott, munkabírásuk megnövekedett. Hallatlanul élesen meg tudták különböztetni a jót a rossztól. Isten lelkének hatásait Szent Pál foglalta össze a legvilágosabban, amikor így fogalmaz: "A lélek gyümölcsei szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás" (Gal 5,22). Mindenki, aki ilyen tulajdonságokat mutat, részesült Isten adományaiban. És ezek talán többet érnek, hasznosabbak és tartósabbak minden különleges, extatikus megnyilvánulásnál.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu