Uj Ember

2004.05.02
LX. évf. 18. (2908.)

Európa
Nagyasszonya,
imádkozz
érettünk!

Főoldal
Címlap
"Kérjétek az aratás Urát!"
II. János Pál pápa üzenete a Hivatások Világnapjára
Szent Adalbert püspök könyörögj Európáért!
Justitia et Pax
Hivatások és statisztikák
Európa születése
Lelkiség
Az Atya aklában
Szentírás-magyarázat
Életem centruma?
Homíliavázlat
Halálból való élet
Liturgia
A HÉT SZENTJEI
Életige 2004. május
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
A szeretet szegényei
A munka becsületéről
"Amióta anya titkárnő, nincs nálunk vacsora"
Életigenlők
Bulizunk
Lapszél
Zavaros blaszfémia
Élő egyház
Katolikus kollégiumok találkozója Balassagyarmaton
Orsolyita Közoktatási Központ
Irigylésre méltó gondok
Kolping-óvoda nyílik a budai Várban
Szent Adalbert-díj
Rongálás Sopronbánfalván
Boldog Apor Vilmos-emlékkiállítás
Gyermekekért Pécsett
Véradás
Elhunyt Mikolai Bálint
Világegyház
Assisi Szent Ferenc szemével
Szimpózium a nemzetiségek közötti dialógusról és kiengesztelődésről
Zugliget és Európa
Újabb szalézi boldogok
Fórum
Tudós főpap Trianon után
Az Új Ember Kiadó újdonságai a Szent István Könyvhét alkalmából
Leszkai András
A liturgia kútforrása
Dobszay László új könyvéről
Fórum
Egy hasáb fa
Akik a legtöbben vannak: a "megváltós" nővérek
Fórum
Ahol a világítótorony épül...
Nyílt nap a váci szemináriumban
Egy évtized püspöki szolgálatban
Aki úgy érzi, papnak hívja az Úr
Fórum
Ami örök és ami ideiglenes...
"Nyissuk meg szívünket!"
Új közösségek, mozgalmak
Párizs
Lelket adni az uniónak!
Találkozó Stuttgartban
Ifjúság
Bátorítás Rómából
Magyar egyetemisták tapasztalatai a Nemzetközi Ifjúsági Fórumon
Készüljünk együtt a Nagymarosi Találkozóra!
Gondolatok a felkészülés második hetére
"Ez az a nap!"
Már májusban több városban bemutatkozik a fesztivál
Ragyogó arcok a Királynék Városában
"Te légy az egyház és a világ igazi reménysége!"
Tavaszi koncert
Hangulatjelentések
Rejtvény
Kultúra
A kis herceg repülőgépe
Néma angyal
Kortárs művészeti kiállítás Budapesten
Biblia pauperum modernorum
A mai kor lelki szegényeinek Bibliája
Babits Mihály üzenete
Sínen a Négyes-Hatos
Koncert az EU jegyében
Paletta
Mozaik
Örömmel vették az akadályokat
Főegyházmegyei ministránstalálkozó Esztergomban
Búzaszentelés
Májusi gyöngyvirág

 

Szentírás-magyarázat

Az Atya aklában

(Jn 10,27-30)

A negyedik evangélium megírásakor a jeruzsálemi templom már jó húsz éve romokban hever. De János lelkében még elevenen él az emlék: a templomszentelés ünnepe, Salamon tornáca és a Jézust hallgató tarka sokaság - barátok és ellenségek.


A templom épületét és az előtte lévő áldozati oltárt három udvar övezte. A belsőbe csak a körülmetélt zsidó férfiak léphettek be. Ehhez csatlakozott az asszonyok udvara, legkívül pedig egy oszlopcsarnokkal körülvett tágas tér: a pogányok udvara. A keleti oldalon húzódó, kettős ívű árkádsort a hagyomány szerint Salamon király építette. Itt tanítottak a rabbik, itt hallgatta és kérdezte őket a tizenkét éves Jézus. A Mester nyomában Péter is itt prédikált a néphez (ApCsel 3,11), ez volt az első tanítványok gyülekezőhelye Jézus mennybemenetele után. (ApCsel 5,13)

A templomszentelés ünnepe - héberül: hanukka - a mi november-december hónapunkra esik. Nyolc napon át ünnepelték, hogy Kr. e. 165-ben a megszálló pogány szírek kiűzetése után, a Makkabeusok szabadságharca végén megtisztították a templomot a bálványoktól, és meggyújtották a nyolckarú gyertyatartót, a hanukkamenórát. A diadal emlékére a házak előtt is fáklyákat gyújtottak. Az ünnep fényét azonban beárnyékolta a tudat: a szírek után most a pogány rómaiak fennhatósága alatt élnek. Majd a Messiáskirály fogja felszabadítani a népét. Ha Jézus az, mondja meg nyíltan, és elkezdik a szabadságharcot. De ő másféle követőket kíván, mert az országa nem ebből a világból való. (Jn 18,36)

Jézus mindig a hallgatók életéből veszi a hasonlatait, példabeszédei anyagát. Itt, a templomi környezetben furcsának találhatjuk a pásztorság emlegetését. De a fallal és oszlopokkal körülvett templomudvar mintegy az Atya karámja. A falusi juhászok a saját nyájukat, vagy a béresek egy-egy gazdag földbirtokos más-más legelőn őrzött állatait fallal övezett közös akolba terelik be éjszakára. Innen szólítják ki reggel a pásztorok a maguk bárányait sajátos hangjelzéssel. Nálunk a juhász a nyáj mögött megy, és az okos puli segítségével terelgeti a jószágot. De a Jordán vidékén a pásztor megy elöl, és hívogatja őket. Éjszaka, míg a béresek alszanak, a gazda legbátrabb fia őrzi a juhokat, ő élvezi atyja bizalmát és tekintélyét.

Jézus tekintélyét csodákkal erősítette meg a Mennyei Atya. Aki az ő nyájából való és "füle van a hallásra", az követi a Fiút, a jó pásztort. Azonban a "kalapácsos" Makkabeusok rajongóinak fülében - a név ezt jelenti - a bosszú- és diadalvágy pörölycsapásai elnyomják az Atya szelíd szavát: "Ez az én szeretett fiam, aki a megroppant nádszálat nem töri ketté" (Iz 42,1-4, Mt 12,18-21). Mert miféle Messiáskirály, Isten fölkentje az, aki arra biztat, hogy imádkozzunk a rómaiakért, s ne az istennyilával átkozzuk meg a gonosz ellenséget? Ráadásul még isteni tekintélyt is követel magának! Köveket ragadnak, hogy megtorolják a gyalázatos istenkáromlást. Salamon utóda emigrál, kivonul királyi csarnokából: még nem jött el az ő és a sötétség órája.

Kuklay Antal

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu